AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.620

Fortsättning på E30 325 som ej går igång

19
14
19Rockstar71
520ia d Touring -2016
116i -2014
325 cab - 1986
Bilen stannade efter förmodad soppatorsk men det är något annat.

Har nu dragit hem bilen från Skåne till Strängnäs och kan jobba lite enklare i garaget.
Bilen går runt men startar ej (crank no start), har ingen gnista.
Bytt stift, tändspole och vevaxelgivare.
Börjat leta efter en ny ECU men "så klart" så har jag Motronic M1.0 och hittar inte en enda med mitt slutnummer 0 261 200 081. Har därför börjat leta efter andra med Motronic M1.0 och det är ju en hel del (fortfarande inte alls lätt att hitta dock...).
Är det någon som testat med en annan ECU än den exaka?
Givet att grejerna är gamla är det inte kaffepengar folk vill ha för dom så vill inte chansa.
Tacksam för inspel :)

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Mins en polare med exakt samma bil, 325 -86 Cab o samma problem.
Den hade en givare i växellåda, satt i huset närmast motorn och pekade mot kuggarna på startkransen.
Är det den givaren du bytt ??
Min bil från -88 hade inte den givaren.
19
14
19Rockstar71
520ia d Touring -2016
116i -2014
325 cab - 1986
Hej
Yes den är bytt utan resultat.
mvh
Janne
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj, Motronic 1.0 - det är inte ofta man stöter på dessa!

Gissar på att det är främst 027'or du hittar (de satt på eta'orna som ju var tidigt ute att ha Motronic). Men den tror jag inte fungerar så bra på din motor (den förhindrar nog inte att motorn startar men tror inte den är särskilt lämplig att använda till din motor).

Sen vet jag att 1.0 inte är kompatibel med 1.1/1.3, däremot så är 1.1 och 1.3 utbytbara.

Så felsökning är bästa vägen framåt.

Hmmm, givaren? Är det inte två givare nere vid svänghjulet? Ok, jag ska inte ens låtsas att jag kan Motronic 1.0, men jag hade iallafall för mig att det satt två. Om båda givarna är kritiska för start låter jag vara osagt...
Eller dem sitter väl på växellådan - eller hur? Vill minnas mina gamla Getrag's har gjutningarna för dessa givare men de är inte maskinbearbetade. Eller det kanske var de tidigare E24 635CSi som hade detta, dessa körde ju med någon variant av Motronic 1.0 styrsystemet. E28 535i körde med liknande...

Jo, angående tändspolen. Kolla om DME försöker styra tändspolen, dvs mät och kolla på DME's styrsignal som går till tändspolen (du har bara bytt tändspolen men det fanns andra saker som kan göra att tändspolen inte fungerar).
Så innan du bestämmer dig för att det är DME'n som blockerar start av motorn så kolla detta först.

Kom på nu, det där kan du kolla ännu enklare genom att kolla om DME'n försöker öppna spridarna. Försöker inte DME'n öppna spridarna så är det uppenbart att det är mot DME'n man ska fokusera.
Koppla loss en spridare och koppla in ett noid-light (eller motsvarande) i kontakten och försök starta motorn - du ser direkt om DME'n försöker styra spridaren.
Se nedanstående video exempel på detta vid 0:29 (DME'n simuleras här istället av en injector tester men du förstår konceptet)

Ja, just det - du kanske borde börja i denna ände. Piggybacka på DME's kontakt och kontrollera ***ALLA*** pinnar som matar DME med spänning samt kontrollera ***ALLA*** pinnar som förser DME med jord.
Kan vara så enkelt att du saknar spänning/jord till DME, detta är väldigt vanligt och jag vet inte hur många styrenheter som bytts både en och två gånger av olika verkstäder bara för att de inte visste att en elektronisk box behöver spänning och jord för att fungera...
19
14
19Rockstar71
520ia d Touring -2016
116i -2014
325 cab - 1986
Grymt bra input bmw-slangen!
Tror du har rätt bra koll... ;)

Det var en kille som hjälpte mig att byta givare och har kollat med honom och precis som du tror så var det två givare. Han har testat med ny givare på båda utan resultat och satte dit ena (får kolla vilken)

Även beställt en beggad tändspole och huvud relä bara för att testa.
Ska kolla ang spridarna och leta kablar :)
Tack å bock för tipsen!

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, du behöver inte köpa och provbyta dessa saker i nuläget :-)

Kolla på styrsignalen från DME till tändspolen (tar ca 5-7 sekunder) så vet du direkt om tändspolen är ditt nuvarande problem.

Kolla utgången från huvudreläet( tar ca 5-7 sekunder) så vet du direkt om strömförsörjning från huvudreläet är ditt nuvarande problem. Spridarna brukar även få sin spänning via huvudrelät (röd/vit kabel) och de är tokenkla att komma åt.

Så på runt 14 sekunder så hade jag kunnat berätta för dig om du hade behövt oroa dig för tändspolen eller huvudreläet, eller om du skulle fokusera på annat i din felsökning :-) Tjoho :-)

Men för att vara ärlig så är jag fortfarande lite osäker på mig själv om det ska vara en eller två givare där. Fast det ser man väl på ett ögnblick, de som bara har en givare har ju en plugg. Och har du två så sitter det väl rimligtvis två givare där. För en givare trillar ju inte ut sådär huxflux utan ett spår :-)

Har egentligen inget direkt med den här tråden att göra men jag funderar såhär rent allmänt varför felsökning är en så hatad och nedvärderad metod hos allmänheten?
19
14
19Rockstar71
520ia d Touring -2016
116i -2014
325 cab - 1986
Håller helt med om felsökning! Dock är jag rätt novis på bilel så famlar rätt bra även på lättare grejer.
Jag har fått tag på en beggad tändspole som har rätt värden när jag mäter. Ska mäta vid huvudrelät och det har jag inte fått tag på ännu.
Det är två givare på min bil.

Du bor inte i närheten av Strängnäs bmw-slangen? :) Vore kul att få lära sig om hur man felsöker el på sekunder :-)
mvh
Janne
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast du ska inte lyssna på allt jag säger - nu var det 20 års uppdämd frustration som äntligen fick lite utlopp :-)
Egentligen är det i första hand vissa typer av verkstäder jag är sur på, ni vet de där som slentrianmässigt byter delar på måfå tills felet är löst och lämnar en totalt onödigt stor räkning till kunden - när de vet att de kunde gjort ett bättre jobb. De ska fasiken veta bättre! Till deras försvar så kan det i vissa fall vara dyrare att felsöka än att byta - men generellt är det en kraftig slagsida i den där branschen som jag inte ser någon ljusning i.

Vi weekend-warriors som inte har lika mycket erfarenhet, tillgång till information eller verktyg (gäller speciellet modernare modeller) måste ibland använda metoder som inte är de bästa - så är det bara. Och ibland är det mycket enklare att prova byta en detalj än att överanalysera felet.

Tyvärr, långt ifrån Strängnäs! Håller mig till södra delarna här nere på skånska rivieran :-)

Kom på att det finns även andra alternativ om man vill utesluta reläet, man kan exempelvis själv "leka relä". Det enda ett relä gör är ju att med en liten ström kunna styra en större ström. Så du kan ju enkelt bara brygga de två pinnarna i reläsockeln som tillhör matarkretsen. Fast jag brukar rekommendera att säkra upp sin kabel man bryggar med. Samt man MÅSTE veta EXAKT vad man håller på med - tryck ned en kabel på fel ställe och du kan bränna upp en hel del...

Men man får se upp lite beroende på vad man testar. Ibland kan styrkretsen även användas för andra saker som är kopplade till det man testar - då fungerar ovanståend metod inte så bra.

Så är man lite osäker här så är det enklare/säkrare att prova med ett annat relä. När man börjar bli lite säkrare på saker och ting kan man göra mer avancerade saker.

Du kan även prova om reläet är helt dött eller inte. Man lägger på en spänning på reläets styrkretspinnar och lyssnar om det klickar. Notera att ett klickande relä INTE betyder att det fungerar! För att kolla att reläet faktiskt kan leda en större ström så kan man koppla in en last över reläets matarkretspinnar (tex en 55W strålkastarlampa).

Men låt oss ta bränsleförsörjning (som ett bränslepumpsrelä är inblandat i). Om man vill felsöka och vill kolla att ALLTING från reläsockeln och nedåt fungerar fint, så kan man ta bort reläet och koppla in en egen brytare.
Här har jag kopplat in en egen brytare (istället för bränslepumpsreläet)
Länk
Såhär ser den överarbetade brytaren ut (den har en fjädrande tryckknapp samt en konstant tryckknapp)
Länk
När jag trycker på knappen så sluter jag kretsen (dvs jag leker relä). Om bränslepumpen fungerar och bygger upp tryck så har jag på 5 sekunder verifierat att ALLTING från reläsockeln och nedåt inklusive bränslepumpen samt alla bränsleledningar är fullt fungerade! Jag har faktiskt dessutom verifierat att bränslepumpsreläet får korrekt spänning och jord för sin matarkrets. Jag har i en enda manöver verifierat ca 75% av hela systemet för bränsleförsörjning - på 5 sekunder :-) Vad som är kvar och kan gå fel är styrsignalen till reläet samt själva reläet såklart - men man har verkligen kapat bort oändligt tänkbara fel på mycket kort felsökningstid.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Har du Bentley manualen för E30? Om inte - skaffa direkt!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tog fram en Hyanes bok om felkodsavläsning, som även har lite tips om felsökning, men hittade inget nyttigt där om just BMW. Många andra äldre bilar går det att få fram felkoder utan instrument, men tydligen inte på BMW, utom modeller från USA.
Boken säger dock att 85-87 ska ha Motronic 1.1, 1.3 88-. 1.0 finns inte på nån BMW.
Boken behandlar alla styrsystem till bilar som finns upp till 1998, men jag hittar inte Motronic 1.0 på nån bil ??

En annan tanke, system kan stänga av varandra om ett inte funkar, så man ska inte stirra sig blind på en sak, alltså bara tändningen om den inte funkar.
Normalt stannar bränslepumpen om motorn inte snurrar/tänder, men jag har varit med om en funktion tvärs om på en gammal Honda Accord.
Bilen stannade och hade ingen gnista, vi bytte allt, fortfarande ingen gnista, det var bränslepumpen som inte gick, och den gav tydligen en signal till tändningen, för när vi bytt pumpen hade vi gnista igen.
19
14
19Rockstar71
520ia d Touring -2016
116i -2014
325 cab - 1986
Tack för tipsen!
Bentley manual beställd!
Soppapumpen går.
Du överväger att hitta ny ECU, varför inte ta ECU+ komplett kabelstam. Inte så mycket jobb att byta på E30.

Annars brukar det vara just tändningen som strular på E30. Alternativet är ju att köpa sig ett eftermarknads insprut och installera.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, här kommer ett exempel relaterat till ditt problem hur tokenkelt det är att felsöka (ibland) :-)

Det enda du behöver är en testlampa (eller ta vilken skräplampa som helst och vira fast två sladdar)!

Hela felsökningen (i mitt fall simulerade jag även en defekt sensor) tog endast en halv "Metallica - Until It Sleeps" - den officiella enheten man mäter arbetstid i :-)

0:11-0:13
Här dubbelkollar jag att tändspolen får spänning (även under startförsöket).

0:21-0:22
Här kollar jag om DME försöker styra tändspolen eller inte. Om lampan blinkar betyder det att DME får alla insignaler som den vill ha och mår bra och faktiskt försöker styra tändspolen.

0:28-0:29
Här har jag simulerat en trasig vevaxelgivare (bara kopplade loss kabeln). Nu får DME inte alla insignaler den behöver och den vägrar således att försöka starta motorn (den försöker inte ens styra tändspolen).

Om du hamnar i scenario "0:28-0:29" vet du >direkt< att du kan skita i alla tändspolar, tändstift och allt möjligt. Du ska fokusera 100% på varför DME inte vill styra tändspolen.

Om du hamnar i scenario "0:21-0:22" vet du >direkt< att alla sensorer, DME och allt möjligt fungerar finfint och du kan glömma allt vad sensorer på växellådan heter. Du ska fokusera 100% varför det inte händer något ut ur tändspolen.

Så om jag hade kommit fram och petat med en testlampa i 10 sekunder så hade jag kunnat säga om du behövde joddla med en annan tändspole eller inte :-)

Men samtidigt ska man veta att allt inte alltid är så lätt som det visas på Tuben :-) Hamnar man i scenario "0:28-0:29" bör man även göra samma mätning på DME's kontakthandske - för det finns alltid en minimal risk att det finns ett kabelbrott mellan DME och tändspolen. Finns fullt med liknande fällor i all felsökning, så man måste ha hyffsat bra koll på vad det är man felsöker, varför man gör som man gör och vilka variabler som kan tänkas påverka ens resultat (det är därför dessa felsökningsflödesdiagram aldrig kan bli pålitliga eller direkt användbara förutom i de absolut simplaste/enklaste fallen).
19
14
19Rockstar71
520ia d Touring -2016
116i -2014
325 cab - 1986
Efter att ha fokuserat på vinkällare under vintern börjar det bli dags att få liv i bilen :)

Gjort dessa tester @bmwslangen med följande resultat:

0:11-0:13
Här dubbelkollar jag att tändspolen får spänning (även under startförsöket).
# Check, test lampan lyser

0:21-0:22
Här kollar jag om DME försöker styra tändspolen eller inte. Om lampan blinkar betyder det att DME får alla insignaler som den vill ha och mår bra och faktiskt försöker styra tändspolen.
# Stendöd lampa

Detta tyder väl då att DME/ECU eller saker kopplade dit är problemet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vid mätningen 0:21-0:22, tänk på att ha lampan ska vara kopplad till +12V i andra änden (eftersom du mäter på coil negative).

Men yes, blinkar det inte så betyder det att DME inte jordar eller att kablaget är trasigt någonstans på vägen.

Börja med att utesluta att kablaget är trasigt på vägen dit (annars kan du spendera veckor på att felsöka andra områden och sedan visar det sig att det var en kabel som var av).
Säkrast är att göra samma mätning vid DME, dvs backproba på kabeln som går ut från DME (och går till coil negative). Det går att göra en en continuity test i nödfall men eftersom det går en del ström här så kan detta test ge felaktiga resultat (och visar att något är bra fast det i själva verket inte är det).

Men om DME inte vill styra tändspolen så är det inte så mycket kvar. Det är isåfall (#1) att den inte får spänning och jord på alla sina anslutningar som den vill ha, (#2) den är trasig inuti eller (#3) att den inte får alla insignaler den behöver.

(#3) När det gäller insignaler så finns det bara en som behövs, pulsgeneratorn längst fram. Har du oscilloskop så backproba vid DME kablaget och se vilken signal den får in.
Vill du göra en sanity check (det är inte ett komplett test utan har massor med luckor) men det kan iallafall upptäcka kompletta kabelbrott. Koppla loss kontaktstycket vid DME och mät resistansen ut mot pulsgeneratorn - den ska ligga på typ 500-600 ohm om jag minns rätt.

(#1) Brukar inte vara särskilt vanligt fel, men ibland värt att kolla. Detta kan du kolla med en testlampa. Koppla loss kontaktstycket vid DME. Ta sedan fram elschemar och leta upp ALLA pinnar som DME får spänning in på och kolla om du har spänning där. Leta upp ALLA pinnar som DME får jord på och kolla om du har en bra jord där.
19
14
19Rockstar71
520ia d Touring -2016
116i -2014
325 cab - 1986
Hittat en beg DME i Tyskland för vettiga pengar då det verkar vara svårt att få reparera DME´s som privatperson då de flesta bara kör B2B.
Återkommer när jag testat den :)
19
14
19Rockstar71
520ia d Touring -2016
116i -2014
325 cab - 1986
Kopplade in den "nya" DME´n men såklart så funkade det inte :(.
Får kolla kablar..
bl
2.294
blixten
325i -88
Bränslepumpen fick jag bytta tre gånger när jag hade 325i -88 års modell det var en svag punkt. Om nu symtomen var liknande soppatorsk. Det gick så långt att när bilen stannade andra och tredje gången så bytte jag bränslepump utan felsökning och det var pumpen alla tre gångerna
19
14
19Rockstar71
520ia d Touring -2016
116i -2014
325 cab - 1986
@ Blixten jag får ingen gnista
19
14
19Rockstar71
520ia d Touring -2016
116i -2014
325 cab - 1986
Liket lever!
Bytte även CPS givare (igen) och då hoppade den igång :)
Var väl troligtvis en DOA på förra givaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.