AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
574

E39, 525 -01. Elfel till belysningen

qu
19
quiteunique
525iM -01 ESS TS1, 525iM Turing -04
Hej!
Har ett lite märkligt elfel på bilen som jag upptäckte nu efter semestern..
Vänster bakljus, LED-randen, lyser konstant samt höger regskyltsbelysning lyser lite svagt konstant.
Däremot lyser/fungerar INTE vänster Angel Eye lampan, blinkers vänster fram samt blinkers höger bak. Blinkersen blinkar heller inte snabbt, så bilen verkar inte veta om att dem är trasiga..?
Helljus eller back har jag inte hunnit pröva.. Men alla andra lampor tycks fungera (xenon, andra Angel Eye etc..).
I övrigt fungerar bilen bra. Inga varningslampor eller dylikt.

Och nej, jag har inte blinkersarmen på åt något håll.
Har lossat -pol i över ett dygn och det hjälpte inte. Batteriet är fulladdat.

Detta TROR jag har uppkommit efter att jag petade ner lite överbliven slang bak mot torpedväggen efter installation av en ny vevhuscatchtank.. (hade räknat fel på längden av slang när jag köpte så hade ca 30cm kabel jag behövde gömma, kunde inte kapa av heller då det är AN-slang..)
KAN jag ha tagit sönder/kortslutit någon kabel där bak som har med lyset att göra?!
Vet inte vilka kablage som går där, vet någon kunnig här det?
Kan AN-Slangen kortsluta kablar då det är stålomspunnet?
Försökte peta och "dra" lite lätt igår i dem kablar jag såg men det gjorde ingen skillad (såg inte att ljuset glappade eller dylikt)..

Hjälp!
Har jag kortslutit LCM tro?
Kan dålig säkring utlösa liknande problem?

Tacksam för idéer och tankar.
Ska rota lite ikväll efter jobbet..
qu
19
quiteunique
Update:
Rev bort LCM (ljusmodulen, kort för Light Control Module) och den har BRUNNIT. Eller smält, vad man nu vill. Så jag får väl utgå ifrån att detta är orsaken. Ska leta vattenläckage runt där också så det inte händer igen..

Bonusfråga;
Någon som har en LCM liggande? Specad enligt nedan..:
61356908468
LCM III
HW
qu
19
quiteunique
Update för den som är intresserad:
Böt LCM. Köpte från Ebay som hade samma artikelnummer som min. Tog ca 5 dagar att få hem, runt 800:-.
Bytt och allt fungerar klockrent. Verkar inte ens behöva programmeras i och med att det är samma artikelnummer och serienummer.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är bara ett litet problem instrumentet och LCM synkar inte mätarställningen om inte chassienummret är inkodad i den nya LCM. man brukar få en extra prick i trippmätardisplayen. Spelar kanske mindre roll på en äldre bil idag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
qu
19
quiteunique
Tack för svar!
Jo, jag märkte det. Men jag förväntade mig en större gul prick (såg det nånstans på Google) så jag avfärdade denna lilla prick. Vad innebär det att den inte synkar? Mätarställningen är densamma som innan. Räknar den inte på nya mil eller vad händer? Har inte reflekterat över det. Tacksam för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.