|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Fick punktering mitt ute i ingenstans 30 mil hemifrån och fick åka tåg hem. När jag skulle hämta bilen på verkstaden som bärgaren fraktat bilen till kom nästa chock: Alla fyra däcken måste bytas trots att det är 6mm kvar som minst på däcken. Detta trots att bara ett däck hade punktering. Vad gäller egentligen? Borde det inte vara parvis som däcken måste ha samma rullomkrets? Nu har jag tre nästan nya 18" däck till salu. Vad kan jag sätta ut de för på blocket? Vansinne att man inte har extrahjul på moderna bilar. Fick sitta och vänta 8 timmar på bärgaren mitt ute i skogen. Fast det skulle förstås inte hjälpa om det är så oerhört viktigt att det är exakt samma slitning på alla däck. Detta får en att önska att man valt bort fyrhjulsdrift. Fyra punkor på ett år skulle gå på minst 40,000 för däck... Jag betalade 11.800 för fyra däck + jobb. Hade inget val. Hur skulle jag annars få hem bilen? | |
|
Har du 6 mm kvar på övriga behöver du bara byta det punkterade. Blir det för stor skillnad, mer än 1.5% på däcken kopplas xDrive ur för man inte ska slita på lamellerna i xDrive kopplingen. Då går xDriven bara in om det slirar |
|
|
BMW tillåter 2mm skillnad i mönsterdjup: Länk Lämpligt att byta båda på samma axel, men kanske inte helt nödvändigt - lägg bästa däcket höger bak som slits mest. Köp däck av samma fabrikat och modell - det är olämpligt att blanda olika däck i allmänhet och vanliga och RFT i synnerhet (vilket varken BMW eller däckbraschen "tillåter") - det kan ge nervös väghållning om du blandar olika däck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag undrar om den där listan är specifik för Xdrive, det ser ut som bara allmänna anvisningar för verkstaden när det gäller däckbyte? Haldex exempelvis "lär sig" hur slitna däcken är så det spelar ingen roll längre för olika slitna däcken är. Skulle förvåna mig om inte Xdrive har den typen av förmåga också numera. ------- //Lövet |
|
|
Det är samma fördelningslåda för i princip alla BMW X-drive, allt från svagaste 318 till 550i... Det står ju i sista delen vad som gäller för x-drive-bilar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den sista raden visar i så fall att xdrive inte alls kräver 2mm för fyrhjulsdriftens skull utan bara att det är en rekommendation av andra orsaker. Så stackars TS blev duktigt blåst av verkstaden :( ------- //Lövet |
|
|
"The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm." BMW anger i klartext att upp till 2mm skillnad i mönsterdjup är godkänt på x-drive, förutsatt att man använder sig av identiska däck när det gäller fabrikat och modell, runt om (undantaget "staggered tyres" där man har smalare däck fram och bredare bak - enligt de dimensioner/fälgar som BMW anger som godkänt för detta - här bör man även använda sig av BMW-godkända däck då en parameter för dessa är att rullomkretsen ska bli densamma vid den konfigurationen). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det står att 2mm är ett krav för "normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement" Jag kan inte läsa det som att "vinkelväxeln går sönder om det skiljer mer än 2mm" utan snarare att det är ett andra krav som ligger bakom. ------- //Lövet |
|
|
Är det större skillnad kopplas xDrive ur vid normal körning så bilen blir 100% bakhjulsdriven Detta för att inte slita ut lamellerna i xDrive när hjulen har olika rullomkrets. |
|
|
Påståendet om att x-drive kopplas ur vid "för stor skillnad i rullomkrets" bör ha en trovärdig källa för att vara relevant/tillförlitlig! Även om så är fallet, fungerar ju i så fall inte x-drive om man kör med för stor skillnad i rullomkrets... "Whell control system" tolkar jag som x-drive-systemet, varför skulle det annars skilja mot 2wd som har samma abs-/antispinn-/antisladd-/stabilitetssystem? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
xDrive saknar mellandiff, skillnaden i varvtal mellan axlarna om du har olika omkrets kan endast sliras bort i lamellpaketet. Något annat är fysiskt omöjligt. Om man läser instruktionsboken står det att xDrive avaktiveras om du har för stor skillnad på hjulen vid normal körning, detta för att rädda lamellpaketet. Om du få sladd eller hjulspinn kopplas dock xDrive in tillfälligt. |
|
|
Att x-drive saknar mellandiff och därmed orsakar slirning/slitage i fördelningslådan vid olika omkrets är jag med på, men frågan är om den kopplas ur vid "för stor" skillnad och var den skillnaden ligger. Om vi utgår från ovanstående resonemang sker det ett ökat slitage på lamellerna vid skillnad i rullomkrets och därmed borde detta öka vid större avvikelse på rullomkretsen = sträva efter att ha samma rullomkrets på alla hjulen för att minimera slitaget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Precis exakt så är det. Jag skiftar alltid runt så mina hjul slits lika mycket, då behöver inte lamellpaketet slira bort någon hastighetsskillnad alls och slitaget blir minimalt. BMW har väl satt 1.5 % för man tycker det skapar ett acceptabelt slitage, blir det större lättar man på trycket för att inte slita ut lamellerna i raketfart. Om exakt 1.5 procent gäller alla modeller vet jag inte, man kan ha valt annat tröskelvärde för olika modeller. Att lamellpaketet åtspänt med olika stora hjul ger ju krafter i hela drivlinan och drar extra bränsle i onödan |
|
|
Men är det inte så att xdrive är 100% bakhjulsdrivet tills det att ett bakhjul tappar fäste? Så upplever jag det iaf då mitt ena bakhjul sprätter loss varje morgon i grindhålet hemma och får mig att faktiskt titta efter Subaru eller Audi med torsendiff i mitten.. (förlåt för svordomar :-) ) Dvs, xdrive bryr sig egentligen inte om att hjulen har olika omkrets, eller?? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Nej. Enligt BMW själva så är inte xDrive ett on-demad 4WD system utan man håller lamellpaktet åtspänt hela tiden så man ska nå 40%-60% vid normal körning (och lika slitna däck). Spinner det dra man åt hårdare, Har man olika stora hjul släpper man efter för lamellerna ska överleva. Det låter fint men jag upplever att ett system med mellandiff är överlägset för det driver ju alltid på alla fyra så det är ytterst sällan det spinner så övriga system behöver gå in överhuvudtaget. Under normal circumstances, xDRIVE distributes drive power between the front and rear axles in a 40:60 ratio. When road conditions change, xDRIVE can change this distribution to provide the most power to the axles with traction, even allocating up to 100% of its power to one axle. |
|
|
xDrive är helt urkopplade i hastigheter över ca 180 km/h eller helt uppsläppt gaspedal. Under ca 20 km/h och måttliga rattutslag är xDrive helt låst. I övriga farter slirar fördelningslådan olika mycket beroende på en massa parametrar som t. ex. Rattutslag. Hur mycket bilen sladdar. Hur snabbt du trycker ned gaspedalen. Hur mycket något hjul slirar. Och säkert några parametrar till som jag har glömt. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Tack för alla svar. Är dock inte säker på om jag blivit lurad eller inte! Hade det räckt att köpa 2 nya däck? Verkstaden hävdade att nya däck har 8-9mm djup och därför var 6mm för lite eftersom det max får skilja 1mm. Vågar inte åka på grusvägar längre med BMW:n. Då tar jag Saaben istället som har extrahjul. | |
|
En intressant iakttagelse är att är att om du har 1,5% olika stora hjul på en xDrive och bilen rullar 30.000 mil under sin livstid så kommer fram och bakaxel att rulla 450 mil olika långt. Att ha lamellpaketet ådraget hela tiden skulle vara som att hissa upp bilen på en bärgningsbil med två hjul stilla och två hjul roterande, dra åt lamellerna och sedan släpa bilen så från Stockholm till Marrachech i Marock i Afrika vilket är 450 mil. Så det där med 40-60 är ju mycket BMW marknadssnack, Ofta måste man släppa av så bilen blir RWD. |
|
|
Här kommer en länk med matnyttig information om xDrive: Länk Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Ett nytt däck idag ligger ju oftast på 7-8 mm mönsterdjup. Michelin på knapp 7 mm. Om vi snackar sommardäck med höga prestanda |
|
|
BMW tillåter som tidigare nämnts upp till 2mmskillnad imönsterdjup (samma däckmodell och dimension alt godkända olika dimension fram/bak med stjärnmärkta däck. Verkstadens påstående om 1mm är felaktigt. Som redan nämnts är det snarare runt 7 eller max 8 mm mönterdjup på nya däck numer. Michelin Pilotsport3 som jag la på hade strax under 7mm mönsterdjup nya... Mvh Johan BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.