|
|
|
|---|---|
Transocean |
Skall byta olja på 530e hybriden, byter till 0w-30 Castrol Edge Titanium FST samt Knecht/Mahle filter....men vad häller BMW i motorerna som originalolja? Om man skall göra en oljeanalys och betala 61 € för det måste man nästan veta det och inte gissa. Det som intresserar mig är metallpartiklar i originaloljan efter inkörning. |
|
Menar du att du ska göra en oljeanalys på oljan som var i bilen när den var ny? Det känns lite onödigt då du säkerligen lär få en hel del slitpartiklar i den oljan, något som är helt naturligt vid inkörning och inget du egentligen blir så mycket klokare av. Hur långt tänker du köra på oljan innan du byter den? Det kan vara en god idé att byta den första gången efter några hundra mil eller så. Oljeanalyserna efter detta är mer intressanta...men då vet du ju exakt vilken olja du fyllt med. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Ja, på den allra första oljan. Bilen har gått ca 1800 mil; därav kanske 1000 mil på bensin? Tänker inte byta enligt BMW:s rekommendationer, dessutom är den trimmad/körs hårt på AB 1 X mån etc. Har tillgång till TIS och där står det bl a att om man skall till Ringen med en nybil så skall oljan bytas senast vis 200 mil innan man kör där. Då är det lite konstigt att du och jag skall köra 3000 mil med samma olja :-) |
Transocean |
Johan B, vet du vad det är för en olja BMW har i dessa twin power turbo 0w-30 flaskor?Länk |
Transocean |
Svarar på min egen fråga, det är Shell olja sedan 2015 "Die Wirtschaftsgesellschaft des BMW-Händlerverbandes (WiGe) empfiehlt ihren Mitgliedern ab sofort das von Shell produzierte "BMW Original Motorenöl". Darauf haben sich Shell und die WiGe verständigt. Laut einer aktuellen Mitteilung läuft die Kooperation seit 1. Juli 2015. Über 100 BMW-Handels- und Servicebetriebe hätten bereits das neue Markenöl bezogen, hieß es." Länk |
|
Jag är osäker på exakt vilken olja som fylls i BMW-fabrikerna BMW-originalolja finns ju i flera olika viskositeter 0W30, 5W30 och 0W40 till att börja med... Sedan är det också osäkert om BMW-oljan är identisk med Shells eftermarknadsolja, jag har fått information (hur säker den är är en annan femma) om att BMW-oljan är specialskräddarsydd till BMW och inte säljs via andra kanaler. Ja, 3000 mil med samma olja i motorn när den körs in är nog inte optimalt....men något som få funderar över. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.