AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
667

Fyrhjuldrift. Omkrets på däck. BMW 330xi. -07

Hej!

Har ett par fälgar liggandes som jag tänkte sätta på min bil. En BMW 330 Xi. Har 245 fram och 255 bakdäck. Då blir de olika omkrets. Hur känsliga är fyrhjulsdriften på BMW? Så man inte förstör något. Vad jag har räknat så skiljer de ca 2 cm.

Mvh
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det lär inte vara något problem. Gå in på rullomkrets.se och jämför.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grundsvaret är att du inte bör mixa olika dimensioner (som ligger utanför de som BMW godkänner vid sk. staggered wheels - där ett smalare framdäck har högre profil än ett bredare bakdäck men ändå hamnar på samma rullomkrets).

BMW tillåter max 2 mm mönsterdjupsskillnad på x-drive och utifrån det kan du räkna hur mycket det skiljer i omkrets.

För att komplicera det hela har olika däcktillverkare olika syn på hur brett ett däck är i en viss dimension och även rullomkretsen kan skilja sig en del åt även om det står samma dimension på däcksidan.

Med olika rullomkrets kommer fördelningslådan att utsättas för mer påfrestning, hur mycket det påverkar livslängden är en annan fråga.

Grundtipset är att använda samma modell av däck runt om och med samma dimension och likvärdigt slitage (skifta fram och bak med jämna mellanrum minst en gång per sommarsäsong). Detta ger optimal förutsättning för fördelningslådans jobb och minimerar slitaget i denna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vad jag har räknat fram på telefonen så skiljer de 7mm i diameter. Godkänt var 2 mm mönsterdjup. 2+2= 4mm. Så får de bara skilja 4mm. Om de är så enkelt. Ska hem och mäta i verkligheten. Tycker de är konstigt om de kan va så noga.

Stort tack för svaren!
Mvh Timmy
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, systemet är ganska enkelt i uppbyggnaden - en fördelningslåda där ett lamellpaket i lådan aktiveras när systemet upptäcker att det är olika hastighet på fram- och bakhjulen.

Kör man med olika rullomkrets fram och bak, kopplas lamellpaketet in och slirar till viss del = slitage.

Så grundtipset är att sträva efter exakt samma rullomkrets fram och bak för att minimera slitaget på lamellpaketet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.