|
|
|
|---|---|
|
Det hela började med att mitt expansionskärl sprack. Jag köpte ett nytt kärl samt lock. Efter montering luftade jag så gott jag kunde (toppfylde tills det bara kom vätska ur avluftningsskruven samt körde bilen i högläge med fronten). men efter jag sugit ur den överflödiga kylvätskan från behållaren försvann "strålen" som man ser om man kollar rakt ner i kärlet. Tog 2 korta turer efter jag sett att tempen gått upp till vanlig temp samt att den stannat där. Sedan tog jag en längre sträcka (körde hem bilen från verkstan). då steg motortempen igen så jag stannade. Vattnet kokade och efter cirka 10 minuter öppnade jag och det rann/rök/spruta kylvätska. Jag fyllde på mer i och startade bilen. då såg jag strålen som hade försvunnit efter jag tömde det överflödiga när jag luftat igen trots att jag nu hade normal kylvätskenivå, men efter ett tag slutade strålen. körde sista kilometern hem och motortempen ligger mellan mitt och rött. då går jag ut och ser att det rinner en liten strålen under bilen i strax under kärlet. försökte se ner i huven vart det läckte ifrån och det måste varit från undersidan av kärlet eller någon slang ganska långt ner i motorutrymmet. vad kan felet vara? en intermittent vattenpump? remmarna och alla hjul snurrar, det ser inte ut som om det vobblar och kunde inte lokalisera något missljud där ifrån heller. Jag får värme i kupén och kan inte se något vitt i oljan på stickan eller locket. All hjälp uppskattas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.