|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har haft en airbaglampa som spökat i några år. När den dök upp första gången och jag släkte den så tändes den inte igen förens ca 1år senare. Efter det har den återkommit då och då och jag har släkt den tills nu då den tänds direkt igen. Felkoden jag får är code 01, dessvärre har jag endast en enklare scanner som inte säger så mycket mer, men som jag förstår det är det airbagen i ratten den klagar på. Airbagen i sig är bytt på auktion nyligen och den byttes efter det att lampan tänts. Någon som vet vad som kan vara orsaken till att man får code 01? /Johan | |
|
Vore ju lättare om du hade en "riktig" felkodsläsare (jäv) Länk men vanligt är att släpringen blir dålig och då byter man ut hela den enheten. Relativt enkelt jobb. Kolla här: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
OlaO: Jo en riktig läsare vore ju bra att ha, kanske blir en order :) Jag är också inne på släpringen, men har sett att det även kan vara styrenheten/modulen till airbagen som kan strula? Men då kanske felet borde ha varit permanent från start samt att man inte hade fått någon felkod alls? Jag funderar på om det går att sumra kontakterna i släpringen, det skulle ju iofs kunna ge ett missvisande svar om det finns lite kontakt men inte tillräkligt för full signal. Är det möjligt att det är släpringen även om övriga funktioner på ratten fortfarande fungerar? Volym, farthållare och tuta. /Johan |
|
|
Ja, om det är styrenheten så borde felet vara permanent plus att man oftast har många felkoder på SRS när styrenheten ger upp. Airbaglampan tänds om får minsta lilla glapp till laddningarna. Säg att glappet varar i 0,5 sekunder så tänds lampan men du hinner knappast märka något på övriga funktioner på ratten. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag hade samma fenomen på en 03' E46 316ti och jag plockade ur airbag för att kolla släpring, det värsta är att i denna miljö ser det oftast precis hur fint ut som helst, som om det nyss lämnat fabriken. Så det är ofta väldigt svårt att upptäcka ett uppenbart "glappfel" ur den bemärkelsen. Men en tanke jag har, kan inte lampan tändas även om det är nåt knas med airbags i sidostolparna? Då borde det väl vara en överföring via dörren? Kanske det kan vara något att kolla? |
|
OlaO: Precis min tanke också. Storabjörnen: Ja precis, antar att det kan vara svårt att se något slitsge. Löste det sig för dig någon gång? Jo det tror jag nog, då den övervakar hela systemet. Men jag tror både a-stolpe, dörr och bältessträckare har en annan felkod? Jag kan dock vara ute och cykla då min läsare inte säger så mycket mer än Code 01. /Johan |
|
|
Ja varje enhet ska ge en unik felkod så det ska inte råda något tvivel vilken del av SRS som ger lampan. Mvh Ola |
|
|
Sådär nu tror jag att jag har hela felkoden: 01 Airbag ignition circuit 1, driver side Resistance too high, intermittent Testade att läsa felkoden en gång till direkt efter då ändrade intermittent sig till permanent. /Johan |
|
|
Då var släpringen bytt och felkoden raderad utan att ha kommit tillbaka. Så med största sannolikhet var det släpringen som var felet. /Johan |
|
|
Underbart att det löste sig. Bra jobbat och trevligt med återkoppling! Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.