AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.923

Olja nyare M bilar

Sida 2 av 3
lanab: Du skriver,

"Original BMW oljan ovan är från Shell och kan köpas för en tredjedel av priset, men om du absolut tror att en olja är bättre för att det står BMW på flaskan så låt gå... "

Vilken olja menar du är original oljan och vad kan man köpa till en tredjedel av priset?
@Burne Shell har motsvarigheten utan BMW loggan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag är faktiskt lite tveksam till om Shell säljer samma olja själva - uppgiften jag har fått är att BMW har en skräddarsydd olja under namnet BMW...

Men det kanske är samma oljor - exakt vilka oljor säljer Shell under eget namn som är samma olja som BMW:s?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
lanab: Har du möjligen lite mer info, art nr och vad betalar du för en liter sådant? Vart köper du denna?
Skulle tippa på Shells toppoljor typ Helix Ultra som ersättare.

Alla BMWs original oljor innehåller Shell PurePlus teknologi.

Ersättare till vad...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Skulle tippa på Shells toppoljor typ Helix Ultra som ersättare."

Lanab, det där påståendet var ganska långt från tidigare "självsäkra" svar om att det inte behöver stå BMW på flaskan för att det ska vara samma olja...

PurePlus är bara en omskrivning av att basoljan är av så kallad GTL-typ (gas to liquid, som är en gammal nyupptagen tidigare teknologi från Tyskland som mig veterligen bara Shell använder just nu).

GTL-basoljorna klassas som typ III+ (eller "III super") och är nästan lika bra som PAO-basoljor i prestande. PAO-basoljor blir allt mer ovanliga och används allt mer i mer "specialinriktade produkter" då de är dyrare att framställa än GTL och hydrocrackade högraffinerade mineraloljor (typ III), där de båda senare börjar närma sig PAO-basoljorna i prestanda till en mycket lägre produktionskostnad.

Dessutom finns det en begränsad internationell produktionskapacitet för PAO-basoljor som underskrider den egentliga efterfrågan, varav många oljetillverkare av tillgångs- och ekonomiska skäl tenderar att använda allt mer typ III-basolja i sina produkter.

Sedan måste man givetvis beakta att det inte enbart är basoljan (-orna) som avgör slutproduktens prestandanivå, utan även additivpaketet spelar stor roll, där man i viss mån kan kompensera en sämre basoljesammansättning med ett bättre och mer avancerat additivpaket. Men det blir lite som med matlagning - har man en bra råvara, behöver man inte krydda så mycket för att få det att smaka bra...

Frågan om exakt vilka oljor Shell säljer under eget namn som är exakt samma olja som BMW säljer i sitt namn (om det nu Shell gör det) kvarstår alltså?

Mvh
Johan B

@Johan

BMW M Twin Turbo 0W-40 tex bygger sin grund på PAO +GTL enligt mätspektra då det är Shell som tar fram denna med PurePlus teknologi.

Om du läser lite på andra forum där man faktiskt gör analys av oljor och dess spektrum så finns det oljor som är betydligt bättre än BMW som i grunden är en Shell.

Kan inte bifoga bild ens på detta gamla forum.
se
661
seb_540
328i M F30
DUKTIGA brukare, köp mera oljor. Newsflash, ALLA oljor är samma om man kör med låga bytesintervall. Det finns en oljeindustri som desperat klöser sig fram för att försvara sin egen menlösa tillvaro, man kan välja.
seb540: "Alla oljor är samma..."

Det verkar ändå lite otroligt, vad grundar du det på?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lanab:

Då är vi tillbaka till frågan om vad som är "bäst"!

Jag är helt övertygad om att nästan alla oljeköpare inte har en aning om vad som anses vara bättre eller sämre och vilka nackdelar en viss "fördel" kan medföra i en olja - det som kan vara bra i en applikation kan som sagt vara direkt skadligt i en annan...

Att BMW:s 0W40-olja skulle vara "bäst" har jag inte påstått, men det är en bra olja som fungerar i de applikationer som klassningen anger.

Lägg upp bilder på t ex. forumbilder.se och länka till den i texten, så får du med bilden i ditt inlägg.

seb_540, jag förstår inte ens ditt inlägg....
MEN om du hävdar att det inte spelar någon roll vilken olja man använder bara man byter ofta, så visar du bara din okunskap i ämnet!

Mvh
Johan B

Vissa säger att så länge oljan möter specen från tillverkaren, i fallet BMW LL-01 eller LL-04 så spelar det ingen roll, det är sant men LL-04 är en gammal spec och det har hänt en hel del sen 2004 på oljefronten.

Porsche A40 samt C30 har nog dom strängaste kraven av alla specar som vida överstiger BMW, tar man i Mobil1 fallet med deras 0w-40 olja som klarar specarna från Porsche, Ferrari. Lambo.

Att en olja inte har specen har ju inte oftast med att oljan inte klarar specen utan att man ofta väljer att inte betala de extremt höga kostnaderna det innebär.

Jag känner en meck som har kunder som envisas med att de vill ha BMW original och han blir tvungen lagerhålla detta vid oljebyten trots att han själv kör uteslutande med Castrol 10w60 för M-bilarna.

Lite samma typ av kunder som envisas med att lämna sin gamla BMW som gått 20000mil på BMWs egna verkstäder då man tror de får en bättre service.

Har inte sagt att BMWs 0w40 olja är dålig, enligt analyser så är det en bra olja men att betala över 300:-/litern är galet när du kan köpa Castrol eller Mobil1 för runt 100:-/litern eller Redline oljan runt 200:-/litern
Köra med Castrol 10w60 uteslutande för M bilar är ju direkt tjänstefel!

Inte många M bilar som mår bra av 10w60 olja...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lanab, jag skriver det igen....

När det gäller Mobil1 0W40 FS (tidigare New Life) så klarar den INTE klassningen för BMW LL04 och är direkt skadlig för t ex. dieselpartikelfilter där man ska ha LL04!

A40-specen såg du på bilden jag länkade till och la den i samma spindeldiagram som LL04, där framgår att A40 har något högre krav när det gäller slitage men i övrigt har LL04 exakt samma krav och dessutom fler krav än A40...så lite tillspetsat har BMW strängare krav på sin spec. än Porsche.

Jämför du med C30-klassningen faller automatiskt LL04-klassningen bort då det är för höga SAPS-halter i C30. Då spelar det ingen roll om den oljeklassningen kan ha högre krav i vissa kravspecifikationer - den funkar helt enkelt inte där LL04 krävs oavsett vad man själv tycker eller tror.

Bara för att en oljeklassning är "gammal" innebär det inte att oljorna inte utvecklas - t ex. Aral SuperTronic 0W40 fick en ny formula för några år sedan och uppfyller som tidigare BMW LL04 (inklusive Porsche A40) men också några nya klassningar samtidigt som vissa andra klassningar föll bort...klassningarna innebär att oljan måste uppfylla vissa minimi/maximi-krav inom olika parametrar, men det kan likaväl vara så att de är betydligt bättre än angivna min-/max-krav.

I de fall där oljetillverkaren väljer aktivt att inte klassa oljan mot t ex. BMW, Mercedes, VW mfl (vilket är rätt vanligt då de flesta oljetillverkare har flera olika oljor i sitt sortiment och då kan det räcka om en eller några av dessa har en specifik officiell klassning), så brukar de nästan alltid skriva "Möter/Uppfyller kraven för..." eller liknande fras, då behöver de inte betala dyra licenspengarna för de officiella klassningarna till biltillverkarna (hörde för ca tio år sedan priset för att få en viss MB-klassning var ca 500.000....euro), men får med att oljan uppnår vissa klassningar ändå.

Castrol 10W60 är inte rätt olja för de flesta M-bilar, enligt BMW:s krav (och de som byggt bilen bör väl ha någorlunda koll på vad som är rätt), så där kan man ju fundera på om det är kunden eller mekanikern som har rätt... ;)

Nu skriver jag inte detta fler gånger i denna tråden i alla fall, men avslutningsvis upprepar jag det jag påtalat flera gånger:
Använd en olja med RÄTT klassning, annars finns det risk för att man får följdskador! Och det gäller även om man tror sig ha hittat en olja som är "bättre" än klassningar som finns i produktbladet till oljan i fråga!
Ska du ha BMW LL04, ska oljan uppfylla den klassningen och därefter går det givetvis bra om oljan i fråga har fler klassningar!

Mvh
Johan B

He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Antar att ni syftar på den senaste generationen M motorer. Dom tidigare (S65, S85 och jag tror även S54) ska dock enl BMW ha 10W60. Även om somliga tycker den är väl tjock och lattjar med egna alternativ.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är BMW:s oljeklassningar kopplat mot olika motorer:
Länk

Mvh
Johan B

He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Tack Johan. Märkligt nog vill jag minnas att S65 manualen även nämner ett par andra vikter (lättare) som alternativ till 10W60. Har dock inte stött på någon verkstad som rekommenderar att hälla i något annat. Har fungerat bra för min del i snart 5 år.
zcooter
Oh så krångligt, gå med i bmw CS och få klubbrabatt på reservdelar ink, oljor.
25% på klubbkvällar för oljor är inte fy skam, och så blir det rätt på en gång
Eller så köper man från Tyskland för hälften av pengarna (Mapodo)
Vågar man inte det så är det billigt på Oljemagasinet.se

Vill man betala massa i onödan så köper man av BMW i Sverige.
@HelmsmanPlay

Enligt Jocke på Jürgen Weiss så hade jag en diskussion kring detta då tidigare M-motorer krävde 10w60, men han använder även denna olja på S62 osv....och säger motorn går bättre trots den inte är klassad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.