|
|
|
|---|---|
|
Hej, 320d -08. Startproblem började för 1 månad sedan. Startmotor aktiveras distinkt med kraft, men duttar bara. Första gången det hände gjorde jag 5-10 försök men avbröt sedan. När jag kom hem startade den direkt. Körde några dagar utan större problem. Ibland startade den på 3:e försöket eller liknande. Därefter problem tillbaka igen. Bärgning och byte av startmotor. Nu samma problem igen. Lossade startmotor och provkörde på bänken. Går fint. Monterade startmotor och körde runt motor med extra +kabel. Gick fint, men startade inte förstås eftersom jag inte körde med startknappen. Tryckte på startknapp - startade bilen 1 gång. Sedan samma visa igen. Startmotor drar i ett par tiondels sek men startat inte. Har laddat batteriet och provat med startkablar från V70 diesel. Har provat att jorda motorn med extra kabel från chassit. Har dragit ny solenoidkabel från kontaktstycket utanför DME/ECU ner till startmotorn ifall den var dålig. Ingen förbättring. 1 gång gick motorn runt men startade inte. Annars samma problem. Ska låna OBD och läsa ut felkoder på söndag men vore tacksam för eventuell input redan nu om det är nån som har tips. Tack på förhand! mvh Daniel | |
|
Hej, Kan denna tråden ge tips? Länk /Lennart |
|
|
Hej, Tack! Ja, jag läste den igår och den var rätt lik i sin beskrivning. Tänker att jag provat det mesta men... Jag får sätta en startkabel från B+ ner till startmotorn och extra jordkabel för att utesluta dåligt kablage... och mäta spänningen vid startförsök också. mvh Daniel |
|
|
Misstänker (åxå) kabelanslutningen under batteriet. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hej o tack för tips! Mätte upp batteriet till 12.2V vilket inte är så bra trots fulladdat. Kopplade på ett extra batteri direkt på det andra i skuffen och till slut startade den. Då fick bilen gå en timme och ladda 14,7V. Batteriet kom upp i 12.4V. Startade utan problem vid flera försök men bestämde mig för att införskaffa nytt batteri. Har inte haft problem sedan dess... Vet inte om IBS:en sa ifrån pga låg spänning. mvh /daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.