|
|
|
|---|---|
|
HEj, HAr kollat på filmer (DVD) en del på semestern i bilen, vid väntan på avkörning av färjor etc. fungerar bra. De DVD skivor jag tittade på är vanliga DVD inte Blue-Ray men min fråga är kan man titta även på dessa? Har en 330e 2016 LCI F30. I mina ögon vore det konstigt om det inte gick men törs inte prova eftersom man kan förstöra DVD:n tacksam om någon provat och vet | |
|
Hur skulle du kunna förstöra DVD:n genom att testa en Bluray? Kan den inte läsa kommer den ju säga det/alternativt du märka det, inte direkt självförstöras. =) Har du kollat instruktionsboken? |
|
|
HEj Grelle, vet bara att det har hänt på stationära dvd-spelare att dom blev förstörd när man spelade blu ray men det var ett tag sedan. Står inget i instruktionsboken vad jag vet men ska testa om det fungerar! |
|
|
testade idag och det fick svaret "formatet kan ej läsas" i displayen dåligt på en 2016 tycker jag, |
|
|
Nu visar jag på min TOTALA okunskap men finns det spelare som tar både DVD och BluRay? Är det inte så pass olika format att dom inte passar ihop? Visar kanske mest på att jag inte tittar på skivor längre men tycker frågan är relevnat då jag DVD-spelare i sjuan men fler Bluray än DVD.... Niklas Fransosen |
|
|
Alla dvd-spelare som tar Blu-ray spelar även det vanliga dvd formatet men inte tvärtom. Bmw borde skämmas att inte deras spelare fungerar med det vanligaste högupplösta... |
|
|
Det här med att bluray-spelare förstört DVD-skivor låter som om någon dragit ett litet skämt på din bekostnad... Jag tycker inte man ska vara för hård mot BMW här. Bluray blev aldrig någon 100% efterföljare till DVD på samma sätt som SACD inte ersatte CD. Snarare är det så att streaming blev efterföljaren som används av massorna och Bluray och SACD blev efterföljare för fysisk lagring av dessa medier, men då majoriteten av media konsumeras via streaming är det inte samma sak. Men då de marknader som är mer utvecklade mer gick mot streamning så är det de trögare marknaderna man vill träffa med skivspelaren och därför räcker det hyfsat väl med DVD/CD istället för att utveckla nya grejer. F30 kom dessutom sent 2011 och jag tror inte de gjort mycket åt stereon sedan dessa. |
|
|
**** Meddelande från Språkpolisen **** Blu-ray på bluray-spelare(BD). Hade bilen tagit BD hade det hetat bluray-spelare(alt. BD-spelare). Men nedåt kompatibel med DVD och CD. Om BD har blå laser och DVD grön, eller hur det var. BD har båda typerna då. Så finns bilstereo med BD-spelare är väl det man söker på gissar jag. Sedan om det finns tokspelare med UHD(4k) för bil också kanske. Det skall ju finnas grejer för de med mer pengar än förstånd också. @Grelle: Sant allt du säger. För att upplösa full hd i bil på sådär 50 cm avstånd krävs ung. 11-12" skärm. Och då pratar vi om ögat som sådant. Moderna produktioner av film/tvserier på DVD är så bra att full HD känns onödigt t.o.m. Jag har inte tv och köper allt på DVD. Provat bluray, men tycker inte det är värt det - skillnad för liten. Moderna produktioner görs med full HD eller 4k-kameror och skalas ned med intelligenta algoritmer så tappade pixels märks knappt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.