|
|
|
|---|---|
|
Original BMW Accessories. Retrofit HiFi System Alpine BMW 1 Series (E 81, E 82, E 87, E 88) built after 3/09 BMW 3 Series (E 90, E 91, E 92, E 93) built after 3/09 BMW X1 (E84) Installation instructions not valid for vehicles with HiFi system Retrofit kit No.: 65 41 2 163 268 Retrofit kit - HiFi System Alpine 65 41 2 167 061 Retrofit kit - HiFi System Alpine Installerade systemet i två omgångar. I höstas byttes de inre fönsterbågarna till framdörrarna ut till motsvarande med hål för diskantelement. Vilken skillnad på ljudet det blev! Klarare diskant och fylligare bas. Svårigheren här var hur delningsfiltret skulla anslutas i dörrarna. Märkningen överenstämde inte med verkligheten. Under veckan installerades sp slutligen slutsteget. Mitt baksätes ryggstöd är delbart 40/60 och det är överdjävligt svårt att få ut detsamma. Det finns inga videos att få hjälp av på youtube heller. Det bredare ryggstädet måste lossas först. (För alla skruvar sim begövs lossas för slutstegsinstallationen behöver du ha hemma torx 40+45+50) När en grov bult lossats i sätets yttre underkant så ska man ricka/rycka sätet fram och tillbaka så att man får ur den ca 10 cm fasta stång som sitter fast i det smalare sätet och går in i det vredare. Fy fan vad det tog tid. Höll på i 2 timmar (själv) innan jag fick loss eländet. Skulle jag göra 9m det så hade jag lossat den vinkel som den grova bulten var fästad i (sätesindärstningens ytterkant) då vinner man minst 5cm extra ”utdragsmöjlighet”. Själva jnstallationen av slutsteget var i övrigt väldigt enkel. Tips lossa bägge framstolarnas 4 torxbultar och luta dem sedan bakåt när du ska komma åt basmodulerna. Slutsteget ansluts genom att befintlig kontakt till respektive basmodul sätts i kontakt från slutsteget. En ny kontakt ansluts sen till basmodulen. Ren plug and play! Baksätet är mer unplug and pray + plug and pray (när det ska tillbaka). Det tog 30 minuter att med hjälp av en mycket stark kompis få tillbaka det breda ryggstödet på sin plats. Glöm inte att montera bort ”vinkeljärnet” innan. För att få vinkeljärnet på plats igen så be kompisen pressa ryggstödet framåt så kan du få bulten på plats igen. Hur blev då ljudet? !!!!!! Tidigare delade subben och främre dörrhögtalaren på 25W av obestämdbar kvalitet. Efter uppgraderingen så får varje högtalare 40W (class D fördtärkare). Slutesteget är alltså på 4x40W. Riktigt bra bas och mycket starkare ljur från dörrarnas högtalare. Är 55 år och basberoende när jag lyssnar på musik. Jag är helnöjd och ser inget behov av att uppgradera ytterligare! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.