AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.277

Asbest i topplockspackning?

Hej!

Håller på och byter topplockspackning i min m43b18 från 96. Behöver ju slipa/jämna till blocket en del där det sitter lite gammal packning kvar och kom så att tänka på detta med asbest. När slutade man använda det i bilar (eller har man det?). Kan tänka mig att man tidigare använt asbest just i exempelvis topplockspackningar?

// A
Hej,

Nr 6 här, ”Asbestos-Free”.

Länk

Kolla för säkerhets skull, att jag valt rätt bil/motor.

/Lennart
Hej Lennart och tack för svar! Det vore ju skönt om det var så. Asbest i bromsarna har man ju hört om men reagerade på det när jag kikade på packningen förut att vad kan nu denna egentligen vara gjord av... kaniner mycket om packningar men finns väl lite olika varianter (komposit mm) och vet att det på äldre jänkare kan förekomma asbest på lite alla möjliga ställen.

Länken du länkade till, utgår den från vad som gällde vid montering/original?

(Bytte till min modell på motorn, men samma sak där - Asbestos free)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Asbest i bildelar måste väl försvunnit på 70 eller 80 talet?

// Magnus

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Asbets är en bra värmeisolator så det finns väl inget större behov att behöva värmeisolera mellan topp och block.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
@bobban86: Bra poäng. Inte lätt att veta. Asbest förbjöds ganska tidigt, 70-80-talet, som det sägs här. Men som vanligt fanns det utrymme för dispenser/undantag. Om man tittar på realoem-länken och klickar på detaljnumret, ser man att denna packning har haft en lång utveckling med många utföranden. Det kan ju tala för att man har fått det svettigt med att ta fram bra asbestfria alternativ. Bara spekulation, det kan ju finnas andra orsaker.
Du får väl skrapa och hålla andan för säkerhets skull... :)

@Waterlily: Nu är det dessbättre ganska längesedan jag tvingades se en topplockspackning i vitögat. Den satt på en motor av järn och som jag minns den var den utförd som en sandwich med två tunna kopparplåtar med ett kompressibelt material (asbest) emellan. Asbesten försvarade nog sin plats där genom att vara just kompressibel och genom att tåla värmen.

Att bobban86 finner material att skrapa rent från blocket/toppen tyder på ett annat utförande av packningen, utan sandwichplåtar. Men asbest kunde nog ha försvarat sin plats där ändå.

/Lennart
Hej och tack för alla svar!

Som ni säger inte ett enkelt att veta...

Nu tänkte jag ju inte köra med slipmaskinen och står utomhus så exponeringen kan oavsett inte bli enorm, men ändå intressant att fundera på.

Som ni skriver har den ju vidareutvecklats några gånger den packningen...

// A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.