AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.950

Vinterförvara cabben i carport, vadå tänka på?

Kommer måsta ställa E36’an i carporten över vintern. Något speciellt att tänka på? Något speciellt iom att det är en cab?

Annars tänkte jag.
*Tvätta och vaxa bilen.
*Torrboll invändigt mot fukt
*Köra tanken tom ( vet att åsikterna skiljer här men vill inte starta med full tank gammal bensin till våren )

Det jag funderar över är om det är ”lönt” att ställa bilen på pallbockar för att få bättre luftflöde under bilen samt om det gör mer skada än nytta att skaffa ett överdrag, har hört att dom ofta skaver och nöter på lacken då det blåser.

Tror ni den kommer börja rosta av att stå så under vintern? Den är helt rostfri idag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tvärtom. Tanka fullt. Ju mer bränsle desto mindre kondens. Själva bensinen klarar förvaringen utan problem.

-------
//Lövet
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med lofgren. Hellre full tank för att undvika kondens.

Jag hade i ditt läge gjort som så här; att jag hade slagit upp instruktionsboken och läst om "avställning längre än 3 månader". Det du skall göra är att fylla upp däck till 4 kg istället för de sedvanliga 2,6 eller vad du har. Den står det också att du skall byta olja och grundligt göra rent bilen. Jag har hört någonstans att bussningar och länkarmar tar skada av att inte vara belastade. Om det stämmer vet jag inte men jag vet att om BMW hade ansett det vara lämpligt så hade det stått i instruktionsboken att man ska göra så.

Jag tror inte att du vinner något med att höja upp bilen, luftflöder under är trots allt rätt bra då du förmodligen har 14-15 cm i markfrigång.

Vill du ha ett täcke så hade jag satt fast det ordenligt då det inte blåser av under vintern. Tror dock inte det gör varken till eller från, dock hade jag tagit ut batteriet och satt det på en Ctek-laddare.

Personligen hade jag struntat i torrbollen, jag har hört rätt många skräckhistorier om att folk spiller ut dem på inredningen så den blir förstörd i stället.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Just ja, det var ju en cab ja. Jag tror snarast att risken att få kondens i suffletten är STÖRRE om du lägger på ett täcke på bilen.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Just så.
Skippa täcket, kör dubbla torrbollar (stora) på CAB.
Tack för alla svar!

Då tankar jag fullt samt följer anvisningarna i instruktionsboken. Skippar även överdraget.

Med vänlig hälsning, Gustaf
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Jag skulle gjort följande:
Tvätta o vaxa
Byta oljan
Full tank
Impregnera cabben.
Sätt bilen på laddning (c-Tech)
Lyft upp bilen på pallbockar ca fem centimeter. Däcken ska stå på "golvet". Det avlastar fjädrarna och däcken.

Om du är rädd för rost så är det underredsbehandling som gäller. När fukten kommer åt "obehandlad" plåt så rostar det oavsett om du kör bilen eller inte.

Kör bilen ca en ggr per månad minst tre mil så den blir riktigt varm. Avsluta med att tvätta och torka bilen.

E
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ditt alias antyder ju Umeå och jag vet faktiskt inte hur stygg rosten är om det är konstant minusgrader och ev snö inte smälter alls på några månader.

Det jag vet av erfarenhet är att saltslask som vi har i syd - det är rostens bästa vän på en E36 cabrio.

Om du måste in i bilen när det är frost, tänk på att sidorutan måste kunna hoppa ner en cm för att öppna dörren, se till att sidorutan inte frusit fast i översta läget - det kan hända när man inte har ram runt rutan. Skrapa noga i nederkant av sidorutan. Min frös fast en gång och jag lyckades ändå öppna dörren men det gick inte att stänga igen - rtan hamnade utanför liksom. 35 mil hemifrån och minus 10 grader. Fick som tur var tag på en uppvärmd verkstad i närheten där jag kunde tina upp bilen, det var med hardtoppen på men ändå - rutan ska ner en bit oavsett.
Om du parkerar den med hardtopp, se till att tygsufletten är helt snustorr innan du cabbar ner den för vintern - annars får du i bästa fall fula fläckar och i värsta fall rejält mögelangrepp.

Varmförvara batteriet med underhållsladdning är nog bättre för batteriet men å andra isdna riskerar du att bilen tappar minnet i flera avseenden. I bästa fall bara radiokanalerna och tripmätaren, i värre fall glömmer den mer saker. Det ska finnas batteribackup på det mesta men på så gamla bilar är kanske även det batteriet lite trött. Laddar du med batteriet i bilen slipper du bilens glömska.

Se till att kylarvätska och spolarvätska tål kylan.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Låt batteriet sitta kvar i bilen men se till att underhållsladda det. Batterierna har mindre självurladdning i kyla och mår bättre av att förvaras kallt under förutsättning att det är fullladdat.

E:s lista innan parkering stämmer bra med det jag brukar göra. Ibland hoppar jag över pallbockar och pumpar extra tryck i däcken istället..

Se även till att bilen är ordentligt rentvättad under, när du parkerar den. Och kör du in på saltsäsongen så är det extra viktigt att du gör det innan parkering. Kör dock några km på torra vägar efter tvätten så att du får bort fukt från bromsar och koppling som annars kan rosta fast.

Jag parkerar några bilar och båtar i en gammal hölada varje vinter och har gjort så sedan 80-talet. Det enda problem jag haft vid våruppstart är att lamellerna har rostat fast på svänghjulet vid ett par tillfällen (Dock ej på BMW). Efter att börja varmköra motorn efter sista tvätten har det problemet försvunnit.

**BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.