|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bmw 525xd årsmodell 2012 Köpte 19 tums Orginal fälgar som jag tänkte använda som vinterhjul. Så nu behöver jag hjälp att få rätt storlek på däck Nu sitter de 245 40 19 fram 8.5 tum..... Bak 275 35 19 med 9 tum bredd frågan är nu kan jag ha 255 eller 265 bak med antingen 35 eller 40 i höjd 255/40/19 eller 265/35/19 eller 265/40/19 då jag har xdrive är känsligt Mvh Daniel | |
|
Använd BARA de storlekar som BMW anger i instruktionsboken när du har olika bredd/profil fram och bak, annars får du ett slitage i fördelningslådan och dessa är tyvärr inte särskilt tåliga - det är vanligt att de rasar...! Dessutom bör du enbart använda stjärnmärkta däck (BMW-godkända) då detta ska garantera att rullomkretsen blir korrekt med "staggered wheels" (dvs. olika bredd/profil fram och bak med de dimensioner BMW anger). Använder man inte stjärnmärkta däck, finns det ett visst storleksmässigt spelrum för tillverkarna inom varje däckdimension som kan göra att det uppstår en skillnad i rullomkretsen trots att man använder de dimensioner som är tillåtna (när man har olika storlekar fram och bak). BMW anger max mönsterskillnad på olika däck för x-drive till max 2 mm skillnad - sedan är det bara att börja räkna så ser man ganska snart att det inte finns något egentligt utrymme för att blanda fel dimensioner. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk Eller ännu bättre, läs i respektive däckstillverkares datablad. Man anger alltid exakt rullomkrets för varje dimension man säljer. Du behöver inte vara låst till bara de däck som BMW rekommenderar, det viktiga är att se till att du köper däck med samma rullomkrets. Läs respektive däcks datablad ,,,, |
|
|
Oki så ingen av de 3 alternativen skulle fungera? |
|
|
Det kan jag man inte säga bara så där utan att kika mer i detalj. 1. Använd kalkylatorn jag länkade till tex. Och kolla olika däck som du är intresserad av och passar din budget. 2. När du hitta däck modell/fabrikat/dimension som verkar vara bra, Dubbelkolla i databladed för respektive däck så de verkligen har samma omkrets. Ett 275/R19 40 är olika högt/brett/stort beroende vilken märke/modell du väljer som Johan säger innan i tråden. |
|
|
Tusen tack för denna information |
|
|
Skulle man kunna ha 245 bredd på 9 tum fälg då är de minst förändring 1 cm i rullomkrets |
|
|
Varför riskera fördelningslådan genom att använda däck som BMW inte rekommenderar? Kan bli extremt dyrt...byte av fördelningslåda ligger väl runt 30.000 kr eller så. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du har helt rätt då blir de 275 vinterdäck bak |
|
|
Ett bra alternativ är ju att montera samma däcksdimention fram och bak. Då kan man skifta fram och bak så man får jämt slitage under hela däckens livslängd. Har man olika dimention fram och bak så funkar det ju inte, och de slits olika fort. |
|
|
Har 8.5 o 9 tum bak |
|
|
Ja, fälgbredden "låser in dig" i att ha olika dimensioner fram och bak - eller åtminstone att inte kunna skifta mellan fram- och bakaxeln. Men jag skulle nog försöka leta upp några fina begagnade BMW originalfälgar som är av samma bredd fram och bak, för 275:or är inte optimalt som vinterdäck... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför skulle de inte vara optimalt med 275 |
|
| breda däck på vinten=Pulka | |
|
275:or kommer att surfa på snö och snöslask och vattenplana i djupt vatten. Generellt brukar man få bäst vinteregenskaper (snö, is, snömodd, vattensamlingar etc.) med så smala däck som är möjligt på bilen. Se t ex. hur smala däck de har på rallybilarna i vinterföre så inser du att de som strävar efter maximalt grepp alltid vill ha maximalt marktryck per cm2, på snö/is/snöslask etc för att komma ner till marken där greppet finns. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det skiljer ju bara 0.5 tum på fälgarna. Med så lite skillnad är det ju inga problem att montera samma dimension fram o bak. | |
|
Hej bmw man Ja de skulle va bäst men 1 cm i rull omkretsen med 245/40/19 skulle xdrive klara denna skillnad? |
|
|
BMW är grymt kass på riktig information om xDrive och skickar istället bara ut reklamdravel och annat svammel. Men det jag har fått fram från olika ställen är att xDrive klarar i stort sett hur stor skillnad på däcken som helst. Varför det, jo.... Upp till 1,5% skillnad så sliras skillnaden i omkrets på däcken bort i kopplingslamellen mellan fram och bakaxel. Har du större skillnad mellan fram och bak än 1,5% så kopplas xDrive helt enkelt ur och bilen blir bakhjulsdriven för att spara lamellerna, Men undantag för om det börjar sladda eller spinna, Då kopplas xDrive in momentant, tills bilen återfått greppet. Värst är alltså att 1,5 % i skillnad, för då blir det mest jobb för lamellpaketet att slira. Har du mer en det kopplas det ur och du kör en bakhjulsdriven bil utom de korta ögonblick då du spinner. |
|
|
Oki så du tror de kommer gå lägga 245 40 på 9 tum o att det är 1 cm extra i rull omkrets 😉 |
|
|
Varför välja däck som har FEL dimension med garanterat slitage i fördelningslådan som resultat? Hur tänker du när du funderar på detta? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| + 1 på Johan B: Välj rätt dimension så slipper du fundera, tror du skulle gräma dig om fördelningslådan rasade på ett halvår. Och 275 som vinterdäck är inte optimalt, jag har 245 runt om och tycker det är för brett. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.