|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Mja...tveksamt att en motor skulle gå BÄTTRE med en "tjockare" olja. Den tjockare oljan bör ha mer "dynamiskt motstånd", jämför med att åka vattenskidor på rent vatten kontra vatten där du har massa växtlighet som ligger som en sörja på ytan... Motorn går alltså "bäst" när oljan har lägsta möjliga viskositet men som ändå är tillräckligt "tjock", dvs oljefilmen är stark nog att kunna "separera" metallytorna från varandra. 10W60 är (nog) det "säkra" valet, under de allra flesta förhållanden utom möjligen för vinterbruk. Även jag kör 10W60 i mina, men det är för att jag vill vara på den säkrare sidan. Hade jag velat ha ut sista droppen vad gäller effekt så är jag ganska säker på att en förstklassig 0W40 olja hade höjt effekten något, gissar att vi pratar på sin höjd om 10 hästkrafter på en motor som är deklarerad till 400... Tidigare M-motorer (S38 och S50) krävde INTE 10W60, den enda äldre motorn som man rekommenderade 10W60 var S62, en rekommendation som togs bort efter att man ändrat på cylinderhoningen... Sen att dessa "rekommendationer" lever kvar o har blivit "lag" är en annan sak. Även jag resonerar som de flesta, "Better safe than sorry". Min ena S50B32 servades av tidigare ägare med Castrol Edge 0W40, o jag märker ingen som helst skillnad vad gäller "oljud" från motorn efter att ha hällt på 10W60. Oljeförbrukningen är densamma med båda oljorna, dvs den drar inte märkbart med olja. Att motorn kunde leverera mer effekt med 0W40 oljan är jag tämligen övertygad om, och jag är lika övertygad om att skillnaden är i praktiken omöjlig att känna, däremot kan den gissningsvis mätas. |
|
|
Inom racing kör man ofta med väldigt tunna oljor för att minimera oljans egna viskösa motstånd och därmed få ut maximal effekt. Men i de sammanhangen kanske några få extra hästar kan vara skillnad mellan att vinna och hamna utanför prispallen... Om jag minns rätt var det väl fler saker som ändrades i S62:orna i samband med att de uppgraderades (egentligen åtgärdade konstruktionsmissar i motorn) och man tog bort rekommendationen att använda Castrol TWS 10W60 och övergick till att använda "vanliga" BMW LL-klassade oljor även i de motorerna. Den enda gången en motor går "bättre" med tjock olja är om motorn av någon anledning har så stort mekaniskt spel att oljefilmen blir för tunn med en mer normalviskös olja. Däremot är det ett gammalt beprövat "bilhandlarknep" att slå i tjock olja i motorer som är slitna och därmed får man ner mekaniskt oljud och ibland får man även bättre avgasvärden. Ett problem som många förbiser med tjockare oljor, är att de även är tjockare när de är kalla, vilket hämmar oljeflödet vid kallstarter och det är vid kallstarter som man traditionellt säger att mer än 90% av motorns totala slitage uppstår. När man säger kallstart, menar man alla starter där oljan inte har normal driftstemperatur, så även på sommaren blir det kallstart även om det är +40 grader C när motorn startas. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.