|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har skaffat mig en e46 330i touring -02 att åka i medan jag håller på och renoverar upp min andra e46:a sedan. Dock är stötdämparna helt slut bak på min nya touring. Det är en m-sport II så vad ska jag ha för stötdämpare för att hamna så nära original som möjligt. Tycker att original är för dyra, men har läst någonstans att folk använt Sachs Super Touring. När man tittar på just Sachs Super Touring så står det dock att de är för standardchassi? Funkar de bra ändå, eller är det bättre med Bilstein anpassat för m-chassi, eller kanske något helt annat alternativ? Jag har bilen som fin bruksbil och jag vill inte slänga på skräpdämpare, men jag behöver heller inga värstingdämpare, då jag börjar bli till åren och gärna åker komfortabelt hellre än vrålsnabbt. / Micke | |
| Vill minnas att det finns sachs dämpare anpassat för M-sport på autodoc.se till förmånligt pris. Om du vet bmw:s originalnummer på stötdämparen kan du lägga in det i sökrutan hos autodoc. | |
| Art. nr: 556 884. ca 1000 kr styck för m-sport II. Jag köpte sachs till M3 bak i våras på ett ställe jag inte minns just nu för ca 600 kr st. | |
|
Jag var inne och såg de dämparna. De andra Sachsdämparna som har nummer 556 882 står ju att de är för standardchassi, men när jag googlade på det numret så hittade jag Sachsdämpare med exakt samma artikelnummer och som såg likadana ut där det stod för m-chassi? Man blir lite vilsen... Såg även att de hade bilsteindämpare för m-chassi för dryga 600:- styck. Frågan är ju vilka som hamnar närmast original? |
|
|
mister-auto.se 553 kr styck för sachs m-sport chassi. På autodoc står det att det är för m-sport II. Sachs dämparna är sannolikt mest lika original. Men bilstein är också bra dämpare. |
|
| Det lönar sig att googla runt lite på artikelnummer. Jag bytte till nya stötdämpare (M3) bak och fjäderben fram med dämpare i våras. Köpte sachs fram för ca 1000 kr st. Billigast i sverige samma märke ca 4000 kr st | |
|
Jag slog lite på chassinumret och då kom följande oemkod 33522282099 och då fick jag helt andra förslag än på regnumret. Röda Koni bland annat. |
|
|
Det var ju riktigt bra pris (Sachs) på Mr.Auto som du hittat! Kan det verkligen vara så stor skillnad på m-sport och m-sport II eller vågar man chansa på att de funkar. |
|
|
Jag har M-sport II och bytte till Bilstein B4, blev väldigt nöjd och kan rekommendera dessa. B4 är allmänt ca 10% styvare än original. Använder bilen som bruksbil och dämparna är inte för styva även om man kör på sämre vägar ibland. Som jag har förstått det så har så gott som alla tillverkare slutat tillverka specifika dämpare för E46 M-soort, eftersom bilarna är så gamla. Beställde härifrån: Länk |
|
|
Tack för alla svar! Blev att jag beställde två Bilstein B4 dämpare och lite tillbehör från sidan som du länkade till Schnitzerson. Hoppas de dyker upp snart för bilen är mer som en båt att åka i nu... / Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.