|
|
|
|---|---|
Sa 61 330e m-performance -20
M2 -18 318d m-paket -18 118i m-paket -18 116i m-paket -16 118i m-paket- 18 118i m-paket -17 vw polo -18 V70 2.5 FT -11 S60 2.4 |
Hej undrar om någon här har haft problem med bromsarna? Jag känner vibrationer när jag bromsar samt svänger o bilen har knappt gått 1000 mil är detta något dom tar på garantin eller tänkte ringa imorgon o höra med dom. Har aldrig kört bana med bilen utan har blivit några hårda bromsningar på Autobahn i höga farter men det ska det tåla tycker man SH |
|
Skivor går på garanti, jag fick nya. Mina gick åt pepparn vid första bankörningen eftersom standardbeläggen blev så varma så de kontaminerade skivorna. Men är du säker på att det är skivorna, vibrationer när du svänger känns lite lustigt. Kan även vara så enkelt att det är ett hjul som inte sitter hundra. Har du spacers? |
|
| I Tyskland skruvar de oftast åt hjulen manuellt med momentnyckel då det är viktigt att de är kryssvis åtdragna med rätt moment (140 Nm). I Sverige står däckgubbarna och drar och drar med mutterdragare så att fälgen nästan går itu. Sedan jag började dra själv med momentnyckel för många år sedan har jag sluppit vibrationer. Innan dess uppstod det titt som tätt. | |
|
Upplevde samma problem med minbil efter en tur på bana. Uppsökte den lokala handlaren som menade att detta absolut inte går på garanti då jag kört på bana. De bemödade sig med att fotografera mina däck och bromsar och kopierade utdrag ur instruktionsboken om hur man ska köra osv.. och ville sedan ha betalt för detta... Sedan upplyste de mig om att bilen inte var gjord för bankörning utan sportigare körning på landsväg...suck... Vibrationerna beror sannolikt på kontamineringen från originalbeläggen, men har avtagit lite, har nu också bytt till PFC08 belägg i förhoppnning om att skivan ”rensas”. Vi får se om det fungerar, annars blir det till att köpa rejäla skivor som klarar lite bankkörning. |
|
M2 -18 318d m-paket -18 118i m-paket -18 116i m-paket -16 118i m-paket- 18 118i m-paket -17 vw polo -18 V70 2.5 FT -11 S60 2.4 |
Bilen har inga spacers har inte ännu skruvat av däcken sen jag köpte den för någon månad sen.. har blivit roadtrip körning genom Europa och efter det så känner jag skakningar när bromsarna blir varma. På morgonen så känns inget första 5 min sen kommer det mer o mer Gasar jag upp bilen ordentligt o bromsar ner den så dom blir varma då är där skakningar i ratten med.. :( Jävligt kasst på en så ny o dyr bil tycker man!! Ska in på Fredag på bmw o en tekniker ska åka med på en runda för se vad det kan vara!! Min magkänsla säger det är skivorna SH |
| Det är klart att det kan vara skivorna som är felhärdade eller liknande. Men det kan lika gärna vara så att någon mekaniker av någon anledning haft av/bytt hjulen och av bekvämlighet återmonterat dem med mutterdragare. Om hjulmuttrarna inte är kryssvis åtdragna med rätt moment så slår sig skivan väldigt lätt när den blir upphettad. | |
| Mät upp skivorna säkert inget fel gissar mer på "brakepad deposits" vad nu den svenska motsvarigheten heter på skivorna, bättre anpassade belägg klarar man sig lång med på bana. | |
Har glömt att svara här.. fick nya på garantin!! Mekaniker påstod jag hade fått något måndags ex , fick frågan om jag hade kört bana med bilen o det hade jag inte utan ganska snabb autobahn körning med accelerationer o hårda bromsningar. Tyvärr tog det ca 2 mån innan dom hade bytt dom ,köer samt va dom tvungna att titta, testa, mäta o skicka filmen på skivorna till Stockholm där dom avgjorde. Så garantin ska ta detta!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.