|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har märkt att min bil dricker lite olja och gjorde en liten undersökning, märkte direkt att jag behöver byta ventilkåpspackning så har beställt en ny sådan, såg även att det var oljigt på höger sida av motorn skickar med en länk till bilder (Länk så ni kan se själva! Av mitt sökande på Internet så har jag kommit fram till att det kan vara oljetrågspackning som behöver bytas? Är det någon här som är mer kunnig än mig som kan tänka sig veta? | |
|
Klassiker på M54 är annars packningen mellan oljefilterhuset och blocket. Kolla in den. // Magnus |
|
| Vad heter den packningen? är de topplockspackningen eller? | |
|
Oftast är grundfelet täppt vevhusventilation, då blir det övertryck i motorn och olja trycks ut på olika ställen. Har att fixa det innan du går på packningarna |
|
|
Hur kan man kolla detta? lätt att åtgärda? Är rätt ny med att pilla lite själv, så är ej så kunnig, tack på förhand! |
|
|
Låter som vanliga e39-fel. Tror inte det alltid behöver bero på vevhusventilation även om det säkert är vanligt, det håller helt enkelt på att vara gamla bilar med gammalt gummi & packningar tror jag. Haft en fuktande oljetrågspackning på en, men BMW tyckte inte jag skulle göra ngt åt det om inte oljeförbrukningen blev hög. Har fixat ventilkåpspackning och nytt oljetråg på en annan, oljeförbrukning sjönk från 1l/100 mil till 0 på den bilen. Andra oljor som kan läka, relativt vanligt vad jag sett: - Fläkt/viskokoppling - servoolja från slangar under burken, vanligt. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Fast oljefilterhuset sitter ju på vänster sida av motorn (och det var oljigt på höger sida av motorn enligt beskrivningen). Men annars har man summerat de vanligaste ställena för läckage på en M54. Enklast är att följa (främst uppåt) och se hur högt upp det finns oljeläckage (det ger indikationer på vilka komponenter som bidrar till oljeläckaget och göra en enklare rengöring och därefter se var det kommer ny olja). Precis som det nämns i tråden ska man ha i åtanke att det kan finnas flera oljekällor (och inte bara motorolja utan även styrservoolja och automatlådeolja om man har en automat). |
Länken fungerade inte, så jag försökte "laga" den - är det dessa bilder du ville visa? Länk Är det oljeläckaget som du indikerar med röd pil / ring som du syftar på? Om det stämmer, så är det ju vänster motorstödben som är delvis oljeindränkt. Bara för att ge info till andra här i tråden om vad vi diskuterar. Om nu motorstödbenet är oljeindränkt så kan man nog gissa att större delen av vänstersidan av motorn dvs insugssidan är oljig. En intressant fråga är då hur högt - om det är torrt sista delen upp till ventilkåpspackningen så är det ju inte ventilkåpspackngenin - men detta är en del av oljeläckagesökandet så det följer sig naturligt när ni börjar leta efter oljeläckaget. Fast för att vara ärlig, varenda packning jag lyft på senaste tid på M52/M54-motorer har varit bakelithårda och det finns en del av denna typ av packningar på en M52/M54-motor så det är med stor sannolikhet multipla källor av oljeläckage. |
| När man byter ventilkåpspackningen, så står det att man ska använda någon kräm i halvmånarna. Vad är det för kräm och var köper man sånt? Biltema, Clasohlson eller mekonomen? | |
|
Kräm vet jag inte om det är men när jag bytte ventilkåpspackningen på min e46:a så använde jag "ventilkåpspackning" på tub från CRC vill jag minnas. En blå tätningsmassa typ silikon just i halvmånarnas hörn. Vet inte om det behövs men överaltt jag läst om detta bytet har man hänvisat till att stötta packningen med nåt extra. Nu var det ett par år sedan jag bytte och det håller bra än. Niklas Fransosen |
|
Kräm och kräm :-) Vad de flesta refererar till går under samlingsnamnet RTV (Room Temperature Vulcanizing) silikon - det vill säga silikon som härdar vid rumstemperatur. Sen finns det olika sätt att få silikonet att härda - men det absolut vanligaste är att silkonet härdar när det kommer i kontakt med fukt. RTV silikon har många användsområden och därför finns det många olika produkter just för att det behövs rätt produkt för rätt applikation. Silkon är dessutom baserade på olika baser, de vanligaste är ättiksyrabaserad och oximbaserad. Vad man ska välja beror på vad man ska använda det till. Exempelvis är inte ättiksyrabaserat silikon bra att använda i närheten eller runt elektriska komponenter eller annat som kan reagera med syran. I det här fallet vill vi att silikonet ska agera som en sorts tätning, vara resistent mot olja (ett plus om det är motståndskraftigt mot bensin men i det här fallet inget krav) och klara minst 150 grader C. Viskositeten är inte såvärst noga i detta fallet, men i andra användningsområden kan det vara helt avgörande. Sen finns olika typer av silikon beroende på hur stor spalt som ska tätas och hur stor rörelse man förväntas få. Men blanda inte ihop detta med flänstätningar (som har ett väldigt liknande användningsområde). Flänstätningar är mer inriktade på stabila icke-flexande ytor med mindre spalter och dessa brukar oftast vara anaeroba dvs de härdar vid avsaknad av luft. Till mina halvmånar har jag använt Loctite 598 (har även använt detta på andra ställen för tätning mot motorolja). Loctite 598 är ett svart oximbaserad silikon som är en flänstätning som klarar -55 till +200 grader C och beständigt mot olja, vatten, glykol och hanterar flexande spalter på upp till 1 mm. Loctite 598 har ersatt av Loctite 5900 och Loctite 5910. Har även använt Biltema Högtemperatur Packningssilikon till oljetråg och även nu senast till ett lock till en VVT-enhet. Till vissa motordelar har jag även använt Würth DP 300 som är ett polyuretanbaserat tätningsmedel som klarar -50 till +270 grader C och spalter upp till 0.10-0.15 mm och är beständigt mot vatten, luft, bränsle, olja, kylarvatten med mera. Finns dock en uppsjö av andra märken och produkter. |
|
Vill du använda exakt det medel som BMW anger i sina reparationsinstruktioner: Länk Men det finns garanterat mängder av alternativa produkter på marknaden! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok. Så i princip vilken som helst fungerar bra. Tack för svar |
|
|
"i princip vad som helst" lämnar ju iofs spelfältet ganska öppet! ;) Men så länge det är en produkt som är avsedd för att limma packningar i motorer och som tål olja mm., spelar nog märket mindre roll. Men för säkerhets skull kan man kanske hålla sig till mer kända märken... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Precis, allt går bra så länge du håller dig inom ramarna beskrivna tidigare. Att ta ditt badrumssilikon är inte att rekommendera :-) Stämmer, det är rekommenderat att lägga på ett mycket tunt lager av tätningsmedel på halvmånarna där de möter toppen. Men låt oss ta lite praktiska exempel! Biltema Högtemperatur Silikon (Biltema) Permatex Supra Blue (Jula) Permatex Supra Blue (Clas Ohlson) VersaChem Super Blue Silicone Type 613 (Swedol) |
|
Ok ok. Uttryckte mig lite klumpigt. Hade inte tänkt ta badrumssiliconet, men att det gick bra med flera olika bildilisilikoner från mekonomen och clasohlson. Tack för förtydligandet 👍 |
|
|
Lånar tråden lite... känner mig som maskinisten i DAS boot.... just nu när oljedimman i kupén frodas i bilköerna.. förra ägaren intygade att packningen på ventilkåpan är ny. men jag har bestämt mig för att byta den iallafall och...oljefilterhus hållarens packning också..alltså den som sitter mot blocket. Var köper jag dessa enklas o bäst pris. och är det mycket krångel med oljehushållaren o ta loss osv? Bilen har ju rullat oändligt länge så det är nog dags... tack på förhand!! |
|
|
Härlig liknelse. Luktar så om våran e46 också x) Köper packningar från BMW eller autodoc. Beroende på om jag tycker BMW tar överpris mot resten av marknaden. Ebay fungerar också bra för reservdelar.. tyskarna och engelsmännen har bra utbud och inom EU. |
|
|
Ok! Bra svar! Så bara o knalla in på bmw o hämta ut packningarna? Och så en annan fråga..; det är väl aluminium block - på denna maskin och då är det väl viktigt med moment på alla bultar ?? Någon som vet exakt? Gissar på 20 - 25 nm? |
|
Detta dokument fungerar normalt sett bra för att hitta moment, men det går bara upp till och med M52 Länk Så du få kolla i TIS istället - här är ventilkåpan med moment Länk Länk Och här är oljefilterhuset med moment Länk Länk Ring och beställ i förväg. De vanligaste delarna till de vanligaste motorerna har de såklart hemma men till äldre motorer beställer de antingen från det skandinaviska centrallagret här i Arlöv (brukar ta 1-2 dagar) eller från Tyskland (brukar ta 3-5 dagar). Momentet avgörs nästan uteslutade av skruvens material, skruvens gängdiameter och skruvens gängstigning (därefter finns det undantag och varianter). Men låt oss säga såhär - det är lättare att dra sönder gängor i aluminium än i stål :-) Oljefilterhuset är lite tidsödande då en hel del kringkomponenter måste tas loss och det är lite obekvämt när motorn sitter kvar i bilen - men fullt görbart. Men generatorn och styrservon måste demonteras helt - för de är fästa i själva oljefilterhuset. Håller faktiskt på att demontera ch gå igenom en M54-motor just nu så har allting ganska fint visualiserat framför mig :-) |
|
Man tackar o bockar! Jobbar i verkstan men uteslutande med stål o gjutgods o aluminium är för mig ett mysterium...dra sönder gängor? Inga problem Grannen tipsa om bulten framme på ventilkåpan dom som alltid går sönder ??- därav min fråga! På jobbet har vi typ jätte tvättmaskin för rengöring av delar ...oj vad filterhuset skall åka in där! Sedan skall det åkas i småländska skogarna! Tack för input!!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.