AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.586

KCR-box till bensin-bil någon som har erfarenhet? funderar på en till bmw 330e

Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Någon som testat KCR box på bensin-bil De lär ju ha kommit med en till bmw 330e som lär ge skaplig knuff, törs man montera sådan?

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
gör det inte
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@TP_: Varför inte?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För att du får felkoder, felaktiga växlingar, förbrukad garanti mm. Boxar duger inte.

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och ombesiktning, Kom en 120D in i veckan med ombesiktning för det satt en KCR box monterad. Dock första gången vad jag vet om.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Detta är som MAC vs PC och du kommer bara få en massa personliga åsikter och skräckhistorier från båda läger när du frågar om detta i forum :-)

Jobbade på stor bilfirma i 12 år där många stamkunder (taxi/resande försäljare/div tjänstebilsförare) vill ha sina KCR-box överflyttad till sina nyuttagna bilar gång på gång.Och dessa bilar hade inte mer fel än andra bilar.

Köpte min första dieselbil (118d -13) för lite över ett år sedan den hade då gått 9000mil och monterade direkt en KCR-box, den har nu gått snart 14000mil utan problem, besiktades häromdagen med k-värde 0,05 (högst tillåtna 1,5), hade glömt att gömma undan boxen men besiktningsmannen märkte inget, jag vet att dom ska anmärka om det sitter en där men ni som har öppnat huven på en bil vet att det inte är det minsta problem att gömma den under någon platsbit.

Kopplar jag upp mig mot bilen så visar den beräknad livslängd på partikelfiltret till ca:14000 mil till.

Felkoder och felaktiga växlingar, det är nog det som KCR har överlevt på i alla år ;-)

Nu vet jag att frågan gällde bensin box och inte dieselbox men är så trött på denna box vs "riktig" optimering, har flera bekanta som lämnat sina bilar till dom större aktörerna som optimerar bilar och fått lämna in bilen en eller två gånger efteråt pga att motorlampan tänds (självklart kostnadsfritt) om nu det var så bra varför behövde dom åka tillbaka?? Självklart har bilarna gått riktigt bra när väl problem har åtgärdats men har även kostat mer än det dubbla av vad boxen kostade men har å andra sidan gett mer effekt.

Personligen så nöjer jag mig med effektökningen som boxen ger.
Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Ja lite som MAc&PC är det väl...2 st som hängt på boxar här i forument på samma motor som min (330e F30 med B48 ) är ju Transocean och Tom T som båda har bmw 5 serie G30 med B48 motor. den ena hybrid. De har ju använt Mosselman och Venturas boxar och de verkar ju nöjda med effekten. Man kan ju tycka att dessa firmor med lång erfarenhet borde ha lite koll.

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Vissa bilar går inte att trimma utan box (svårt att knäcka koderna) då är box ett alternativ. Annars väljer jag alltid riktig programmering det blir bättre på alla sätt.
PC vs MAC är det ju inte men vill ha bättre ut av sin motor är det ju programmering som gäller. Gå in på SMOAB på facebok även återförsäljare av KCR samt gör riktiga programmeringar så ser man ganska snabbt vad man bör välja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.