AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.752

Köpa X5 M50d i dessa tider?

12
22
120d Stefan
120d, X5 40e
Funderar på att köpa en beg X5 M50d men brottas med frågan som alla andra vågar man gå på disel spåret? Ni som har kör en sådan idag vad får ni för förbrukning. Hur nöjda är ni med bilen överlag? Vanliga fel man skall titta efter? Eller skall man invänta elbils vågen som kommer/kommit. Men det blir oftast några hundra till om man köper nytt(Tesla, Jaguar, Audi). Hur resonerar ni anndra?
Ma
4
MartinBeck
Bmw X5 M50D -13
Bmw 320d -13
Jag köpte en -13 för ca 1 år sen. jag är iaf nöjd...den drar c:a 1.2lit/mil...men då kör jag hårt. Det som va det giftigaste laget var försäkringen min kostar ca: 23000/år.
Men hälften av alla bolag jag ringde ville inte ens försäkra den, medans vissa ville ha 75000kr/år.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Detta är ju en av de mest fantastiska bilar man kan äga... Min chef har en sån. Går som ett skott, fantastisk komfort. Går under litern om han kör normalt. Inte ett fel på bilen (3 år gammal). Han ska snart köpa en ny X5 M :)
Verdi
Säger ju sig självt att de inte kan inför några större förbud för dieselbilar så länge som 70-80% av bilarna går på diesel. Det är bara "hot air" från miljöpartiet.

Däremot är det väl lite tveksamt om en sån kärra är värd kringkostnaderna. Försäkring, service, skatt, ev reparationer, relativt hög förbrukning osv. Men det är ju upp till var och en att bestämma.

Tyvärr är en del väldigt fokuserade på inköpspriset och glömmer att de andra utgifterna kan bli nog så höga. Gör en ordentlig kalkyl och räkna med alla kostnader.

Prova även en X5 40D. Lite långsammare men säkert tillräckligt snabb för biltypen. Jag hade själv en F11 M550D ett halvår och visst, den var ju snabb och så men samtidigt kändes det lite bortkastat på bilen för den var så stor och otymplig. En X5 är ju ännu större och tyngre.

Vad gäller elbilar så kan jag inte råda. Jaguar I-Pace är mycket mindre än en X5 och saknar i dagsläget både vettigt laddnätverk och möjlighet till trefasladdning hemma. Tesla Model X verkar ha stora problem med bakdörrarna (skrapar i när de stängs) och drivaxlarna (bilen vibrerar under acceleration). Model S saknar dragkrok och börjar bli till åren... Inte helt fri från typfel den heller. Dörrhandtag som inte åker ut/in, usel regnsensor på de nyaste bilarna (med kamera! Så i mörker fungerar inte regnsensorn nästan alls), skakig helljusautomatik, svaga strålkastare... Dock helt ok inredning nuförtiden och så den fantastiska drivlinan såklart.

Jag hade väntat in Audi e-tron och Porsche Taycan och Ionity-nätverket som börjat byggas. Men det ligger några år bort.
X5
1
X5STHLM
X5 M50D -14
Jag äger en X5 M50D (F15), årsmodell 2014. Det är en jättetrevlig bil som jag helhjärtat kan rekommendera som begköp.

Jag bor i Stockholm och kör mest i stadstrafik och norra förorterna. Bränsleförbrukningen enligt bilens färddator ligger nu på 11.7 l/100 km. Kör mestadels lugnt då det nästan alltid är mycket trafik i stan men så fort tillfälle ges är det sportläge och full gas som gäller.

När det gäller kostnader så är försäkringen dyrare än en "vanlig bil". Som @Martinbeck nämner ovan så ville många försäkringsbolag inte teckna bilen. BMW Originalförsäkring ville ha 5000 kr i månaden. Det landade på Folksam som kostar mig 20.000 kr per år.

Det som har varit dyrast hittills i mitt ägande av M50:n är däcken till bilen. Då jag köpte bilen begagnad var jag tvungen att byta sommardäcken OCH köpa en uppsättning vinterhjul. Däckdimensionen på bilen är 20", 275 fram och 315 bak. Det ska vara SUV runflat höghastighetsdäck. Sommardäcken gick på 13.000 kr (Dunlop Sport Maxx) och vinterdäcken på 22.000 kr (Pirelli Scorpion). Behövde köpa nya fälgar till vinterdäcken. Som tur var hittade jag en uppsättning M Performance-fälgar för strax under 20.000 kr på Blocket. Nya BMW orginalfälgar för X5 kostar nya ca 10.000 kr styck (exkl däck) vilket är lite väl saftigt kan jag tycka.

Bilen jag köpte hade lite småfel som t.ex. strul med keyless-funktionen, men som tur var täckte tilläggsgarantin det.

Har haft bilen i ganska exakt ett år och kört ca 1000 km. Har en liten service inbokad i december för kontroll, bromsvätska och motorolja hos Bavaria, den kommer att kosta ca 3500 kr.

Jag skulle inte oroat mig för diesel när det gäller miljözoner i Stockholm, det verkar enbart bli Hornsgatan som inför miljözon dvs minst Euro 6.

Medpassagerare älskar M50:n. Den kommer oftast med mycket utrustning och känns lyxig samtidigt som den har tillräckligt med vridmoment för att transportera 4 vuxna och en del last utan att tappa prestanda.

Gillar du bilkörning så tycker jag du ska provköra en M50D, det är en bil som i alla fall jag längtar efter att köra varje dag. Att sätta sig bakom ratten är en riktig "treat" oavsett om du ska köra lite mer "aktivt" eller bara glida fram lite lyxigt i stan.

En liten anmärkning är kanske att bilens breda däck är något spårkänsliga vilket främst visar sig på lite sämre motorvägar i lägre farter, t.ex. i 70-80 km/h. Det märks att bilen vill framåt. Bäst mår den från 110 km/h-130 km/h och uppåt, då svävar den fram riktigt fint.

Vilken bil du ska välja beror på vad du prioriterar. Vill du ha en körglad SUV är det väl X5 eller Cayenne som gäller. Audi E-tron har jag inte någon uppfattning om, men den kan absolut vara intressant.

Tesla tycker jag är en helt annan bil än BMW. Har provkört Model S P100D vilket så klart är helt löjligt snabb i Ludicrous mode, men i övrigt tycker jag att både den utvändiga och invändiga designen inte riktigt håller måttet för vad man betalar för. Även kvaliteten verkar vara så där (har åkt Tesla taxi där man tejpat dörrpaneler med gaffatejp och andra där det läcker in luft från fönstret i motorvägsfart) vilket inte är acceptabelt för en bil för 1,2 mkr.

Jag tror nya X5:an med 6-cyl och hybrid kan vara riktigt intressant.

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Vi valde mellan en 40d och 50d när jag bytte i våras, båda IE. Det skiljde 6 månader och ca 500mil mellan de två och 20 000kr. Det blev den billigare 40d som var lite nyare då den kostar typ hälften per månad att hålla rullande. Prestandan i 40d räcker åt frun för att skjutsa ungarna till skolan. ;)
Lasse Karlsson
Äger en M50d, 2015, som gått 12500 o som jag ägt nu i ca 9 månader. Kör den runt 0,8 blandat, o då kör jag "lagom"! Är den bästa "familjevagnen" jag ägt! Relativt soppasnål, men med bra "drag" under huven. Stor o rymlig, o så åker man som en kung, i den!! man vill helt enkelt ut o åka i dessa bilar!!

Betalar ca 10,000 helår med helförsäkring, vilket jag tycker är helt ok.

Nej! är riktigt nöjd med bilen, o funderar nu på att sälja denna, o skaffa en lite nyare M50d, med lite mindre mil på mätaren, och med Night Vision + ytterligare ett par saker i tillvalslistan, som jag verkligen vill ha i bilen, o som jag inte har idag!

Sen skulle det kännas som att jag har den perfekta "familjevagnen" att äga åka i , för lång tid framåt!

Ha det!

modolasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.