AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
405

E39 528iA Touring -97 startar ibland inte?

Hej, har som rubriken säger en 97as 528i M52B28 kombi med automatlåda.

Mitt problem som börjat uppstå allt mer och mer nu är att ibland när jag vrider på tändningsläget så går inte bränslepumpen - bilen startar inte. Nästan alltid så startar bilen och går hur fint som helst och tjuvstannar aldrig. När bilen inte startar så brukar man kunna vänta ett tag och vrida av och på nyckeln, tillslut går bränslepumpen igång MEN den stannar inte? Bränslepumpen bara fortsätter att gå på tändningsläget. Om jag då vrider om nyckeln (medan pumpen går konstant) så startar inte heller bilen?

När bränslepumpen INTE går med nyckeln i tändningsläge så drar inte heller reläet.
När bränslepumpen väl går ingång så stannar den inte, reläet drar men bränslepumpen går fortfarande konstant efter att man tagit lös den och satt tillbaka den.

Däremot så kan jag lämna bilen och komma tillbaka nästa dag, vrida om nyckeln, bränslepumpen går i 1 sekund innan den tystnar, bilen går igång och går hur fint som helst.

Riktigt lurigt fel, kan det vara nån styrbox som börjar spöka? Är reläet dåligt?
Vill gärna fixa detta innan man blir ståendes långt hemifrån.
Mvh William
Ingen som har nån aning?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
2 saker som jag funderar på, tändplattan i tändningslåset kan ge alla möjliga konstiga fel (går att plocka bort, rengöra och sätta ihop), bränslepumprelät är nog enklast att bara byta som förebyggande åtgärd.

/FAF
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Känns som en bra idé att kika på ignition switchen (tändplattan)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.