|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada Bmw ägare. Mitt motor problem är att 3 bakre cylindrarna höger sida är inte med som de ska, har bilen nu på en Bmw verkstad som jag har starkt förtroende för men de har inte lokaliserat felet. Är de någon som har råkat ut för samma sak eller har tips? Tackar på förhand. Mvh: Lill-Anders | |
|
Skulle tippa på dåliga tändkablar eller dålig rotor och fördelare. Har du haft isär dessa? Mekat något själv? Andra klassiska fel borde inte påverka bara de tre bakre cylindrarna. Har du dålig bränslepump, dålig luftmassemätare, dålig kamaxelsensor, pulssensor med mera så borde detta påverka hela cylinderbanken. Får du exempelvis fukt eller beläggning inne i fördelare så låter det snarast troligt att detta skulle påverka de cylindrar som har tändkrets precis där packningen är dålig. Uppdatera oss gärna. |
|
|
Tack för återkoppling. Allt detta som du nämner ang.fördelare o rotor + tändkablar är kollat eller bytt. Verkstaden är lite inne på kamaxeln, tycker de är lite långsökt men de kanske är så. Vad tror vi om styrenhet? Med vänlig hälsning: Lill - Anders |
|
|
Kamaxel, hur skulle det gå till? Skulle kamloberna på cylinder 10- 12 vara nerslitna så ventilerna inte öppnar? Styrenheten är enkel att kolla. Det är bara att byta plats på dem och se om felet uppstår på den andra sidan. |
|
|
Först så ska man mäta upp tändkablarna, det skall vara 5 kOhm. + byt till icke resistorstift då det blir kaka på kaka med resistokablar och resistorstift. Tändspolarna är i klenaste laget och det är korta laddningstider. Det var inte resistorstift på dessa original, men rekommenderas idag av någon anledning? Sen är det är inte ovanligt att kammarna går ner sig på dessa då oljeröret ovanför kammarna som sprutar olja på nockarna ibland täpps igen av skräp, eller så lossnar banjoskruvarna som håller fast röret med läckage som följd. |
|
| Vad är resistorstift? Varför "rekommenderas det idag"? | |
|
Tack för svar Mittmotor. När vi har bättre med tid så ska kammen kollas. Har för mig att de va nån mer motor som skruvarna till röret kunde släppa. M20? Mvh: Lill - Anders |
|
|
Alexander: Länk Merparten av alla moderna tändstift är nog av resistortyp då det ställs allt högre krav på biltillverkarna när det gäller "störningsfri" tändning med tanke på all elektronik som sitter i moderna bilar, allt från bilens egna elektroniska system till mobiltelefoner, radioapparater, datorer, surfplattor, tv-mottagare etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...och det är nog ganska vanligt att tändstiftstillverkarna fasar ut "icke resistorstift" som lär sälja i liten upplaga om de har motsvarande stift med resistor i sitt sortiment. Att någon enstaka äldre bilmodell/motor som ursprungligen inte var tillverkad för resistorstift kan gå lite sämre med resistorstift är troligen inget man lägger större vikt/energi/tankemöda kring... När jag hade den gamla Mercan S124, skulle den ha tändstift utan resistor i, men den gick lika bra med resistorstift så länge värmetal, mått etc. var korrekt, så olika bilar är olika känsliga för motståndet. Jag har ett minne av att jag kollade upp ohm-värdet i BKR6EQUP (NGK) och FGR7DQP (Bosch) som båda originalmonterades i t ex. M52tu/M54 och ska motsvara varandra och om jag minns rätt var det rätt stor skillnad dem emellan när man kikade i produktspecifikationerna, konstigt nog. Om jag minns rätt var det lägre motstånd i Bosch-stiften. Personligen tyckte jag att Bosch gick lite mjukare och bättre än NGK (som gick bra) i M52tu-motorn i E46:an - men de har även smalare sidoelektroder och smalare mittelektrod än NGK, så vilken inverkan resistansen hade kan jag inte säga. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Intressant för då är det resistorstift i min, för jag har de NGK BKR i min 850. Intressant tråd för övrigt - det vore trevligt Om TS uppdaterade om vad felet är när du kommer på det. |
|
|
Uppdaterar mitt tidigare inlägg. Det är mycket viktigt att låsa banjoskruvarna med loctite, eller som vissa gjort (krångligt) med låstråd. Dessa motorer har ett rykte om sig att ha problem med HC värdena, det har jag löst på min och 6 andra genom att ha fräscha rotorer, lock, kablar och icke resistorstift. På min sjönk HC från 103 till 66 bara med att byta till icke resistorstift! Jag har sedan dess bytt spridare till moderna med motsvarande värden. Jag har även bytt lambdasonderna. Jag tycker mig känna en viss förbättring i gången. Får se vad HC blir på nästa bes. |
|
|
dom mäter bara co 4.5% bb |
|
| På min -91a mäter de HC | |
|
DET är ändrat efter den 2018 07 01 var själv iväg läs på transportstyrelsen bb |
|
|
Engl erbjöd förut en form av låsningsbleck till banjobultarna, jag har dem själv. Loctite går säkert lika bra dock. Inbillar mig dock att låsningsblecken är bättre men det kan ju bara vara inbillning kanske. :) Om det stämmer som Jay säger så är det ju väldigt skönt om de bara mäter co. |
|
|
Biba, länka gärna till den texten på transportstyrelsen jag hittar den inte :-( |
|
|
Det bästa å åka ner till besiktning å tala med dom det är mycke nytt motor lampan skiter dom i om den lyser bara co max 4.5% på äldre bilar bb |
|
|
Min kompis besiktade förra veckan och gränsvärden på den bilen (850 1991) står nedan inom parentes. HC 92 (100) CO 0,4 (0,5) CO 2500 0,2 (0,3) Lambda 1,01 |
|
| Din kompis måste ha sett fel. Bilar innan (till o med?) första reg datum (?) 92-XX-XX kollar de bara CO på numera. Därefter kollar de samtliga värden, men med delvis nya gränsvärden, HC får vara 200 numera (vilket jag fick erfara när jag besiktigade i juli), övriga gränsvärden var som innan, bilen en -98:a | |
|
Var finns denna information? Intressant att veta då jag ska besikta en 750 åt en annan kompis snart och han har problem med HC därför att en cylinder har lite sämre komp. Troligtvis en ventil som läker. Han vill inte riva den då den går hyfsat ändå. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu bläddrade jag ***väldigt*** snabbt så biba får korrigera mig om jag har fel. @biba : Är det denna info du refererar till? Men kolla TSFS 2017:54 (se sidan 108 i PDF'en för infon) Länk Den togs dock i kraft redan 2017-05-26. TSFS 2018:46 innehåller några mindre förändringar, som togs i kraft 2018-05-20. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.