AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.577

Xdrive byta alla fyra däcken

Sida 2 av 2
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag skulle inte säga att du blivit lurad, verkstaden har helt enkelt friskrivit sig från ansvar och kunduppfattningar OM xdrive havererar efter att de INTE bytt alla fyra däcken. Hade du då krävt att de bara skulle bytt ett eller två däck så hade de säkert gjort så men samtidigt varit mycket tydliga på att de inte tar något som helst ansvara för ev framtida haverier.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror verkstaden såg ett fint tillfälle att sälja på en okunnig kund fyra nya däck... :(

Annars hade de meddelat att "det skiljer lite drygt en mm i mönsterdjup om du lägger på ett nytt däck, men BMW tillåter 2 mm skillnad, även om det optimala är att ha exakt samma mönsterdjup på däcken pga. minimalt slitage i fördelningslådan - hur vill du göra, ska vi byta det trasiga däcket eller alla fyra?"

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Hade man bara bytt ett däck hade "felet" i xdrive bara blivit hälften som om man bytt 2 däck då differentialen i axeln hade tagit halva felet...

Men att xdrive skulle vara i konstant grepp med 40/60 under 20kmh är jag starkt tveksam till.. Detta måste testas/mätas/provas på något vis!

Diesel-räsern
/Rickard
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Under 20 km/h och måttliga rattutslag är kopplingen låst vilket ger 50/50 i fördelning.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Säker på det?! Man ser rätt väl att bakhjulen hinner dra (om än väldigt lite) innan framhjulen greppar i..

Diesel-räsern
/Rickard
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Njae, det funkar inte att dra åt xDrive kopplingen helt. Jag har provat mjukvara som drog åt för hårt på en annan bil för ett antal år sedan. Bilen knyter sig, det blir enorma krafter i drivlinan och bilen kan inte svänga överhuvudtaget om du låser den.

BMW har en flummig definition av låst. Om du bara gasar svagt så motorn tex bara ger 10% av maxvrid behöver du ju bara dra åt kopplingen 10% för den ska kunna överföra motorns moment och BMW säger den är låst trots den bara är dragen till 10%

Stampar du till på gasen hinner det slira till innan bilen hinner dra åt kopplingen hårdare.

Xdrive är ingen raketforskning eller avancerat, bilen är bakhjulsdriven, bakaxeln är fast förbunden med växellåda utan diff, sen sitter det bara en lamellkoppling som kan koppla in framhjulet också.

Man har försökt göra systemet snabbt så bilen ska uppfattas so 4hjulsdriven

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Njae, det funkar inte att dra åt xDrive kopplingen helt. Jag har provat mjukvara som drog åt för hårt på en annan bil för ett antal år sedan. Bilen knyter sig, det blir enorma krafter i drivlinan och bilen kan inte svänga överhuvudtaget om du låser den.

BMW har en flummig definition av låst. Om du bara gasar svagt så motorn tex bara ger 10% av maxvrid behöver du ju bara dra åt kopplingen 10% för den ska kunna överföra motorns moment och BMW säger den är låst trots den bara är dragen till 10%

Stampar du till på gasen hinner det slira till innan bilen hinner dra åt kopplingen hårdare.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag är inte säker. Men det står så i de dokument jag har läst och länkat till.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Mycket bra summering i slutet av tråden med BMW dokument.

"Old thread but it is very good for the diagrams. Max TQ to the front is 50%, min is 0, varies between that. Look at the cutaway of the transfer case, you can see the rear driveshaft is solid, no break (no clutches) between tranny and diff. The front driveshaft has clutches to engage or disengage it. Therefore the most power that can be sent to the front is with the TC locked, so 50%. The rear driveshaft cannot be disengaged. Ever.

BMW marketing is very sleazy about hiding this fact lately. XDrive (and xi) on e90's is a fundamentally RWD car with a simple TC added onto rear driveshaft + open front diff + axles tacked on. Nothing wrong with that, it is a great system IMHO, but they are trying to confuse buyers shopping other more sophisticated AWD systems.

There is no true center diff for example, they want to hide that. There is no true LTD slip rear diff, hide that too. All TQ allocation to individual wheels is done by using the (brakes + open diff) across same axle (L-R) + the transfer case (F-R)."
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Att bakhjulen hinner dra en liten kort stund i filmen innan framhjulen driver gissar jag att det beror på att xDrive-kopplingen är urkopplad då gaspedalen inte rörs.

Bilen står med bromsen på.
Bromsen släpps och automatlådan börjar då att driva bakhjulen innan gasen går på och xDrive låser kopplingen.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Så hur många skulle vara intresserade av en riktig 4wd med centerdiff (40/60) som låser helt vid behov?
Dvs väldigt lik urmodellen av bmw IX som hade 37/63 med viskodiff,men som låser elektriskt istället.
Kanske är dags att designa och tillverka en sån ;-)

Diesel-räsern
/Rickard
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alldeles för få skulle vara det eftersom den skulle vara mycket dyrare och för 99% av körningen har det ingen betydelse. De som behöver har redan en Land Cruiser eller Pajero...

-------
//Lövet
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Kul att du säger det. Har en lj70 och bygger på nästa bil med portalaxlar och mekaniska diffar :-)

Men ja, det blir dyrt och gör nytta sällan. Jag stör mig dock på att det är en simpel 4x4 lösning som sprätter bakhjul varje morgon jag åker igenom grindhålet hemma och gör en svag sväng upp på grusvägen utanför tomten. Det var lite idéen när jag köpte min xdrive att slippa det. Men men, får väl köpa en gammal Audi eller en Subaru istället. :-P

Diesel-räsern
/Rickard
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det man kan irritera sig på är BMW:s marknadsföring där man producerar tonvis med material som mer eller mindre endast går ut på att förvirra kunden i sin "sleazy" reklam och information till att få kunden att tro man har en 4hjulsdriven bil. Allt kan ju sägas ärlig istället på två meningar.

Bilen är i grunden bakhjulsdriven.
En lamellkoppling kan koppla in framaxeln vid behov.

Hur svårt var det?

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Dvs 2+2 hjulsdrift :-)

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"En intressant iakttagelse är att är att om du har 1,5% olika stora hjul på en xDrive och bilen rullar 30.000 mil under sin livstid så kommer fram och bakaxel att rulla 450 mil olika långt."

Även fast alla hjul är lika stora så rullar alltid framhjulen lite längre... ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Jag köpte en x3 E83, -08 i höstas.
På svenska rallyt stannade jag på en mötesplats på en smal väg (på Likenäs sträckan). Våt glansiga, lite lutande, och då märkte jag att fyrhjulsdriften inte var på från start... Jag kunde känna att det ryckte till när framaxeln kopplades till.

Sedan har jag läst på hur fyrhjulsdrift kan fungera i olika sammanhang.
Det man kan konstatera är att det bara är rallybilar i WRC-klassen, som man med lite god vilja kunde kalla för permanent fyrhjulsdrivna.
När jag träffar t ex Johan Kristoffersson nästa gång måste jag fråga hur diffarna fungerar.

Tom i WRC bilar kan de nöja sig med sk LSD diffar på fram och bakaxeln. Centerdiffen torde vara av x-drive typ, men programvaran är mera sofistikerad, dvs man kan bestämma hur den skall kopplas ur beroende på rattutslag. En del vill ju köra med lite överstyrning, andra med lite under styrning.

Hade vanliga bilar en sådan diff, skulle väl bara den gå på 500.000 kr!?

Som ovan nämnts, så tror jag också att BMW är bakhjulsdriven, 100 %. Men slirar något hjul, dvs bakhjul, så låses mellandiffen på ett sk ögonblick.

Sedan har ju inte BMW några lås i bak eller fram diffarna heller. Vridmomentet flyttas ju över mellan sidorna med hjälp av bromsning av slirandende hjul. På en rallybil kan man inte bromsa något hjul! Bilen anses ju ha för lite kraft hela tiden!

Nej, BMW har inte heller permanent fyrhjulsdrift. Inte ens på ett framhjul och ett bakhjul.

Varför skulle man ha denna inkopplingsmekanism, där plastdrevet inte riktigt vill hålla, om det är inkopplat, dvs permanent?

Varför spelar det inget roll hur fyrhjulsdrift systemen fungerar? Helt enkelt därför att folk inte behöver någon fyrhjulsdrift i vanliga fall.
Kör man fast spelar det ingen roll om fyrhjulsdriften kopplas in efter 1/1000 sekund, eller 10 sekunder.

I snöslask är det bättre med framhjulsdrift än med bakhjulsdrift, men med dagens mjukvara torde skillnaden vara marginell.

Med tanke på min x3, så har jag kommit underfund med att om fyrhjulsdriften inte fungerar tillfredsställande, så måste jag montera LSD bak, och kanske fram. Sedan lär väl avsaknaden av lågväxel och tillräcklig markfrigång bli ett problem...

T ex Teknikens värld och ViBilägare testar fyrhjulsdrift med rullar under typ tre hjul. Ett sådant test fyller egentligen ingen funktion, efter som man aldrig hamnar i läget att ett hjul skulle ha noll friktion, dvs hänga i luften. Bara i rally är 1-4 hjul i luften vid korta tillfällen...

Så om systemet tål däck med olika slitage, handlar mest om hur mjukvaran är utformad.
Det skulle inte förvåna mig om BMW har en temperatur sensor i oljan i fördelningslådan och på så vis enkelt kunna koppla ur drivningen till framaxeln.
Fungerar x-drive idag på samma sätt som för 15 år sedan?

Det har jag väldigt svårt att tro. Helt enkelt därför att programvaran är oerhört mycket mer förfinad nu. Ventiler som öppnar och stänger flöden av olja/bromsvätska är också snabbare och mera exakta nu än tidigare. Det enda som är konstant är utvecklingen!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
On demand 4wd som nästan alla nya bilar har saknar diff mellan fram och bakaxel. Istället kopplas 4wd in genom att man drar åt en lamellkoppling mellan axlarna.

Eftersom det tar en viss tid att ansätta kopplingen 50-500 ms kommer man att märka det som förare när man passerar vattenpölar, grusfläckar, moddsträngar, isfäckar osv. Bilen känns orolig helt enkelt när fyrhjulsdriften hoppar i och ur.

För att lösa det drar man åt kopplingen i varierande grad hela tiden så bilen ska få det där stabila uppträdandet av en riktig fyrhjulsdrift.

Nackdelen blir så klart att lamellerna slits om hjulen skiljer det allra minsta i omkrets. Om bilen upptäcker att skillnaden är över ca 1,5% eller lamellerna/oljan blir överhettade kopplas systemet ur helt och bilen blir 2wd och fyrhjulsdriften kopplas bara in om det spinner eller sladdar rejält.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Nu har jag läst på lite i helgen. Sedan är det en helt annan fråga vilka detaljer jag kommer ihåg...
Det mesta handlade om transfer case i x3 och x5 från 2003, dvs första generationen x-drive.
Hittade bl a en TIS, och det är väl teknisk information till verkstadspersonal?
Där anges skillnad i omkrets till 1 %, dvs inte 1,0 %.
1% på 235/55 17, standard sommardäck på x3 E83, och det blir 3,45 mm.
Detta kan man nästan tolka som att skillnaden inte bör vara över 5 mm!
En skillnad är ju möjlig, om nu inte helt lätt, att jämna ut genom att ha lite lägre lufttryck i det nya däcket.

Jag gissade tidigare att systemet håller koll på oljetemperaturen. Det visade sig vara en av övervakning sparandet räkna. Så jag kan bekräfta uppgifterna i föregående inlägg.

Jag har ju inte ännu besiktat min x3 E83, dvs jag vet inte hur de testar bromsarna. Om det vore permanent fyrhjulsdrift, så skulle det inte gå!
Men nu går det om man gör rätt. När motorn går på tomgång så är inte framaxeln inkopplad. Trycker man lite på gasen så hoppar bilen av rullarna, även med växeln i friläge.

Sedan kan man ju enkelt koppla ur fyrhjulsdriften genom att lossa några elkontakter, men då måste man förvissa sig om att lamellpaketet inte är det minsta ihoptryckt, dvs att lite vridmoment förs över till framaxeln.

Den som står i beråd att köpa en x-drive bil (med många mil, vad det nu är) kan försöka lyssna på ljud och så får det inte finnas oljeläckage, för då har troligen tidigare ägare kört med för lite olja.

Ibland kan man se begrepp som fördelningslådan havererade... Oftast är det väl bara plastdrevet, för ca 100 kr, som skall bytas.
Det är ju inte så att man brukar säga att bilen havererat när skyltbelysningen slocknat...

Att man tar rejält betalt för en reparation, är en helt annan sak.

Till slut kan jag inte låta bli att fundera över hur många programuppdateringar som gjorts under åren. Det måste vara svårt att på förhand förutse alla tänkbara situationer som kan uppstå.
T ex så skulle det inte förvåna om också vindrutetorkarna påverkar transmissionen nu för tiden...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.