|
|
|
|---|---|
|
Hej. var hittar jag utväxling på växellådan och bakaxel på 323an? Har tänkt bygga a-traktor!:) Mvh | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Detta brukade stå i instruktionsböckerna (på den tiden när man sålde riktiga bilar) - men detta är borttaget sen länge... Är det en "vanlig" 3-Serie 323i eller är det en 3-Serie Compact 323ti du ska hämta delarna ifrån? Compacten har en kortare backände som en hatchback - se bilder här: Länk Är det en vanlig 323i (samt 97 års modell för den europeiska marknaden) så ska slutväxelutväxlingen vara på 2.93 enligt ETK (BMW's reservdelsprogram) Länk oavsett om det är manuell eller automatisk växellåda (ibland skiljer sig utväxlingen i slutväxeln beronede på typ av växellåda). Är det en Compact 323ti (samt 97 års modell för den europeiska marknaden) så ska slutväxelutväxlingen vara på 3.07 för manuell och 3.23 för automat. Men det finns alltid avvikelser och andra saker kan ha monterats på en 20 år gammal bil. När det gäller slutväxeln så kan du dubbelkolla då utväxlingen ska vara stämplad på en metallbricka som sitter fast i en av skruvarna som håller difflocket på plats. Ibland kan de vara rejält rostiga men med lite rengöring och ficklampa kan man ofta utläsa siffrorna, som exempelvis på en av mina diffar så kunde jag utläsa 3.73 på brickan. Länk Är man osäker kan man alltid dubbelkolla genom att vrida <x> antal varv på ingående fläns och observera hur många varv <y> utgånede flänsar roterar. Säg att man tror att det är en 3.07 utväxling men man vill vara säker. Roterar man ingående fläns 21.5 varv så ska utgående flänsar roterar nästan exakt 7 varv (21.5/3.07=7.003). Vill man vara helt säker så öppnar man bara difflocket och räknar tänderna. Det sitter bara en billig enkel packning där och det kan alltid vara en bra idé att se att det inte är en total katastrof där inne i dffen :-) När du tagit bort locket ser det ut ungefär såhär (detta är dock en bromsad differential medans din är nog säkerligen en öppen så det kommer se en aningens annorlunda ut men konceptet är exakt likadant). Länk Sen är det bara att räkna tänderna på pinjongen och kronhjulet. Räknar du exempel 43 tänder på kronhjulet och 14 tänder på pinjongen så är det en 43/14=3.07 utväxling, medans om du räknar 41 tänder och 14 tänder så är det en 41/14= 2.93 utväxling. Angående växellådan, jag antar det är en manuell växellåda du har. Borde ha uppgifter här någonstans... Ska kolla... |
| Tack för ditt svar nu har jag något att börja med!:) | |
| Länk | |
>> Är det en "vanlig" 3-Serie 323i eller är det en 3-Serie Compact 323ti du ska hämta delarna ifrån? >> Angående växellådan, jag antar det är en manuell växellåda du har? Oavsett så tror jag det sitter samma växellåda i E36 323i och E36 Compact 323ti, den ska heta S5D 250G (dvs är en Getrag-låda). Utväxlingarna i lådorna är lite klurigare då det finns en del olika versioner (samma låda används i många olika modeller men med lite olika utväxlingar beroende på modell, marknad och motor). Men du bör ha något av dessa två utväxlingstabeller i din låda: 1st: 4.23 eller 4.20 2nd: 2.52 eller 2.49 3rd: 1.67 eller 1.66 4th: 1.22 eller 1.24 5th: 1.00 eller 1.00 Rev: 4.04 eller 3.89 Det bästa och enklaste sättet att avgöra vad du FAKTISKT har är att räkna varven på ingående/utgående axel (har fått göra så på alla mina lådar för att vad jag egentligen köpt). Exempelvis om du vill se om det är 4.23 eller 4.20 på första växeln, så lägg i ettan och markera var ingående/utgående fläns är positionerande. Rotera sedan utgående axel EXAKT 5 varv och kolla hur många varv ingående axel roterar. Om den roterarar EXAKT 21 varv så har du en 4.20 utväxling (4.20*5=21) men roterarar den 21 varv och 54 grader så har du en 4.23 utväxling (4.23*5=21.15). Är det svårt att se så rotera utgående axel EXAKT 10 varv istället, enklare att se om ingående axel stannar precis vid ett helt varv (4.20 utväxling) eller om den snurrar vidare 90 grader och lite till (4.23 utväxling). |
| Det är en E36 323i touring 6 cyl. den är redan ombyggd men måste räkna ut hur fort den går för att kunna besikta | |
Aha Touring.... Då sitter det nog en S5D 320Z (dvs en ZF-låda) där istället! Touring fick en annan växellåda än de andra karossformerna. Är ju isåfaöö samma låda som står på mitt garagegolv och väntar på något spännande :-) Den lådan borde ha följande utväxling (men är långt ifrån 100% säker): 1st: 4.20 2nd: 2.49 3rd: 1.67 4th: 1.24 5th: 1.00 Rev: 3.89 Differentialen har med stor sannolikhet 2.93 i utväxling. Men enda sättet att veta med säkerhet är att mäta själv. Dels är inte den tekniska litteraturen alltid korret, dels har du inte en susning vad som gjorts med denna bilen under dess 20 år (speciellt de sista åren brukar märkliga saker monteras). Behöver du ha koll på alla växlar, eller räcker det med 1:an eller 2:an (och resten av växlarna deaktiveras)? Eller räcker det med högsta växeln? Att bestämma 5:an är enkel då den i princip alltid är en direktdrivande växel på BMW's 5-växlade lådor (dvs kraften går inte ned i bottenstocken utan överförs direkt från ingående till utgående axel utan någon ändring av utväxlingen). |
| Tack för hjälpen tror vi har koll nu!:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.