AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.870

BMW 520d - Bästa familjebilen för oss? Ok, med diesel?

Det börjar bli dags att sälja min gamla 116D från 2010, som verkligen har varit en pärla för mig! Anledning är att det är dags för en större familjebil. Nu kommer det att vara fem som ska få plats i bilen - en bebis, två tonåringar, jag och min tjej.

Så nu har vi varit runt och kikat. Bäst passar oss egentligen en Volvo V70 - för den känns bäst att sitta många i baksätet (och också i mitten i bak). Men jag vill egentligen helst ha en BMW. Det känns mer bil och är mycket roligare!
Jag har nog tänkt att ligga kvar på min årsmodell - ca 2011, som har gått kanske 11000 och ge kanske 130000kr eller nåt.

Så, några frågor:

1. Vi har tittat lite på BMW 520d. Visst är det BMWs största familjebil från tiden?
Den var ju inte fullt så bra att sitta många i baksätet som en V70 tyvärr.
2. Hur är det med Diesel? Vågar man köpa en BMW-diesel från 2011?

Och övriga tankar och funderingar är självklart välkomna!
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Har du kört/ägt tidigare 5-touring? (min personliga favorit var E39) En F11:a Lci med N47D20c är bränslesnål med "acceptabel" momentkurva,men se för böveln till att få en UTAN AdBlue= X-drive har,vidare har alla frm-16 det. Luftfjärdningen tycks vara ett vanligt bekymmer på F11:a oavsett. De som har automatlådor som är servade enl ZF's service rekommendationer,INTE BMW's verkar mycket nöjda,då lådan tycks bete sig som sig bör,även efter 20000mil. Men N47 motorn är ett OSÄKERT kapitel,då kamdrivningen tycks bli utsliten... TROTS att seriösare ägare bytt olja/filter var 1000:e mil....
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Vill du ha större baksäte så kan du titta på F07 också, BMW 5 GT. Lika stort baksäte som i en 7-serie där sitter man riktigt bekvämt. Dock får du nog gå upp till en 3.0D då om du ska ha en tidig, 520D kom först 2013. Tveksamt med den budgeten dock.
Tack för svaren!

Göran69: Nej, det har jag inte, men jag är nyfiken! Det är nog bara en tidsfråga innan jag åker och provar en. Det låter ju lite sådär om motorn, men jag gissar att motorn ändå är okej, men att det såklart finns svagheter (?)

Alpinabiturbo: Tack för tipset! :-)
Men det är nog som du skriver - den blir lite för dyr för oss. Är det stor skillnad annars på en 5- och 7-serie i baksätet? Och på en GT - man slår inte i taket (eftersom bakluckan är sluttande)?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Nej det är galet hög taknöjd i baksätet på en GT, åk å provkör en :) Vet några på forumet som valt GT för mer plats i baksätet jämfört med vanlig femma, sök på forumet så bör det dyka upp.

X5 E70 är rymlig och bekväm (med std-hjul). Dyrare i drift men billigare i inköp.
Ne
16
Nennestam
325d e91 -09
Körde 325d 2009 länge och va skit nöjd!
Va sedan dag för barn å då körde vi ett tag med våran 325:a men vi insåg att de blev trångt med all packning, stolar å vagn som ska med tex när man e i stan å handlar + att vi bor på landet högt upp på en höjd så har en del backar.
Vi åkte å kollade på en 520d -14 xdrive som vi föll för så vi slog till och jag har inte ångrat mig. Väldigt bra å bekväm bil att åka i och jag tror att nästa bil blir också en 5 serie men om ekonomin tillåter så kanske man går upp till 530d ist =)
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@Nennestam Ja,bor man på landet är BRA däck & x-drive förmodligen välkommet några månader om året.

Inget strul med AdBlue systemet ?
Fo
74
Fogfighter
BMW X1 -13
Kan tipsa om 2-serie Gran Tourer.

Vi körde en sådan då vi har hundbur samt packning semestertid. Perfekt bil till det och lär vara lika bra till barnvagn och allt tillhörande :)

Sen om det är en äkta BMW kan ju diskuteras för de som har sådana tankar...
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kolla Mercedes E-klass när du ändå är igång.

/M

Mina bilar: Länk
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Satsa på en 6 cylindrig 525d istället för 520d om du lyckas hitta en för det finns nog fler 520d till salu. Obs att senare 525d har 4 cyl motorer och de äldre F11 525d hade sexan och den sistnämnda är driftsäkrare.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.