|
|
|
|---|---|
|
Köpte den i feb 18kmil, ägaren sa att motorlampan tänds då och då, verkstaden sa att lambdasonderna är ok men känsliga!? Alla avgasvärde är som när bilen var ny men nu har den stora motorsymbolen börjat dyka upp och motorn går ner i snigelfart! Jag får dessa felkoder Trottel/pedal posision sensor switsh B circuit Range Catalyst system efficiensy below treshold Sensor circuit slow respons Jag gissar att avgasvärdena borde vara dåliga om lambdasonderna är trasiga eller dåliga eller ? Frugan som har problemet flera ggr dagligen sa här om dagen att om hon gasar till direkt efter start då tänds inte den stora motorsymbolen lika ofta. Själv har jag bara fått upp den symbolen två gånger sen jag köpte bilen, kanske för att jag gasar och varvar ut bättre eller? | |
|
Jag fick en ny felkod nu, Cylinder 1 Misfire detected, så jag skruva ur tändstiftet och det såg bra ut, dom har inte gått mer än 7000mil så jag skiftade tändspolarna på 1an och 2an då kom felet på 2an, så nu har jag bytt till en ny tändspole. Det kan kanske vara det som har bråkat hela tiden för om den misständer då och då kan det ju bli fel mätning på lambdasensorerna gissar jag. Ska bli intressant att se nu och alla problem är ur världen, jag återkommer :) |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Lycka till. Tändspolarna på dessa motorer är kända för att vara dåliga. |
|
Ok, bra att veta. Allt är ju stängt så det fick bli en Biltema så den lär väl inte hålla dom gamla ut ens men så kommer frugan till jobbet i morgon iaf :) |
|
|
Bilen går jämnt igen men motorsymbolen poppar upp iaf! Kan undra om det hjälper att byta lambdasonderna? Irriterande om det ändå inte hjälper. Den går ftf bättre på 50/50 E85/95 och utan motorsymbolen så jag kör på det så länge tills kylan tvingar mig att köra på enbart 95 |
|
|
Lambdasonder är slitdelar som bör bytas som serviceåtgärd runt 15-18.000 mil eller så enligt sondtillverkarnas rekommendationer. De blir långsammare och långsammare och till slut klarar de inte att reglera tillräckligt mycket/snabbt. I detta fallet borde sondbyte vara första åtgärden om man inte hittat något uppenbart fel i felsökningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja det var min första tanke åxå så jag ringde BMW och frågade om dom kunde göra bytet eftersom jag gissade att det var dax med tanke på deras service intervall, då sa han att det är ingen serviceintervall på dom utan det får man läsa av nyckeln för att se om dom ska bytas!? Mycket märkligt tycker jag, jag får byta dom själv, det finns ju på alla bildelsfirmor så det är ju snabbt gjort en främre och en bakre eller börja med främre för den slits väl fortast? |
|
|
Nej, BMW har inget angivet serviceintervall, men Bosch och andra tillverkare anger att lambdasonder ska bytas vid 15-18.000 mil som förebyggande serviceåtgärd. Dessutom brukar förbrukningen minska med fräscha sonder och motorn gå bättre/ge bättre effekt - så jag tycker att man bör se sonderna som en slitdel/servicepunkt. Man kan ju dra paralleller med frågan om oljebytesintervall i automatlådorna i BMW - BMW säger "livstidsfyllning" medan de som tillverkar växellådorna säger att oljan ska bytas som serviceåtgärd vid kanske 12-15.000 mil (kan vara olika för olika lådor/tillverkare). Det sker ju knappast något magiskt tekniskt under så fort en komponent har hamnat i BMW!? Jag litar mer på komponenttillverkarens tekniska kunnande än biltillverkares marknadsföringsavdelningar som vill framhålla låga servicekostnader (samtidigt som man troligen är medvetna om att havererade/krånglande 10 år gamla bilar kan leda till mer nybilsförsäljning)... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja det låter ju logiskt, det får bli ett byte av dom :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.