AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
561

Kan inte resetta felkoder för lambdasensorvärmarna

sk
39
skfp
530xi Touring -07
Jag fick underkänt på senaste besiktningen, bla på grund av dessa felkoder (dessa listas alltså specifikt i besiktningsprotokollet)

P0031 O2 Heater circuit low 1/1
P0037 O2 Heater circuit low 1/2
P0051 O2 Heater circuit low 2/1
P0057 O2 Heater circuit low 2/2

Felkoderna är för värmeelementen i vardera av de fyra lambdasonderna. Det är en E61 med N52-motorn. Om man googlar på det så ser man att det beror på att säkring F04 i ECU-boxen under kupefiltret på höger sida har brunnit. Jag testade att byta säkringen, den brann den också, så felet var inte temporärt. Mer googling visar att på samma säkring sitter också en värmare för vevhusventilationen (11618638014) och ett vanligt problem är en kortslutning i denna. Jag testade att koppla bort denna och numer brinner inte säkringen, det var alltså detta som var problemet även i mitt fall och jag har beställt en ny sån och tänkte låta värmaren vara urkopplad tills vidare.

Men mitt problem är nu att de fyra felkoderna vill inte försvinna, även efter att jag har rensat felkoderna mha en vanlig ELM327 och Torque, och jag har verifierat att säkringen är hel så värmarna borde funka bra nu. Däremot har den gula motorlampan slutat lysa så det är väl bra. Men när jag läser ut felkoderna så dyker de upp igen, och då lär jag väl få underkänt igen vid besiktningen. Jag har testat att köra en sträcka och sen resetta osv, men de dyker alltid upp igen. Någon som har ett tips på vad jag ska göra? Jag har INPA och en kabel som funkar till den och en DVD med mjukvaran nånstans men jag har det inte installerat, är det värt ett försök att få fart på den för att resetta?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det är inte så att koderna ligger kvar som historia? Vill minnas att det är lite lurigt att se i appen..

// Magnus

sk
39
skfp
530xi Touring -07
Jag testade en annan app "Car Scanner ELM OBD2":

Länk

Den läste också ut samma felkoder, jag testade att rensa koderna med den appen och det funkade faktiskt, även efter att jag lät motorn stå på tomgång två minuter, inga felkoder kom tillbaka. Men jag ska ta en lite längre provtur senare ikväll och se om det resultatet står sig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.