AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.496

Onormalt bakhjulsslitage e91 -09. Vad kan man göra?

CP
10
CPL
e91 -09
Hej,

vad finns att göra på en e91-09 med M chassi från fabrik som sliter ut bakdäcken genom att insidan slits ut. Ett känt problem har jag förstått. Två oberoende däcksverkstäder har avböjt hjulinställning eftersom dom inte tror det blir bättre.

En sänkt BWM äter däck är deras dom...

Har inte BMW några data på hur hjulen ska stå på ett sänkt chassi?

Däcksdimension är 17 tum med 225 bredd. Bilen körs inte speciellt hårt och går inte tungt lastad.

Jag upplever inga oljud eller insabilitet i bakvagnen. Bilen har gått 13000 mil och är välskött under hela resan.

Finns det verligen inget man kan göra?

Med vänlig hälsning
Claes-Peter Lindner
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fabrikssänkt med sportchassiet eller är det eftermarknadssänkning?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sorry, ser nu att du redan skrivit det.

Låter konstigt, min farsa körde från 0 till 12000 mil med sin gamla bil och bytte väl sommardäck endast en gång och det var då inget onormalt slitage, utan normalt slitage med milen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då M-chassit bara sänker ca 15mm, bör det inte föranleda så mycket mer slitage än standardchassit.

Är hjulvinklar uppmätta?

Felaktig toe kan ge stort slitage på skuldrorna på däcken.

Är slitaget "jämt" eller är det "sågtandat" (dvs. känner du en markant "tå-häl"-förslitning om du drar med handen runt däcket över slitaget (prova både med- och moturs!)?

Exakt vilka däck är det? Märke och modell.
Vilket lufttryck kör du med?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
CP
10
CPL
e91 -09
däcken som blev tokslut på insidan var allvädersdäck av nåt mindre känt märke. Jag förstår att dessa inte är bra att köra med när det är varmt, men nu har jag nya prestanda däck från GoodYear tryck drygt 2 bar. Däckskillen tyckte sig känna slitage redan och då har dom nog bara rullat ca 300 mil.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har du ingen annan återförsäljare i närheten ? Jag åkte 275:or på min gamla e91 msport med ett jämt slitage över hela däcket så problemet sitter snarare i att den som gör inställningen använder felaktiva värden, och man måste vara dödligt noga med rätt lufttryck annars går det fort.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
2 bar är på tok för lågt i bakdäcken!
3 bar är mer korrekt.

Vinterdäck slits oerhört fort i sommarvärmen, särskilt denna extremt varma sommar.

Vilka värden har hjulvinklarna?

Mvh
Johan B

CP
10
CPL
e91 -09
tack för era svar. Tycker det lutar åt att däcken som visade skrämmande förslitning helt enkelt var fel, och dessutom gick med för lågt tryck.

Jag ska öka trycket i dom nya däcken, som är av mycket högre kvalitet, och ta det därifrån.

Classe
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör en hjulinställning!
Det har garanterat hänt mycket i hjulvinklarna på nio år...

Hjulvinklarna påverkar slitaget mycket, särskilt om du har felaktig toe-in!

Det kan vara värt en tusenlapp för en korrekt hjulinställning med tanke på hur mycket det påverkar slitaget.

Välj en firma som vet vad de håller på med - ibland kan det vara bättre att gå utanför BMW:s rekommenderade vinklar för att få en bil som sliter mindre däck och beter sig bättre på vägen...

Mvh
Johan B

CP
10
CPL
e91 -09
Hej Johan,

jag ska ta ditt råd.

Har du eller nån annan tips på en bra däcksfirma i Stockholmstrakten som kan det här med BMW?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Min bil har gått 30", bakvagnen orörd, M chassi, 255 däck, sliter inte snett alls.
Felaktig toe sliter mycket mer än ökad camber som sänkning ofta medför.
Vanligt vis är det för mycket toe out som sliter.
To
17
TouringErik
E91 335iX Touring LCI -11
Jag kan rekommendera GW Engineering för hjulinställning. De ställde in min E91 335i x-drive som hade slitna insidor på alla fyra däcken. GW sa att man från fabrik har en tendens att ställa in aggressiva hjulvinklar för sportighetens skull. Nu går min bil kanonbra och känns väldigt lugn och stabil på vägen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.