AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.689

BMW 116i spårar på dålig väg, vad gör man?

Sida 1 av 2
Har haft min BMW i ca 10 mån. Har märkt att den är lite sladdrig(spårar) på dålig väg. Har kontrollerat
hjulinställningen men det var inget fel. Den går mkt bra på bra väg. Någon som har samma erfarenhet
och ide vad det beror på?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Har du konstiga däcksbredder?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Utöver däcken: har du fälgar med rätt inpressning?

Vissa eftermarknadsfälgar flyttar ut fälgarna i hjulhusen och då får du en ökad hävstångseffekt på styrningen och fel styrgeometri = spårar.

Har du samma däck fram och bak? (märke och dimension)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har std fälgar och 205x55x16
Transocean
Ja 205:or bör inte spåra alls. Lufttryck enligt stolpen ?
Eller har du haft hjulen som nu sitter fram en längre period på bakaxeln och dom är lite halvsletna?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur fräscha är däcken?
Verdi
Hjulvinklar?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Exakt vilka däck är det fram och bak?
Märke och modell.

Mvh
Johan B

Däcken är bra är 6 mm fram 8mm bak Good Year Efficentgrip Rft. Fälgarna är std fälgar och hjulinst. är gjord i veckan.

Tack för era synpunkter. Ser gärna fram mot flera.

MVH
SO Skoog

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

När byttes:
Stötdämpare?
Bärarmar/bussningar i fram- och bakvagnen?

Vilket lufttryck har du fram och bak?

Mvh
Johan B

Bilen har bara gått 5.500 mil så Mekonomen anser inte att det bör vara
någon förslitning. Lufttryck - rekommenderat ? 1 hekto.

MVh
So

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Anser Mekonomen-verkstaden att en bil inte slits på 5 500 mil? Den verkstaden skulle jag nog akta mig för noga, eller skrev du bara slarvigt? :)

Kör du original-dimensioner så verkar det dock konstigt att den skulle börja spåra helt plötsligt. Den har inte gjort det tidigare?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Höj lufttrycket till vad BMW rekommenderar för full last och hög hastighet - borde ligga runt 2,7 bar fram och 3, bar.

"Standardtrycket" är ett "komforttryck" som är lågt satt.

Personligen brukar jag lägga mig mellan "komforttrycket" och "maxtrycket" men lite närmare maxtrycket.

För närvarande har jag ca 2,7 bar fram och 3,0 bak på F31:an.
Lite stötigt men stabilt.

Mvh
Johan B

Jag skall testa med högre däcktryck.

Svar till Alexander K: har bara haft bilen i 10 månader och kör inte så mycket
märkte dock i vintras att den var lite "sladdrig" trodde dock att det berodde på
att jag var van vid framhjulsdrivna bilar och att jag hade dubbfria däck vilket
jag inte haft förut.

Tack för Era synpunkter.
MVH
So

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Min bil drog höger vänster vid minsta lilla gupp när sommar däcken åkte på. 3-4 mm kvar men det var bridgedone rft däck blev nya vanliga conti däck utan rft vilken skillnad det blev.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
RFT spårar. Vi lade på vanliga däck på vår 118 och det blev som en ny bil!
ca
36
cassidy
120dx -13
Både min 118 E87 och min 120 F20 uppförde sig precis som du beskriver på RFT däck. När jag bytte till ”riktiga” däck blev det en helt annan bil och spårningsbeteendet försvann helt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, RFT i allmänhet och RFT från Bridgestone i synnerhet är "djävulens påfund" när det gäller väghållning/komfort...

Kan nämna att jag bytte ut de nästan nya sommardäcken (ca 7mm mönsterdjup) och gick från 16" 205/60-16 RFT från Bridgestone till 18" 235/40-18 "riktiga däck" från Michelin på F31:an och bilen blev MINDRE bullrig och stötig, samtidigt som väghållningen/känslan förbättrades ofantligt mycket...dock verkar den dra liiite mer soppa (snittar numer ca 2-4% mer enligt färddatorn) med de breda däcken, vilket iofs är väntat även om skillnaden faktiskt var mindre än jag räknat med.

Utöver att bullret minskade, blev det mycket mindre obehagligt i sin karaktär - det lågfrekventa påträngande bullret som fanns som en ljudmatta så fort man körde på vägar som var det minsta grövre i asfalten än balsalsgolv försvann nästan helt, det buller som nu finns är mer högfrekvent och inte lika påträngande - kort och gott mindre buller men framförallt mindre obehagligt sådant!

Bilen var dock inte spårkänslig vare sig innan eller efter bytet.

Om det inte hjälper att justera lufttrycket, prova att lägga de mest slitna däcken bak - det ger stadigare gummi i bakvagnen pga. mindre rörelse i mönstret = stabilare bil.

Mvh
Johan B

Till Johan B:
Provade med lufttryck 2,7 resp. 3,0 men det verkade inte bli någon större skillnad.
Skall testa med dom mer slitna däck i bak.

Mvh
So

Hara provat med mina dubbfria vinterhjul och då verkade bilen går mycket bättre som Anderz007 och Cassidy påpekade så fungerar nog inte RFT bra på 116.

Mvh
So

Transocean
Min förra bil en e90 320dA-2011 kom med RFT-däck från samma år. Det var i alla fall 5-6 mm mönster kvar på däcken men jag fick bara kasta dom då bilen drog till vänster och höger. Satte på nya utan RFT, gick rakt med en gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.