AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.285

X3 2012 18000 mil våga köpa?

Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
Har hittat en X3 20d 184hk -12 med 18000 mil på mätaren

Vågar man köpa en sådan kort och gott?

Milen kanske inte gör något men vad döljer sig i reparationer och byten längre fram?
Kamrem? Partikelfilter?

Det som talar för den är utrustningslistan som är jäkligt trevlig :)

/Foggen
Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
Kan man se service och reparationshistorik på något sätt på nätet? '

Eller kan man ringa BMW och få ut en komplett lista?

/Foggen
bl
270
bluetrain
x3 msport
Hade inte x3 en del barnsjukdomar 2011 och 2012 som rättades till på senare modellår?
Transocean
Om man vågar? Vågar du köra på motorvägen? Klart kan man köpa så länge priset är lågt. Partikelfiltret är underhållsfritt på dom. Och ingen rem du skall tänka på; istället har den en kedja som kan gå av :-) Plus lite problem med fyrhjulsdriften. Vad tror du? Reparerar själv gör du kanske inte. Hur stort reparationskonto har du då tänkt å ha? Är lite lotto med en sån bil.
Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
Förstår nu att det låter lite sådär med att våga :)

Det jag menade va att vad kan man förvänta sig i typiska problem runt de 20' mil? Och vad kan det mynna ut i för kostnader?

Jag vet ju att ju mer en bil har rullat ju mer slits sakerna och det gäller ju allt på bilen naturligtvis.

Jag håller på att forska lite i service och reparationshistorik. Får se om jag får svar av säljaren och sen börja kontrollera med de aktuella verkstäderna

Är mest kamkedjan jag är nyfiken på samt hur den är servad allmänt och även om den har gjorts vid av BMW med "frivilliga" reparationer. Lite det som @bluetrain menar med barnsjukdomar
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Självklart kan man köpa en 2012 som 18k. Men du måste ha en budget för underhåll och reparationer. Har du tur har redan flera av de modellspecifika felen inträffat och åtgärdats av tidigare ägare. 18k låter som att byte av partikelfilter kan bli aktuellt och det är dyrt. Det gäller särskilt om bilen använts för mycket stadskörning med många kallstarter och korta körsträckor. Det var inte så jättemånga barnsjukdomar på denna modell. Tror f.ö. att manuell låda håller längre än automat på dessa.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Å så har vi kablaget genom torpedväggen som genomföringen är ihopvulkat med spolarslangen till bakrutan som spricker och förstör kablaget.
Har suttit och repat i 2½ dag men en 2014 nu och är inte färdig än. Allvarligt fabrikationsfel som BMW vill ha 100 tusen för att repa. Alla kanske inte är så hårt vulkade så det smälter in i kablaget och förstör spolarslangen. Är nr 2 vi lagar nu. Den förra var gällande försäkring pga lågt miltal och inte så hårt skadad.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ha
734
haack
X3 30d -18

Hasso: Vad jag förstått så gäller detta även F15? Något du kan bekräfta?
Kan man kontrollera status på sin kabelhärva på något relativt enkelt sätt?
Bilder?

Mvh

www.facebook.com/bmwkodning
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja. Det finns ju en anledning till som är vanligare än att slangen till bakrutan ger upp det är att det droppar spolarvätska genom dräneringshålet nedanför framrutan rakt ned på kablaget. Vilket BMW modifierar när det byter kabelhärva som enligt dagspris ligger på ca 27-30tusen för bytet. Sedan kompletterar dom med en plasttratt vid microfiltret artnr 61 12 6 825 706 som leder bort spolarvätskan från kablaget. Fick tipset av en BMW mek och en BMWCS medlem
Att kontrollera kablaget är ju rätt besvärligt.

Den jag lagade dvs repade kabelhärvan i veckan tog väl typ 23-24 timmar totalt kapade jag upp en kylarslang och lade runt kabelhärvan så det inte kan droppa rakt på den. Kostade totalt typ 7-9 papp mindre än va BMW tar. Men det var väl bara 5 kablar i härvan som inte var skadade på denna vagn som rullat 15t ca 2014 årsmodel Den för nått år sedan hade inte rullat så långt 7-8 tusen och hade inte blivit så skadad.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.