|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hade en intressant diskussion kring vilken olja en arbetande på Castrol (teknikavdelningen) rekommenderar för M bilar, i detta fallet var det specifikt en M2 som var på agendan. Han föreslog följande, Edge 0w30 LL04 klassad för hyfsat normal körning. Om du kör lite hårdare och kanske en sväng på banan, Edge Supercar 10w60 Har för mig att 10w60 är rent av skadligt och pytsa i nyare M bilar, var inte den till för tidiga M bilar med för stora spel i motorn!? Det här med olja är intressant, inte ens branschens egna personal har en susning om vad som gäller. Hälsn Peter | |
|
Edge 0w30 LL04 rekommenderar Castrol: Länk Nuvarande M2 motor N55 är inte lika extrem (samma som diverse 35i modeller) som tidigare M3 motor S54. Den nya bygger ju på turbo och inte på varv som tidigare. |
|
| Det räcker nog inte att den är LL04 klassad i allmänhet. Vill minnas att jag var inne på Mapodo.de och såg att det fanns Castrol edge 0-w30 LL04 olja som var särskilt för BMW. Om man kör en sväng på banan eller i varmare klimat kan man kanske köra med Castrol edge 0-w40 LL04 för BMW. | |
| Finns ingen Castrol som idag har LL04 klassning och 0w40 | |
| Korrekt Burne, det är 5w40 LL04 jag menar. Avsedd för både diesel och bensinmotorer. Borde kollat det innan, mitt minne svek mig. | |
| Blixten: Lugnt...:-) | |
|
LL04 och LL01 borde väl vara ok enl manualen. 0w30 eller 5w30 LL04 är det som bmw fyller på då det är det dom har tillgång till. Kör man lite hårdare kan en 0w40 olja passa lite bättre, den ligger väldigt nära en 0w30 men har lite bättre egenskaper vid hård belastning. 5w40 borde också passa vid hård körning men kanske inte är optimalt om du kör bilen på vintern då den är trögare vid kallstart. 0w30 och 0w40 är generellt av högre kvalitet än 5w30 5w40 då dom sistnämnda oftast är hydrocrackade oljor. |
|
|
Bmw fyller 0w40 Bmw Engine Oil M Twin Power Turbo, art nr 83212405944 |
|
| Olja i världsklass,rekommenderar den 315:-/lit. Bmws bästa olja! | |
|
Jcr: Menar du Twin Power oljan? Vilka fördelar ser du med den? |
|
| Kika på oil-club.de där finns spec och tester av oljor. Bmw 0w40 oljan har bra och breda specs. Kör man endast sommarkörning kan en 5w40 vara bättre. Ravenol har tydligen extremt fina specar på deras 0w40 och 5w40. | |
|
Nya receptet på Mobil1 0w40 oljan sen något år tillbaks slår alla oljor, dock har den inte LL04 för den är bättre än vad den specen kräver. |
|
|
Lanab, det påståendet kräver nog en hel del förklaring! För det första kan en olja inte vara för "bra" för att klara klassningarna! För det andra vad innebär "slår alla andra oljor"? Vilka testparametrar är det som du avser? Vad anses vara "bäst"? Olika motortillverkare tar fram olika kravspecifikationer (i samarbete med oljetillverkare) och fastställer sedan en viss "klassning" där det ingår ett antal olika fastställda testparametrar, allt från viskositet, viskositetsändring efter x-antal timmars drift i en specificerad testmotor, angiven maximal mängd föroreningar i form av "slam", max angiven mängd slitagepartiklar etc. etc... När det gäller t ex. BMW LL04, finns det även krav på maximal mängd av "SAPS" (svavel och fosformängd som bildar aska vid förbränningen). Dessa två ämnen har varit ett vanligt additiv för att få en "skyddsfilm" på motorns rörliga delar och fungera som anti-wear/extreme-pressure-skydd i oljan som en "back-up" till oljans smörjande oljefilm när/om den brister. Dock finns det en bieffekt då askan som kan bildas när oljan förbränns (det förbränns lite olja i ALLA motorer helt naturligt) och den askan har egenskapen att den förstör/sätter igen dieselpartikelfilter. Därav är alla LL04-oljor så kallade MID-SAPS eller LOW-SAPS-oljor - eller kort och gott, oljor med lägre SAPS-halter än traditionella dito har. Att Mobil1 0W40 inte är LL04-klassad misstänker jag beror på att SAPS-nivåerna helt enkelt är för höga för att klara den klassningen! Sedan lever jag personligen i uppfattningen att Mobil1-oljorna blev sämre för ett antal år sedan när Mobil började blanda in mineralolja i basoljorna...har själv sett interna Mobil-dokument där de jämförde gamla New Life 0W40 med nyare formulan med sämre basoljor - högtemperatursegenskaperna var sämre (inte jättemycket men sämre) och resulterade i viss "koksning" med den nya oljan där den gamla inte gav sådan effekt alls i högtemperaturstestet (där man har en högt uppvärmd skiva som snurrar och man sprayar olja på den heta skivan under viss tid och sedan mäter mängden föroreningar som bildas). Att köra med en 10W60-olja i en motor som är specificerad för 0W30/5W40 som "högst" kan innebära att oljecirkulationen kan bli lidande i trånga utrymmen där toleranserna är tightast i motorn...inget jag personligen skulle göra. Betänk att det bara var på de tidigaste E46 M3/E39 M5/Z8 som BMW rekommenderade 10W60-olja, i samband med att de fick ordning på kolvringarna och andra "problemdelar" i de motorerna, gick man över till vanliga BMW LL01-oljor (0W30/5W30/0W40/5W40). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
LL04 är en gammal klassning och många oljor har passerat den i kvalite sen länge. Du kan läsa på ryska oljeforumet så får du en uppfattning själv hur allt ligger till utan att jag ska behöva göra en avhandling här, Porsche har tex mycket strängare krav än vad LL04 och Mobil1 0w40 uppfyller det, sen kan du läsa labbtesterna av Mobil1 så ser du själv att det är en extremt bra olja. |
|
|
...att det är en bra olja är väl en sak, MEN har den tillräckligt låga halter av SAPS för att klassas som BMW LL04? Mig veterligen är Mobil1 New Life (nu har de väl döpt om den till "FS") 0W40 just en "full-SAPS-olja"! Och även om den är en bra olja för motorn smörjtekniskt så är den samtidigt en olja som "dödar" dieselpartikelfiltret... Det är inte så lätt att säga att någon olja är bra bara för att den är bra på vissa parametrar för en viss applikation - exakt dessa parametrar kan vara direkt skadliga i en annan applikation! Så mitt grundtips som alltid: använd ALLTID en olja med korrekta klassningar utifrån applikation och motortillverkarens krav! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ryska oljeforumet kan man alltid litat på... ;-) Nej du. Jag kommer alltid köpa olja med rätt klass för bilen. |
|
| Ryskt oljeforum låter inte som de trovärdigaste på jorden... | |
|
Att säga att Porsche har högre krav i klassningen än BMW LL04 är inte heller riktigt sant - de har ANDRA krav men det är enbart i "wear" som de har lite strängare krav, i övrigt har BMW exakt samma kravnivåer och dessutom fler sådana! Se jämförelsebild: Länk Jag utgick från Porsche A40 som Mobil1-oljan är klassad för i jämförelsen... Återigen; välj olja med RÄTT klassning för en specifik applikation! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du slaviskt ska följa klassningar då LL04 är en gammal klassning så är den bästa olja samt mest prisvärda Aral Super Tronic SAE 0W-40 Den oljan har diskuterats tidigare i forumet, en kanonolja, men jag anser M1 är den bästa då det är en modern olja som slår alla andra oljor i mätningar förutom den esterbaserade Redline oljan som dessutom kostar dubbelt så mycket. Original BMW oljan ovan är från Shell och kan köpas för en tredjedel av priset, men om du absolut tror att en olja är bättre för att det står BMW på flaskan så låt gå... |
|
|
Lanab, du missar min poäng helt! M1-oljan är INTE bättre om du ska ha en BMW LL04-klassad olja! Tvärtom är M1-oljan direkt skadlig för dieselpartikelfiltret... Så återigen: använd olja med RÄTT klassning! ;) När du fastställt vilken klassning du ska ha, kan man sedan börja välja mellan de oljor som har den klassningen och välja utifrån vilka parametrar man själv anser vara viktigast. Själv kör jag med Aral Supertronic 0W40 för att det är en mycket bra olja och att den dessutom går att köpa till ett bra pris om man köper 20-litersdunkar från Tyska handlare. För övrigt uppgraderas i princip alla oljor med nya specifikationer med jämna mellanrum, t ex. Araloljan som fick ny formula för några år sedan och då fick delvis andra klassningar än den hade tidigare - vissa försvann och andra tillkom i dess specifikationer. Så beteckningen "modernare olja" kan ju alltid diskuteras då M1-oljan "bara" uppfyller äldre oljespecifikationer...t ex. BMW LL01 (som den i och med FS-namnet verkar ha förlorat)! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| LL01 är väl egentligen bästa klassningen för bensinmotorer utan noxrening oftast är även porsche a40 även klassad tillsammans med bra LL01 oljor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.