AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.056

[E39] Rostlagning innersida dörr nedtill. Ny fog?

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Hej ni som kan!

Tillslut blev det dags att ta tag i rosten på undersidan/insidan av dörren.

Håller på rostlaga nu, har tagit bort all ytrost och fogen mellan plåtarna nedtill. Sedan rostätare och primer, nu är frågan, måste jag egentligen spackla dit en ny fog? Kommer fukten leta sig in under lack, primer, mm och plåt om jag inte kladdar dit en ny fog/spacklar över "plåtkanten"?

Om jag nu "måste" täcka skarven så tänker jag att jag lägger en spackelfog så det blir helt platt istf som tidigare med utstående fog, måste ju vara bättre för avrinning? Men minst jobb är det ju om det "räcker" med ordentligt med primer och färg...

Finns det någon "expert" som kan svara?
Jag är också nyfiken på detta. Har precis skaffat en lågmilad e39 som jag vill fixa till originalskick.
Vik upp plåtfalsen, slipa rent alla ytor, ev rostätare. Måla väl täckande med epoxi färg för marint bruk. Lägg lagom lite med karosserikit/lim där plåtarna skall vikas över varann, vik tillbaka snyggt. Dra på sedan lite mer kit o se till att det ser ut som original. Låt härda väl (kan ta veckor?), lackera i rätt kulör. Ev rostskydda med vax inne i dörren...

Det är iaf så här jag fått det beskrivet att man skall laga rost på "omöjliga" ställen, av en av Sveriges bästa lackerare. Är det riktigt mycket rost så plåten är "lövtunn" så kommer denna metod hindra rosten i 5-6 år iaf, Har man lagat i tid så kan lagningen anses vara permanent.
Tack för bra tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.