|
|
|
|---|---|
|
Är det värt att byta en 525i e61 04 mot en 120i 05 ? Min har gått 19k och 120i har gått 23k. Tycker min bil drar mycket sås och är dyr i skatten. Är inte intresserad av en diesel. Min bil är i stort sett helt felfri. Någon som har bra koll på 1 serien? Tänkte mig något i stil med denna och inom den prisramen. Köpte min för 60k Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
4 cylindriga BMW ska man undvika är min uppfattning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Vad är skatten på din respektive 120i? Vad drar din och väntar du dig att 120i ska dra? | |
| Vad är skatten på din respektive 120i? Vad drar din och väntar du dig att 120i ska dra? | |
| Skatten på min är 3800ca skatten på 120 är 1800,, min drar 1.2l på motorväg, vad jag såg på youtube så drar 120 0.6l i 120 blås. men kanske 4an är en kass motor. | |
| Behöver bara veta om det är en bra bil och värt det. Raka 6an är väl den bästa motorn bmw har byggt så kanske är ett nedköp isf | |
|
1. det är ju en helt annan bil storleksmässigt, men det verkar du ha bestämt dig för... 2. tycker din förbrukning låter hög och förbrukningen på 120 väl låg. Tror inte driften blir så mycket mindre bortsett från skatten. Återstår reparationer som enligt min mening är det som bestämmer driftkostnaden på äldre bilar. |
|
| Kan ju köra ca 70 mil på full tank på min. 120i såg jag va den drog på youtube men som nån skrev att det va en 4a i 120i att den inte va bra så kanske jag ska kolla på annat alternativ. | |
|
Enligt modellguiden ska en 525iT -04 dra ganska precis runt litern vid blandad körning. En 120i -05 ungefär 0.75. Även om uppgifterna inte stämmer exakt med verkligheten (fast de var hyfsat tillförlitliga fram till årsmodell 07-08 någonting) så brukar jämförelsen mellan modellerna stämma bra. D.v.s. om båda bilarna har ”friska” motorer så bör det skilja ungefär 0.25l milen i förbrukning. Lönt att byta? Kör du väldigt många mil per år, kanske. |
|
| Har haft en 120i 150hk 2006 m-sport manuell som drog 0,71 i snitt hur jag än körde. Mycket trevlig bil som jag saknar ibland. Pigg och rolig att köra. Hade inga problem öht under mina år jag hade den. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Skillnaderna i skatt och förbrukning mellan olika modeller är helt försumbart i relation till den totala kostnaden att äga/använda en bil. Är ungefär som att fundera på om man ska ta med sig en kinasmällare eller en tigersmällare på väg till finska vinterkriget :-) Undantaget är väl om man kör ovanligt mycket som typ >6000 mil om året. Visst är raka sexor trevliga som fasiken - själv kört med en hel del! Men idag kör jag med en 120i -06 som har just N46-motorn (en fyrcylindrig motor), och den får jag säga gillar jag skarpt. Precis som Mahhbechh säger så är den pigg och rolig att köra (för den prisklass den ligger i bland BMW-modeller). Kort och gott en helt underbar bil! Och endast mindre fjantfel hitintills och 100% pålitlig (bara för att jag är så kaxig så kommer den säkert att explodera i tusen bitar imorgon bitti när jag ska starta den). Men visst, min börjar numera också komma till åren och antal mil med sina 12 år / 15 000 mil. Inget håller för evigt... Min har dessutom komplett M-Sport paket vilket är ett riktigt lyft och gör den riktigt rolig att köra. Min är också manuell. Tror min och Mahhbechh bil var väldigt lika om inte nästan identiska. Denna N46-motor är generellt sett stabil och har få kända allvarliga typfel. Blir det fel behöver det inte alltid kosta absurda mängder att laga. Värre blir det om du hoppar till årsmodell 2007 och framåt av 120i som då fick N43-motorn (och egentligen alla moderna BMW-modeller numera) då man introducerade GDI (direktinsprutning för bensinmotorer). Där har du dyra problem med högtryckspumpar, dyra byten av samtliga spridare, byte av tändspolar stup i kvarten, i princip dubbelt så komplicerat avgasreningssystem med NOx-katalysatorer och NOx-sensorer tillagda och mycket mer komplicerad stratifierad förbränning och utöver det så har du det ännu-icke-lösta problemet med igensotade insugsventiler. Lägg därtill komplicerade Start/Stopp-system med krav på AGM-batterier och den underbara IBS-sensorn (ni som råkat ut för strul med denna vet vad jag menar). När bilen är 10+ år och/eller 20000+ mil så börjar listan över saker som behöver underhållas växa snabbt. Och tro mig, då är du inte intresserad av fräcka finesser, då vill du ha en relativt enkel mekanik som går att laga och underhålla med rimlig budget. Så kostnaden för en 12 år gammal bil med 23 000 mil brukar generellt sett stadigt växa på underhållssidan (å andra sidan har värdeminskningen avtagit rejält). För att det ska vara ekonomiskt så är det helt avgörande vilket liv den levt under dessa 12 år samt vad för typ av utrustning/motor/växellåda det är på bilen. För det är DÄR det avgörs hur mycket pengar som kommer att flöda, inte på skatt/förbrukning. Har man haft en bil ett längre tag brukar man ofta ha någorlunda koll om den är värd att satsa vidare på eller om det är ett totalt basket case. Om allting fungerar som det ska och man har en bra översikt på vilken service och förebyggande underhåll so gjorts så brukar det ofta löna sig att köra vidare på det spåret (då man redan har investerat en del i bilen). Köper man en annan bil så köper man helt enkelt ett okänt objekt och börjar om resan så att säga. Detta är speciellt märkbart ju mer år/mil det är på bilen. Du köper kort och gott ett okänt objekt med ett okänt bagage fullt med små ormar... Förhoppningsvis är det bara ett par små kopparormar i bagaget, men ibland är det en enda gigantisk ormgrop av huggormar.... Själv har jag mätt vad jag förbrukar med min 120i -06 nu under tre-fyra år och min medelförbrukning är enligt färddatorn 8.5 liter/100 km (lika stor blandning av stadskörning/landsvägskörning/motorvägskörning och färddatorn säger medelhastighet 55.4 km/h) - fast å andra sidan brukar jag ibland kallas Tony Blyfot :-) Bryr jag mig? Nä... Bryr jag mig om växellådan måste bytas? Ja... Bryr jag mig om stötdämparna måste bytas? Ja... :-) |
|
Behåll 5:an den är mer mogen som bil än 1:an. Mer komfort väger tungt än lägre bensinförbrukning. Har gjort den resan själv. |
|
| Tack för alla svar. Jag behåller nog min bil tills jag hittar en e60 ,får sluta va så tung på gasen och gilla läget med skatten. Har trots allt inte haft några problem med bilen. | |
|
Min 325i kostar 22-25 000kr/år i bränslekostnader (1500 mil). En 120i kostar runt 15 000kr/år i bränsle. En 525i med M54 drar ännu lite mer. Hittar man en välskött 120i så finns det många tusenlappar att spara. Men då får man en 4a i stället för en 6a och allt vad det innebär. Min uppfattning är att N52 är en snålare motor än M54 som TS i nuläget knattrar runt i. Kanske en 325i eller 330i med N52 kan vara något för hottentott? Skatten ligger på 2500kr och förbrukningen är 0,9-1l/milen blandat. Hade det varit jag, så hade jag nog ändå behållt E61an. Även om det är surt att slanta upp 3800kr/år så blir skillnaden i slutändan ganska liten. En 4cylindrig bensinare utan turbo är inte så intressant för min del, även om det kanske hade inneburit en besparing på uppåt 10 000kr/år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.