|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En god vän ska byta bil. Det han söker är en pålitlig, praktisk och hyfsat komfortabel bil för helgresor till och från sommarstugan där sista biten kräver fyrhjulsdrift. Han är inne på en Passat Alltrack. Ni som har erfarenhet - kan den rekommenderas? Budget 175-225 kSEK. Vilken årsmodell och motor (och utrustning) bör han i så fall satsa på och vilka brister bör han se upp med. Eller finns andra bättre alternativ i den prisklassen? | |
|
Lägg inte 225k på den gamla Alltracken bara, det blir ekonomiskt inget bra. Bättre då att försöka hitta några kronor till och slå till på en B8. Då får man en rymligare bil, lite högre effekt, modernare inredning men också Euro6. Annars gå ner till 150' nånstans och köp den äldre. Det är ingen teknisk skillnad mellan 2012 och 2015 annat än några motoruppdateringar till 177hk. Fyrhjulsdriften är alldeles utmärkt. Jag hade en 530xD förut och har nu en Passat TDI 190 4M -17 som tjänstebil och märker extremt liten skillnad vad gäller framkomlighet eller stabilitet. Båda är utmärkta på de flesta sätt. DSG är sämre än Steptroniclådan vid krypkörning men när väl bilen rullar märker man ingen skillnad. De äldre har vissa lack och rostproblem så ju senare årsmodell desto bättre är rostskyddet. Helst 2014-> vilket inte borde vara några problem med tanke på budgeten. Nästan alla Alltracks har sålts med Premiumpaket och Dragpaket vilket innebär att de har läderklädsel, xenonljus, backkamera, dieselvärmare och så vidare. Hittar du en med Halogenstrålkastare och textilklädsel - hoppa över den för i så fall tillhör den de ~10% som saknar nödvändiga paket. Finns ingen anledning att välja någon sådan. Alternativ i prisklassen måste sägas vara XC70. Också en bra bil men kommer vara dyrare för varje given ålder och mil. Tråkigare att köra, är ungefär 1dl per mil törstigare men har å andra sidan bättre rostskydd och en mer komfortabel automatlåda. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Jag hade en XC70 och det är en förbaskat bra bil på alla sätt. Förutom drivlinan och köregenskaperna. :) Komfortronden vinner dock Volvon lätt. Stolarna passar mig sjukt bra. Den rullar även tystare och mjukare. Iofs har jag inte provat nån Alltrack så ska väl inte säga helt säkert men vanliga Passat tycker jag är bullrig och stötig. (Iofs provade jag en med "sportchassi".) Jag hade valt Volvo ändå. |
|
Jag har en XC70 och det är en riktig skitbil. Supertråkig att köra, dyrkörd, drar 0,96 mestadels landsvägkörning och utöver det dyra reparationer. Har bl.a fått byta virvelspjäll á 10000kr, kupéfläkten har börjat gnissla, á 10000kr, plasten i nederkant på dörrarna tål inte att tvättas = de släpper. Dessutom är bilen hopplös att köra fortare än 120 km/h då det uppstår vibrationer i drivlinan. Jag hade köpt Passaten. |
|
Verdi |
Din är ju 10-11 år gammal. Känns inte helt rättvist. Han kommer ju ha råd med en Classic. Årsmodell -16 alltså. |
|
Fortfarande samma bil konstruktionsmässigt till 90%. Motorerna och växellådan är samma med små uppdateringar. Inredningen är absolut uppdaterad så den känns mer modern lyckligtvis och Volvo On Call är trevligt. Jämfört med en Alltrack B8 med rätt utrustning framstår dock XC70 Classic som ett fornminne invändigt och körmässigt även om det är ett komfortabelt sådant. Jämfört med Alltrack B7 är det mycket jämnare men då uppstår en prisskillnad till Volvons nackdel. Det mest vettiga är förstås att provköra båda. I bakgrunden finns också Audi Allroad som nu börjar gå att hitta vettiga exemplar för 250k. Samma med X3 kan jag tänka mig. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Audi Allroad 218hk är absolut ett alternativ om man kan nöja sig med en lite lägre utrustningsnivå. Adaptiv farthållare, helskinn, stolar med minne osv är inte helt vanliga. |
|
Nej där kostade ju adaptiv farthållare 25k nånting så ingen har valt det. På Alltracken (och alla andra Passat+Tiguan+Golf) så ingår det redan i standardutrustningen. Allroaden är dock lite av en favoritbil för mig. Härlig motor, går fantastiskt på vägen och även i standardutförande så sitter Alcantara i stolarna så rumpan lider inte riktigt heller ;-) De flesta har drag och dieselvärmare i alla fall. ------- //Lövet |
|
| 08 eller 16. Same shit. Det är ju exakt samma bil typ. | |
Verdi |
Jo fast han kanske inte ska ha den så länge... ;) Din bil var väl inte ett vrak när den var ny? Och lite borde de väl ha lärt sig mellan första och sista årsmodellen. De jobbar väl kontinuerligt med kvalitetshöjande åtgärder. |
|
Men den XC70:n måste ju vara trasig på flera sätt, jag hade en -08:a och den drog under 0.7 vid blandad körning (manuell, och jag kör försiktigt) mätt mellan tankningarna och den hade absolut inga vibrationer, i vart fall inte i 120-130. Jag tyckte att det var en helt underbar bil och jag hade absolut valt en sådan framför Alltrack, mest för att jag föredrar den rent designmässigt. Men Alltrack är förstås en bra bil, helt klart. Jag hade en VW -16 och den rostade en hel del märkligt nog, så det bör man ju hålla ett öga på men rent generellt bygger de genomtänkta bilar. |
|
Verdi |
Såg en faceliftad 535d F11 xDrive för 179 tkr. Dock rullat som taxi och har rullat 26 tusen mil. Men det känns ju onekligen prisvärt när de som gått 16 tusen kostar 100 tkr mer. |
|
Nä, men en välskött bil med endast en tidigare ägare sedan ny och fullservad på Volvo hade jag förväntat mig mer även fast bilen är gammal. Förstår inte alls hajpen kring XC70 / V70. Vad är det som är så bra? Dyrkörda och dyra att reparera är min erfarenhet. |
|
Verdi |
Jag köpte ju en classic sommaren 2015. Tyckte den var otroligt prisvärd. Men visst är det en rejält omodern bil. Råmandet från dieselfemman är inte direkt sofistikerat. :) |
|
Alla Alltrack har ju DSG-låda som standard och den kräver såvitt jag vet oljebyte var 6000:e mil - kan vara bra att väga in i kalkylen. Jag skulle ändå välja Alltrack före XC70 alla gånger. /Masten |
|
Verdi |
Lövet, tycker du Allroaden är ett bättre val än F11? Jag funderar på att kapa lite kostnader och köpa mig en billigare familjekärra. Tror det kommer ett större tapp för Tesla Model S nästa år när Model 3 och lite andra modeller kommer ut och tänkte förekomma det genom att sälja min nu. Min budget är typ 300 tkr. |
|
Tack för svar! Så en B8 (2015 och framåt) med 190hk dieseln är att rekommendera? Är andra motoralternativ att rekommendera? Vad vinner man egentligen på Alltrack jämfört med vanliga Passat Variant? Kan man spara några kronor genom att satsa på en Variant med fyrhjulsdrift? |
|
|
Alltrack B7 har ett offroad-läge på fyrhjulsdriften och 30 mm högre markfrigång jämfört med en vanlig Passat - gissar att det är ungefär samma för B8. I övrigt tror jag inte någonting skiljer. Jag har en vanlig Passat B7 -14 utan fyrhjulsdrift och upplever den som lite väl låg ibland då stänkskydden fram lätt slår i trottoarkanten när man t.ex. kör ut från en parkering. Motsvarande bil med fyrhjulsdrift torde ha samma markfrigång som min. /Masten |
|
|
Körmässigt är det precis som Masten säger, det finns ett offrad läge och lite högre fjädring. Jag upplever inte min "vanliga" som problematiskt låg på något sätt trots sportchassi. Med det sagt så håller jag inte på att åka runt på dåliga grusvägar osv. Om man hittar en Alltrack GTS med 240hk dieseln så får man förutom högre effekt också justerbar fjädring som standard. Ger något mjukare chassisättning i mjukaste läget. Sen finns också ett sportläge men det känns så att säga lite felplacerat på en Alltrack... Utöver detta finns också 150hk diesel med 4M som knappt har sålts samt TSI 280hk vilket har sålts i mindre mängder. Finns också en 220hk framhjulsdriven bensinare som inte heller sålts annat i nåt fåtal. Skulle säga att >80% är 190hk diesel, minst. ------- //Lövet |
|
|
Man kan inte jämföra Alltrack med XC70. Alltracken har ju samman markfrigång som en V70, XC70 däremot är mycket högre. Så Alltrack vs V70 AWD är en mycket bättre jämförelse då i höjd, framkomlighet, utrymme, förbrukning, toppfart etc. D5an med polestar 230hk470nm och dubbla turbo som kom 2010 går rätt bra. |
|
|
Det skiljer 4cm i markfrigång mellan xc70 och Alltrack, inte mer. Länk ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.