|
|
|
|---|---|
| Hej. Funderar på att köpa en 520d (f11) årsm. 2010. Vad skall man tänka på. Kommer det någån dyr service? Några barnsjukdommar? Tips är välkommet. Mvh Tobias | |
|
Hej Luftbälgarna bak brukar springa läck vid 8000-12000 mil, jag fick mina bytt på garanti när jag ägde min 520d F11. Så kolla om dessa är bytta, tror BMW tar ca 8000kr för byte men man kan ganska enkelt göra det själv (finns guide på nätet). EGR-ventilen (avgasåtercirkulering) är också en svag sak på dessa modeller, särskilt N47. Den sotar igen antar jag och bytet här är i samma prisklass som luftbälgarna. Är det x-drive så se till att däcken har samma mönsterdjup då fördelningslådan tar skada annars, tror det max får vara 2mm skillnad fram och bak. Jag ska byta min fördelningslåda på nuvarande bilen nu pga missljud. Vissa modeller har också haft problem med mjukvaran, min 520d la av över en natt och fick besked om att styrdonens mjukvara var utdaterad vilket kostade 5000kr och en heldags programmering. Det bör dock vara fixat på alla bilar av dessa tidiga årsmodeller i dagsläget I övrigt en väldigt bra bil och köper man en som gått lite längre så har många saker troligtvis bytts. Det finns en större service vid ca 11-12 k mil, beror på ålder såklart. Tror den ligger på 12000kr pga alla filter ska bytas samt att det ingår fordonskontroll där man ser över stora delar av bilen. |
|
| Luftbälgar å kompressor fick jag byta på 6000 mil, är en sjukdom på dom men man byter till arnott bälgar som håller länge och är billigare än bmw, att byta är grislätt. Instegslister brukar också vara dåliga. Man åker sjukt fint i dom å med m-paket är dom ju riktigt snygga också. Billiga i skatt ca 2100, helförs på landsbygd ca 6000. | |
|
Hej! är shockad att ingen sagt nått om kamkedjan än, läs n47. Både 2.0d och 2.5d har problem me kedjan, turboras finns också samt automatlådan/manuella kan paja, allt detta är väldigt dyrt att byta. Läs gärna igenom alla trådarna här innan du bestämmer dig. Önskar dig och din plånbok lycka till och ha en trevlig fortsättning. |
|
|
Vissa enskilda motorer kan ha problem med kamkedjan som nämnts, MEN dessa lär redan ha visat sig efter 10 år.... Enligt uppgift fick BMW ett parti med felaktigt härdade kamkedjor så det är en liten del av alla bilar med N47 som har problem med dem. De allra flesta (det är MÅNGA bilar med N47-motorer som lämnat BMW under åren!) har inte dessa problem! Synkringen på backväxlen kan spricka på manuella bilar, men det finns firmor som byter dem som alterntiv till dyrt växellådsbyte. Köper du en tio år gammal bil, lär de flesta "typfelen" som en del nämner ha visat sig redan. Men ordentlig genomgång i vanlig ordning vid beg.köp, av aktuellt exemplar är givetvis nödvändigt för någorlunda tryggt köp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej. Tack för bra svar. Undrar bara va N47 står för? | |
| De motorkoden? bmws 2.0 diesel heter så, osäker på från vilket år men fram till 2015 tror ja, sen heter nya b47 tror ja. Även om man köper en som gått 25.000mil så kanske grejerna börjar paja igen eftersom dom som redan pajat brukar paja vid kanske 0-15.000mil så det finns inga garantier på att dom nya grejerna håller. Förra ägaren kanske la begagnade delar eller va vet ja. Skulle iaf kolla runt på forumet och bilda en egen uppfattning. Lycka till! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.