AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.335

Vad för försäkring gäller när man provkör bmw hos ÅF?

jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej.
Provkörde en bmw modell för några dagar sedan, av nyare modell och lyckades tyvärr skrapa en av fälgarna.

Någon av er som har koll på vad för försäkring som gäller och liknande?

Skrev ju på något men fick ej möjligheten att läsa på vad som stod i kontraktet.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det brukar väl vanligtvis ligga på ca 5000 kr i självrisk då man provkör.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det var länge sedan självriskerna på BMW:s återförsäljare var 5000 kr. Numera har jag för mig att det ligger uppemot 15.000 kr. Det brukar dock stå på nyckeln.

Maila säljaren och fråga vet jag.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
När jag provkörde förra veckan låg självrisken på ”maximalt” 7500 kr. Kanske är olika från ÅF till ÅF och eventuellt objekt?
da
280
damaen
M135i xDrive
Samma hände mig i oktober förra året, fick pröjsa drygt 9000kr för en skrapad M2 fälg
Troligtvis är självrisken samma som på vagnskadegarantin. Denna varierar givetvis mellan modeller, men 7500 kr är nog ganska vanligt förekommande. Till självrisken tillkommer normal 25% moms vilket då ger 9375 kr att slanta upp över disk.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vagnskadegarantin är för mig helt värdelös, när man har en självrisk på över 9'.
Hur kommer det sig att självrisken endast är 3-5' när man tar fullförsäkring?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Marin, det där är något jag fascinerats över också. Att självrisken på helförsäkring ligger mellan 3/4,5/6' och så när man "får" en vagnskadegaranti så är den på 9,3' i mitt fall.

Trodde den skulle vara 3' eller högst 4,5'. Tecknade en tilläggsförsäkring för 9,3' svider ju att betala i självrisk även om jag aldrig brukar välja det lägsta.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det finns en ganska uppenbar anledning till att ha en hög självrisk på vagnskadegarantin. Då blir den nämligen billigare att köpa för generalagenten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.