AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.362

Trasig Styrservoslang 525 1977

an
4
anljon
525 -77
320d touring xdrive - 11
Hej!
Ny i forumet och hoppas hjälp!
Äger en BMW 525 -77 i bra skick! Men i somras gick styrservoslangen av.
Vi har försökt laga den, men utan framgång.
Vi har uppsökt företag i staden vi bor i som gör hydralslangar, men de vill inte ta på sig att göra en, främst pga strypningen på slangen.
Är det någon i detta forum som vet var och om det finns någon som gör slangar
BMW butiken i stan kunde inte hjälpa oss och vi hittar inget på bildelsdatabasen.

Tacksam för hjälp!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Jag gissar på att det är högtrycksslangen mellan pumpen och styrväxeln som gått sönder (AN 37 degree single flare i ena änden och en banjo i andra änden)?
Länk

Kolla man i ETK (BMW's reservdelskatalog) så verkar den detaljen ha utgått ur sortimentet (annars brukar det inte vara några problem att få tag i reservdelar till äldre modeller hos BMW) - jag antar att det var därför BMW återförsäljaren inte kunde hjälpa dig - eller? Ibland kan det ligga exemplar skräpandes i något lager fastän tillverkningen upphört.
Länk
Vad sa BMW återförsäljaren var anledningen att de inte kunde hjälpa dig?

Nu verkar det finnas någon variant med 100 bar, som har en annan typ av hydraulslang (iallafall annat reservdelsnummer). Osäker på exakt vad du har för variant - kanske det står ett gammalt reservdelsnummer på den trasiga hydraulslangen?

Hmmm, är det mittendelen som innehåller en strypning?

Mitt bästa tips är nog ändåså att försöka hitta en hydraulfirma som kan replika det du har (eftersom det är en mindre detalj kan det skickas runt om i Sverige).
De båda anslutningarna ska inte vara några problem, de är ganska rättfram att reproducera. Det är strypningen som man vill få till korrekt - gissar på att det bästa sättet att göra är att dissekera hydraulslangen och undersöka dimensionerna på strypningen och replikera detta.

Annars kan man försöka hitta en modell med samma strypning och knipsa bort eventuellt felaktiga anslutningar och krympa dit korrekta anslutningar (eventuellt kan den behöva förlängas pga att man knipsar av detaljer).
an
4
anljon
525 -77
320d touring xdrive - 11
Tusen tack för ditt utförliga svar!
Jo det är precis den slangen som gått sönder.
BMW skulle undersöka och återkomma, men de har de inte gjort. Kan bero på att det varit sommar och semester.
Du har inget tips på någon hydralfirma som skulle kunna hjälpa till?

Med vänlig hälsning, Anne-Li

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tyvärr, har ingen som jag vet kan lösa just detta specifika problem. Annars brukar flera höra av sig till Hydroscand i Malmö (finns över hela Sverige) för diverse hydraulikutrustning (finns flera andra bra firmor i Malmö inom detta område såklart - men har ganska dålig koll på just detta område).

Kommer ihåg att det såg exakt likadant ut på min E34 535i, dvs att hydraulslangen mellan pumpen och styrväxeln hade en skarv som jag inte riktigt kan förklara.
Kanske innehåller den någon typ av strypning? Eller vill man helt enkelt inte ha för långa hydraulslangar av denna typen av hydrualslang med just detta arbetstrycket och för att stabilisera hydraulslangen så crimpar man på denna koppling (istället för att välja en dyrare slang)? Som sagt, ingen aning, med hydraulisterna har koll på detta :-)
Länk

Bytte ju faktiskt samma ledning på min E87 120i för inte så länge sedan (då röret hade börjat rosta lite väl mycket) och även där är det en sorts crimpning på mitten av hydraulslangen.
Länk
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Prova att googla reservdelsnumret 32411117565 eller kolla eBay. Hittade denna. Lite dyr men i alla fall: Länk

Oldtimer forumet här på Autopower kanske kan vara värt ett försök också.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, kan man vänta lite kan man hålla ett öga på främst utländska köpsiter (främst då tyska) så kan det dyka upp om man har tur - var lite det jag var ute efter när jag skrev
"Ibland kan det ligga exemplar skräpandes i något lager fastän tillverkningen upphört."

Jag googlade faktiskt runt alla ebay-siter inklusive kända tyska old timer försäljare för några veckor sedan när jag skrev första inlägget - men då fanns tyvärr inga annonser. Men som sagt, de poppar upp lite då och då, så man får söka kontinuerligt överallt...

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Du kan också prova att lägga köpesannons på facebook: t.ex. BMW köp och sälj Sverige

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Grävde fram en gammal hydraulslang som satt på samma ställe (fast på en E39 528i), kan inte låta bli att dissikera den till helgen :-)
Länk

Nyfiken på främst mittendelen - men känns som den bara sitter där för stabilisering och innehåller nog ingen strypning. Jag menar, det där lilla röret i varje ände är ju en typ av strypning i sig. Såvida det inte sitter ett vansinnigt liten rördiameter i den där crimpade mittendelen... Men ska såga i helgen så vi får se :-)

Exakt vilken strypning var det egentligen hydraulfirman syftade på?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Såklart man inte kunde låta bli att se hur hydraulslangen ser ut inuti :-)

Redan vid flare-änden har själva röret bara en ID (inre diameter) på ca 5 mm.
Länk

Övriga röret i sig har en ID på ca 7.5 mm.
Länk

När man kommer upp vid den ihoppressade övergången mellan rör och slang så har den interna rörhylsan bara en ID på ca 3.5 mm.
Länk
Länk
Länk

Inuti slangen går en hård genomskinlig plastslang (som är perforerad med jämna mellanrum)
Länk

Den där "kopplingen" på mitten av slangen är inget annat än ett stöd helt enkelt (gissningsvis för att undvika att slangen böjs i för kraftig radie vilken skulle kunna orsaka att den hårda innerplastslangen veckar ihop sig).
Innerplastslangen går rakt igenom den där "kopplingen" men omges där av en metallhylsa och utanpå slangen så har man krängt på en krymphylsa.
Så ingenting inuti denna "koppling" förutom att det sitter en metallhylsa inkörd i slangen.
Länk

Så ser ingen speciell strypning någonstans. Du har redan en naturlig strypning i och med övergången mellan slang och rör vilket skapar en inre diameter på endast 3.5 mm (minsta ID i hela delen).

@anljon : Exakt vilken strypning var det egentligen hydraulfirman syftade på?
an
4
anljon
525 -77
320d touring xdrive - 11
Skriver och undrar å min mans vägnar! Har sett den gamla slangen och antar att det är den strypning som sitter på mitten av slangen.
Vi har efter besök på två olika slangställen fått hjälp på Hydroscand, de lämnar självklart inga garantier. Men slangen har hållit några veckor nu och yngsta sonen är så glad att han kan köra den till skolan.

Tack igen för alla tips!

Anne-Li
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Visade sig att det inte var någon strypning där i mitten - fullt blås rakt igenom! :-)

Tror den slangen ni fick tillverkade kommer att fungera alldeles utmärkt (hittade som sagt inga direkta märkligheter i det exemplet jag sågade itu).

Alltid roligt att se en äldre BMW kunna hållas rullande! :-)
an
4
anljon
525 -77
320d touring xdrive - 11
Jaha....var det ingen strypning på mitten?
Det är som en metallgrej som är ihopklämd på mitten? Märkligt!
Jo just nu går det, den ska snart i för vinterförvaring!
Det är kul med bilen, då våra barn köpt den av grannens pappa som haft bilen sen ny! Grabbarna betalade 500kr för den, men just då var den inte körbar. Vi har jobbat en del för att få den igenom besiktningen. Men nu har den rullat i 3 somrar, förutom slangen som gick sönder i somras.
Vilken trevlig sida detta var!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.