AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
850

E39 525 touring -03 vinglig på vägen

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej har ju diskuterat detta i en tidigare tråd men testaratt ta upp detta ämne igen !!
Bilen uppför sig konstigt på vägen emellanåt och kan helt plötsligt få för sig att sticka iväg åt endera hållet , höger - vänster . Väldigt irriterande och jobbigt !!
Har ju bytt främre undre kontrollstagen och fick då bort vibrationer vid bromsning !!
Har även för några år sedan bytt yttre kulledsbussningarna bak och fick då bort slitage på insida bakdäck !!
Har nyss gjort hjulinställning och resultatet efteråt visar att camber vinkeln fram som inte går att justera ligger på höger fram = - 0,28 grader medans vänster fram ligger på = - 0,80 grader . Gränsvärdena är + 0,28 till - 0,72 alltså något utanför på vänster fram . Hjulinställningsgubben säger att det beror på att fjädrarna åldrats och har satt sig !!
Jag själv funderar vidare på om det inte är silent blocken i bakvagnen ?? Dock uppvisar den ju inge symptom på vibrationer som jag förstår brukar vara vanligt när silentblocken är dåliga. Dock heller inget läckage kan ses på blocken !!
Tycker det är väldigt irriterande med detta beteende . Nån som har erfarenhet av detta ??
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Du tror inte på hjulinställningsgubben säger du. Varför inte?

Matthias

316
Sörgissjö
Jo nog kan han ha rätt i att camber vinkeln har farit p.g.a att fjädrarna satt sig .
Frågan om camber-skillnaden på framhjulen kan ge effekter på väguppträdandet ?
Och isåfall vilka ?
bj
56
björna
550 gt 10
545t 04
540iat 98
hej
har bilen gått närmare 20 000 och silent blocken inte är bytta skulle jag gissa på detta min e39 blev helt annorlunda efter bytet . Jag hade inga vibrationer men den vandrade friskt i spårig asfalt.

316
Sörgissjö
Ok intressant !
Den har ju gått 24000 så det är ju en del !
Får nog ta sikte isåfall att byta dessa som nästkommande åtgärd
Var ju lite dyrt att byta dessa hos BMW men jag får ta och kolla runt lite !
Har som sagt en vandrande känsla i bilen där man får sitta och parera med ratten !
Lite som man balanserar på en knivsegg emellanåt
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
svag aning om att detta kan hända om man har olika däckfabrikat fram och bak ( har för mig att jag läst om detta på detta forumet )
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
använd Sök inlägg , sök på Självstyrning
Självstyrning på spårig väg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.