AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.225

-15 535d F11 extremt ojämnt slitage på bakdäck

Sida 2 av 2
Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Mätte faktiskt min omkrets idag, dock bara med ett måttband lagt runt däcket men borde bli någorlunda rätt.

Bak = 2132mm
Fram = 2102mm

Alltså en skillnad på ca 3cm mellan fram och bak. Har jag räknat rätt så ger det en skillnad på ungefär 1,4%, Är det så man behöver oroa sig eller klarar man sig på det?
Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Var just ut och provkörde bilen och jag tror inte det är nåt mer att fundera på utan bara köpa 2 till däck. Vid kurvtagning av den lite hårdare modellen så börjar TC lampan blinka, fast det är torrt väglag och inte ens nära att det skulle börja släppa, så jag antar att detta beror på att däcken rullar olika mycket. Skit o helvete, aja bara gilla läget... Tack för all hjälp förresten :) /Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är samma dimension, fram och bak - prova att lägga de nya däcken fram innan du köper två nya...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Jo det är samma dimension men olika fabrikat. Vad gör det för skillnad om ja lägger dom nya fram?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har tur minskar instabiliteten hos de drivande hjulen med mindre mönsterdjup. Tillfällig lösning iofs då bakdäcken normalt slits mer...men du funderade ju oå att byta dimension runt om.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"Tyckte det där lät lurvigt. Står både att man inte får blanda däck men om man gör det så är det tillåtet att ha olika omkrets."

Tror du tolkar texten fel, det gäller om man har fälg/däck-kombination med bredare däck/lägre profil bak (godkända dimensioner från BMW med stjärnmärkta däck (BMW-godkända)), då blir rullomkretsen samma även om det blir olika dimensioner fram och bak.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Haha besiktigade min f07 med 6000 mil på mätaren Goodyear Excellence RFT 275 bredd bak och fick nedslag på vänster bak eftersom däcket var i princip sönder på insidan. Rullade bort till NDF på direkten som beställde två nya däck och lånade ut ett P Zero så länge. Framdäcken har 7 mm mönster kvar.

Så det gick inte att få stopp på snedslitningen när den väl börjat första säsongen, trots hjulinställning. Planen nu är att göra ny snällare inställning efter bytet och se vad som händer.

När däcket var avplockat kunde man dra isär det för hand genom att dra i korden. Helt stört. Tur att inget hände när jag blåste fram på Autobahn med hela familjen i bilen.

Så ett tips: ni med 275 bredd bak, lägg er ibland på marken och kolla däcken.

/M

Mina bilar: Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har sagt det innan och säger det igen. Om kartan och verkligheten inte överensstämmer, gå efter verkligheten.

Strunta i teoretiska värden, justera hjulvinkeln så det sliter helt jämt istället. Det här vi gjort på Supran med 295 däck. Monterade nya däck, var inne några ggr och lät verkstaden ändra toe tills det nu sliter 100% jämt, även om värdet det blev inte är samma som i specen.

Kör man efter specen så sliter det väldigt snett, det brukar ta lite övertalning att få verkstadskillen att göra detta då de hellre går på värdena på datorskärmen än att titta på hur hjulet har slitits i verkligheten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.