|
|
|
|---|---|
|
Har märkt ibland att det viner lite från växellåda (tror jag) när den framförallt gör nerväxlingar till låga växlar (aut). Låter lite som en buss. Fast mindre ;) Men inte alltid. Vill nog säga att det mest är när det är varmt. Märker inget konstigt med bilen. Fler som hör detta vinande? | |
|
Hej Enligt din beskrivning så låter det nog inte som missljudet i denna tråd men kan vara värt att kolla: Länk |
|
|
Precis. Nu har jag inte en X-drive så fördelningslåda har jag väl inte. Momentomvandlare har jag ju, så det är väl det närmaste. Mest nyfiken på hur era lådor låter i era gamla bilar. Kanske inte betyder något. |
|
|
Ah ok! Nä då har du inte fördelningslådan. Jag hör inget vinande från min växellåda. Hur långt har din gått? Är dålig på väexllådor men i min fördelningslåda så var det ett lager som började sjunga så om det är ett missljud du har så kan det säkert vara ett lager. Alternativt så kan oljan behöva bytas beroende på hur långt din bil gått. BMW säger ju lifetime-olja men enligt växellådstillverkaren så rekommenderas byte vid kring 10-12k mil tror jag. |
|
|
16k mil. Men jag vet inte om det byttas innan. Får väl kolla när jag ska ha in den på service i höst! |
|
|
Japp, Samma problem som du med tjut ljud. Min bil har gått 7000 mil. |
|
|
Jag har samma på en 530xd, 14k mil, hörs inte om man inte tänker på det. Hade samma på en 520d 12k-14k mil. |
|
|
Jag har samma på min men har kommit fram till att det är från AC kompressorn det kommer för att så fort jag slår av AC så upphör vinandet. Christopher |
|
|
Min viner också när ac'n är på... Något på väg att gå sönder? Rem? Lager? Eller normalt? Mvh Christian |
|
|
Hmm. Min hörs mest när man saktar in och den motorbromsar i låga växlar. Hade idag ac på men inget vinande. Är nämligen inte där alltid. |
|
|
Testade igår. Ja, det är ju AC'n Herregud att jag inte tänkt på det tidigare. :) Tycker också nu att den motorbromsar kraftigare i låga varv med AC på. Jaja, då var det ju inte så farligt :) Tack för tipset. |
|
|
Hej! Väcker liv i en gammal tråd. Jag tror att jag har samma ljud. Men bara ibland, som nämns ovan. Det försvinner när man stänger av AC:n. Någon som kom på en lösning? |
|
|
Nja. Det ska nog låta så. Det är ACns kompressor som låter |
|
|
En frisk kompressor med ac-system med fullt tryck ska inte vina. Däremot har jag hört kompressorer som haft ett "vinande" när det börjat bli dåligt med gas i ac-systemet.... När servades ac-systemet senast? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hade samma på en 530d -14, fick kondensorn bytt på aktion och vinandet försvann. Så kolla med bmw om din bil omfattas av denna aktion. | |
|
Mitt vinande försvann också efter byte av kondensorn. Täcktes tyvärr inte av aktionen trots att det var standardfelet med spricka i ena nedre hörnet... Oavsett så försvann vinandet efter byte :-) |
|
|
Lånat tråden lite, jag har också ett vinande ljud dock inte ac då det ni beskriver ovan har jag råkat ut för och löste det med kondensorn byte på förra bilen. På nuvarande viner det och känns som att det följer varvtalet. Låter inte som generation heller. Undrar om det är lådan eller fördelningslåda? Bilen går hur bra som helst och växlar fint. Inga ryckningar heller Kollat med carly och har inga felkoder |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.