AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.205

Läckage bakaxel/diff M5 -01

Min M5a har börjat läcka en hel del från klumpen bak. Inte säker men jag tror det kommer från inkommande axel? Har ingen lift så det är svårt att se ordentligt.

Fick förslaget från en gammal BMW mek att byta ut hela klumpen/diffen då det är väldigt svårt att få det tätt om det en gång börjat läcka, kan det verkligen stämma? Verkar ju onekligen konstigt, och dyrt?

Behöver man riva ner hela diffen vid byte och är det då läge att byta alla packningar när man ändå håller på, både på in och utgående axlar?

Jag skulle inte byta till en annan beg diff. Byta till en fabriksny/fabriksrenoverad för massa pengar kan man kanske göra. Det går utmärkt att fixa till en otät diff så länge de "roterande delarnas tätningsytor" ser bra ut. Jag tror det smidigaste är att plocka ner diffen så blir bytet lättare. Om du inte har läckage från övriga packboxar så låt de vara. Kontrollera att avluftningshålet inte är igentäppt, ordentligt övertryck i diffen blåser packboxarna med tiden...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som ett konstigt råd att byta hela diffen i stället för att byta packbox för några tior...(plus arbetet iofs, men det är betydligt enklare än att byta diffen)

Bytte packboxar på E46:an och det var inga problem, har även bytt packboxar på en Mercedes S124 utan problem.

Som Dawwe nämner är det normalt inga problem om tätningsytorna mot packboxen (diff och axeln) är fräscha.

Som första försök kan du slå i lite Omega #917, som faktiskt brukar täta till de flesta läckage - det är ett seriöst företag som står bakom den produkten och den används ofta i industri och professionella sammanhang i olika maskiner av olika slag. Överskrid dock inte rekommenderad dosering då det kan leda till att packningarna börjar läcka mer...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för infon... var lite lätt stressad där ett tag.

Det är en lågmilare och ägd av äldre herrar så att säga så den har gått snällt vilket borde tyda på att tätningsytorna är Ok, men det har kanske inte med det att göra? Hård körning borde väl slita mer?

En annan mek (som är på semester nu) hällde i nåt för några veckor sen som skulle hjälpa att täta droppandet men det blev kanske för mycket av det goda, för det är efter detta den läcker mer. Han fyllde i o f sig upp med olja med så då kanske problemet Dawwe nämner med avluftningen visar sig mer? Ny olja är väl kanske lite tunnare med vilket ytterligare borde spä på problemet?
Byt olja i diffen, lokalisera ventilationshålet o säkerställ att det inte är igensatt. Detta hål är liiitet o sitter högt upp på diffen, gissningsvis på ovansidan. Dess uppgift är att släppa ut övertrycket som uppstår pga värmeutvecklingen så att säg. Ventilationshål finns även på växellådor. Har du tur så slutar läckage, eller det fuktar bara lite lätt, isf skulle jag låta det vara.

Ett sätt att verifiera igensatt ventilationshål är att köra 4-5 mil, sedan fort upp på en lyft o lossa påfylllningspluggen. Ett litet "tjoff" är OK, men om pluggen nästan "skjuts iväg" så... När jag hade ett litet läckage på min E34 o lossade pluggen så var det ett rejält övertryck. Verkstaden fick i uppgift att byta utgående axlars packboxar samt rengöra ventilationshålet, snustorrt sedan dess (över 10 år sedan).

thekinglives
Dawwe: Är du säker på att M5 E39 har ventilationshål?
Jag hittar inget på min och då ligger diffen på bänken
och jag lyser med ficklampa.
Har du ngn bild på var den sitter?
De allra allra flesta "diffar" har ventilationshål...På bild 3 mellan de två sexkantsskruvarna uppe till höger så syns ett litet hål? Länk

OT: Även växellådan har ventilation, men en lite mer "avancerad" variant som man kan beställa som reservdel till o med (nr 4 + 5) Länk
thekinglives
Dawwe: Tack, du hade helt rätt, Jag hade Diffen på bänken, lossade aluminiumbakstycket och la det åt sidan, vände baksidan av diffen ned i en hink så oljan skulle rinna ur, sedan inspekterade jag själva gjutjärnsdelen och letade efter ventilationen utan resultat.

Nästa fråga är om någon vet om det finns något kit att beställa innehållande alla packboxar samt packning oringar som kan behövas...
thekinglives
Jag svarar på min sista fråga själv.
BMW säljer inga packningskit till denna bakaxel, de gjorde det innan, men nu
får man beställa allt styckvis.
Vilka delar rekommenderas att bytas? Bara nr 14 Länk eller fler?
thekinglives
om du bara ska byta på ingående axel så är det nummer 14 och 11 som behövs.
Har du diffen lös eller ska du byta på plats?
Tack. Är inte helt 100 på var det läcker än då jag inte har nån lift, men det verkar vara på ingående av det lilla jag kan se underifrån. Jag får tyvärr lämna in den till nån som kan byta men fixar delarna själv.
Trodde man tvungen att plocka ner den, går det att byta på plats?
-A
116
-AL-
Z3M Coupe x2
E53 3.0
E36 cab mint
V70 2.5T
Kontakta Mobimech i Gbg, han är grym på att renovera diffar.

//AL
Ja Mobimech är duktig, men han tar endast att emot "lösa enheter", eller iaf för 10 år sedan. Då uppstår problemet med att "förvara" bilen under tiden Mobimech går igenom den. Har för mig att arbetskostnaden var då (2009) 5000 för diffen, + delar. I mitt fall hittades inga fel, inte ens slitna lameller, men jag bad Peter montera nya lik förbannat. Mobimech håller till Göteborgs trakten.
Tack för tipset. Jag får nog svårt att lösa "förvaringen" som Dawwe säger dock.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det känns lite overkill att skicka iväg bakaxeldiffen för totalrenovering när det bara läcker lite olja via packboxar...ett byte som vilken normal verkstad som helst ska klara av att byta efter att ha lyft upp bilen på en lyft och lossat kardan-/drivaxel (beroende på vilken/vilka packboxar som ska bytas.
Ett rent standardjobb i mina ögon för en verkstad.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Låter klokt Johan. Antar alla diffar börjar läcka förr eller senare?
Behöver man inte ta ner hela diffen? Räcker det med att lossa kardanaxeln? Jag trodde man var tvungen att ta av avgassystemet för att få bort kardanen så att man i sin tur kan komma åt packboxen?
Det går att byta på plats, om man vill. Men jag hade föredragit att diffen plockas ner, då kan man även passa på att plocka bort "aluminium täcklocket" o rengöra ventilationshålet. Jag skulle även bytt diffens bussningar!

Alla diffar börjar inte läcka. Att de kan fukta lite är dock helt i sin ordning. Med fukta menar jag att de INTE markerar revir utan man kan se att det är liiite olja blandat med damma/smuts vid nån/några drivflänsar. Så fort man ser droppar så är det för mycket, även om dropparna inte hamnar på just garagegolvet...

Mitt råd: Byt packbox. Kontrollera ventilationshålet. Byt diffens bussningar, totalt tre bussningar för ca 500 kr om man köper OEM kvalitet (Lemförder) på "rätt" ställe. Bussningarna är en rätt lätt match att byta med rätt verktyg, tippar på en arbetsmerkostnad om ca 1500 kr, dvs 2000 kr inkl delar. Fast om du lämnar till BMW eller motsvarande så får du multiplicera med två, så rådet är en kunnig verkstad med "normalt" trimpris (800-1100 kr enligt mig).
Så för det bli, ner med diffen, rengöra och byte av packbox.
Bussningarna du pratar om Dawwe, kan du länka till dem för jag kan inte hitta dem.

Tack för all input!
Nr 9 och 6 i denna Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jag lämnade min slutväxel hos Mobimech när jag hade min M5 -01, han ordnade nya lameller, packningar och lager samt justerade in allt Slutade på 9000 någonstans men då vet man att allt är i ordning sedan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.