AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
611

BMW 320i E93 2008 tjutande ljud

Hej!
jag har fått ett tjutande/visslade ljud i bilen. Det hörs inte på tomgång eller vid stillastående om jag varvar. Ljudet hörs först vid ca 40km/h och uppåt. Det ökar inte med motorvarv. Frikopplar jag och bara rullar finns ljudet kvar. Stänger jag av bilen i farten finns ljudet kvar. Jag bad min sambo köra bilen fram och tillbaka utmed vägen och jag stod och lyssnade. Det tjuter både framifrån när bilen kommer och bakom bilen när det passerat. Jag har hängt ut med huvudet och försökt lyssna om det kan vara ngt hjullager som tjuter men har svårt att höra att det skulle komma från ngt specifikt hjul. Vansinnigt irriterande ljud. Finns det ngn på forumet som kan ha en aning? Mvh Christian
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Hade en Merca där stödlagret till kardanaxeln nästan skar ihop - tjöt rätt friskt stundtals innan det byttes...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bilen har gått 12.500 mil.
Det är ett ljust vinande/tjutande ljud. Svårt att förklara!
Det du beskriver är ju kanske ett alternativ. Jag får åka med bilen till en verkstad så får dom spinna hjulen och se om det är ett hjullager eller lyssna om det kan vara det du beskriver!
Tack för svaret! 😊
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hullagerljud brukar ändra sig om man svänger lite kraftigt fram och tillbaka.

Stödlagerljudet var "konstant".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja precis! Jag har provat att svänga fram och tillbaka utan att jag upplever att ljudet förändras! Tittade snabbt på vad ett stödlager kostade och det var inga jättepengar. Sen kanske det är jäkligt att byta? Men det känns som att det skulle kunna vara ett sånt! Tack för hjälpen!!! 😊
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.