|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har nyligen köpt en BMW 118d -17. Enligt säljaren ska bilen ha farthållare med bromsfunktion. Det är dock inget jag är märkt av när jag ligger på motorvägen och närmar mig ett fordon. Den bromsar alltså ej in automatiskt. Är detta något jag behöver aktivera eller har helt enkelt säljaren gett mig fel information? Tacksam för svar! /Gustav | |
|
Med automatisk bromsfunktion menas att bilen aktiverar bromsarna i t ex. nedförsbackar för att inte överskrida inställd hastighet (viss marginal finns givetvis innan systemet aktiverar bromsarna). Det är inte automatisk inbromsning när det dyker upp "hinder" framför bilen i form av t ex. andra bilar - det är ett helt annat system som är rätt dyrt tillval... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Nej. Bromsfunktion = bilen använder bromsen för att nå inställd hastighet på farthållaren. T ex nedförsbackar, om man sätter ner hastigheten osv. Det du menar heter Adaptiv farthållare Stop&Go. Edit. 2:a på bollen... |
| Det finns en till sak också, men så kanske det är på alla "nyare" farthållare, rätta mig om jag har fel. Om du för spaken framåt ett par gånger kan du sänka hastigheten 10kmh i taget vilket gör att bilen bromsas utan att du behöver röra pedalen. | |
|
Spak framåt? det är väl en vippa på ratten. Om man trycker vippan nedåt förbi första tryckpunkten så sänks hastigheten 10 km/h. och den går att bromsa med och man slipper trampa på bromspedalen. Ett lätt tryck gör 1 km/h |
|
| Japp, det var en spak på olika modeller förut har jag för mig, som sagt lite modellberoende | |
|
Tänds bromsljus bak då farthållare bromsar ? |
|
|
Ja. Om man går från tex. 100 km/h - 50 km/h med vippan så bromsar det ordentligt. |
|
| audinisse, fel av mig. Läste 118d -07. Dessa har spak. Men det är precis som du säger. | |
| Precis som alla skriver måste du lägga till automatlåda och adaptiv farthållare för att få funktionen du beskriver. | |
|
Jag skulle inte vara allt för besviken med en farthållare som inte anpassar hastigheten till framförvarande bil. Hyrde i jobbet en Volvo som var utrustad med sådan farthållare och även om det är skönt när man ligger bakom en bil tycker jag det var rätt störande när man kom ikapp bilar på motorvägen som man tänkte köra om. Ligger det andra bilar i omkörningsfilen vill man kanske inte byta fil alltför tidigt utan ligga kvar lite längre och komma lite närmre bilen framför innan man kör om. Jag upplevde det så att bilen alltid saktade ner tidigare än jag ville byta fil. Då är jag inte en person som ligger precis i häcken på bilen framför utan systemet anpassade bara hastigheten väldigt tidigt. Även om man ställt in den på närmaste avstånd. |
|
|
Det är bara att använda gaspedalen för att krypa närmare inför omkörning. Gaspedalen har större makt än radarn. Dessutom blir avståndet mindre då man kopplar på vänster blinkers. Att köra med radarn igång samtidigt som man gasar har den fördelen att vid påkommet behov av att bromsa behöver man bara släppa gasen och låta automatiken bromsa. Man spar några millisekunder genom att slippa flytta foten till bromspedalen. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Stort tack för all hjälp! Det uppskattas väldigt mycket :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.