AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.227

-15 535d F11 extremt ojämnt slitage på bakdäck

Sida 1 av 2
Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Tjenare, har sett en uppsjö av folk som haft problem med BMW bilar som nöter extremt på insidan av bakdäcken men aldrig sett någon som gett några direkta svar på varför. Har ägt den här bilen i ca 800mil och den har gått ungefär 6300mil och förra veckan så exploderade ena bakdäcket då det separerade på insidan. Däcken har i övrigt nästan allt mönster kvar, ca 7mm men just längs kanten på insidan har allt nötts bort, och detta är Goodyear Exellance RFT däck som många verkar haft problem med. Bilen står nu hos däckgubben för 4 hjulsinställning och 2 nya däck (michelin) eftersom BMW själva inte kunde kolla på bilen före i September. Men jag tänkte höra om någon haft liknande problem och fått svart på vitt vad som är orsaken?

Av vad jag lyckats hitta så verkar det kunna vara en kombination av BMW höga negativa camber plus RFT däck.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oj, det var ett brutalt snedslitage måste jag säga..Hjulvinklarna bak kan aldrig har varit ok på din bil..

Min M5:a t.ex. har ca 1 mm mer slitage på insidan, hjulinställningen är ok!
Har nu dessutom nya fjädrar bak så får väl se om det hjälper framöver...Ok, 1mm är väl egentligen ingenting att bråka om :)

Är din vagn sänkt mycket?

Mvh Janne.
Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Såvitt jag vet så ska allt vara orginal, jag har inte rört något, jag har däremot tyckt att det ser ut som att den sitter lite lägre bak än fram men eftersom detta är min första BMW så har jag bara antagit att det skall vara så. Bilen har ju däremot Dämparkontroll och Luftfjädring bak, men ska inte hjulen röra sig rakt oavsett om dämpningen rör sig?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BMW(iaf äldre modeller) brukar börja slita på innersidan bak om man sänker för mycket..Med vanliga fjädrar då.
Visserligen bör man såklart göra en hjulinställning efter en dylik sänkning, men det brukar slita lite snett ändå.

Din har luftfjädring vilket kan innebära att du kanske bör ta den till en kompetent verkstad för att utröna om du har något problem där..kanske inte håller trycket uppe!?
Du skriver att du har tyckt att den varit lägre bak, det ska den mig veterligen inte vara..
Hjulvinklarna kan bli fel om bilen inte har korrekt höjd..

Man kan ju ta ett vattenpass och ställa efter hjulsidan för att se om camber ser ok ut (luftbubblan i mitten så står hjulet "rakt" iaf, sedan om det är rätt cambervinkel bilen ska ha är iofs en annan sak :))..Grovt visst, men det ger en fingervisning.

Mvh Janne.
Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Jag gjorde en sån där bond-mätning med vattenpasset och det var flera millimeters lutning inåt på båda sidorna. Dock har jag ju ingen aning om hur mycket det ska vara men det får väl däckverkstaden avgöra. Vad gälla luftfjädringen så vet jag inte riktigt om det är något fel, låg o kikade under bilen efter att den stått någon dag och vad ja kunde se så var bälgarna fulla. Det är ju dock en X-drive så den blir ju lite högre än en vanlig så jag vet inte riktigt om det bara har att göra med i vilken lutning bilen stått då jag sett det. Att lämna den till BMW känns som en sista lösning i mitt fall, BMW här i stan har väntetid på 2 månader, och så fort jag nämner ordet garanti så börjar dom grina. Skulle inte ens få fixat padeln på ratten då den satt löst, på garantin utan jag blev förbannad och gjorde det själv.
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Var bor du? Borde finnas andra kompetenta verkstäder i närheten kan man tycka...
Skall bli intressant att höra vad hjulinställningen ger för resultat.
Du kan ju ställa bilen ett längre tag. mäta höjden till skärmkanten när du ställer den, och sedan när du skall använda den igen. Då ser du om den har sjunkit något, vilket skulle kunna tyda på ett läckage.

När jag pratar med en god vän som jobbar på däcksfirma så säger han att det är vanligt på stora, tunga, motorstaka bilar med breda däck, ffa tyska, att de sliter insida på däcken. Inte ovanligt alls med däcksexplosioner. Han har ingen bra förklaring till varför detta händer, men min gissning är att det kommer däck som är uppbyggda på ett annat sätt än dagens. Men jag har inte hört talas om att det gått så fort som för dig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilket lufttryck har du kört med?

Tunga bilar, breda däck, kraftig cambervinkel och låg däckprofil i kombination med RFT-däck verkar tyvärr resultera i kraftigt slitage på insidan. RFT-däck är tyvärr stenhårda i stommen och de flexar väldigt lite på sidorna = nästan all belastning hamnar på insidan.

Hjulinställningen är intressant att få resultatet av, främst hur hjulen stod innan de justerades.

Vilken dimension är det på däcken?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det blir lite som detta:
Länk

Mvh
Johan B

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Man kan inte alltid gå efter rekommenderade värden när man ställer in hjulvinklarna.

Ibland måste man gå efter verkligheten istället, man monterar nya däck och så kollar man efter 100 mil och skruvar in vinklarna så det sliter 100% jämt och struntar i vad det står för värden i datorn.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, jag hade detta problem på min F07: Sliten insida på bakdäcken efter en säsong, 275mm breda Goodyear Excellence på 20" fälg. Samma tendens på 18" vinterhjulen men inte lika "gravt"

NDF i Mölndal gjorde fyrhjulsinställning och efter det har det lugnat sig med snedslitningen, bilen har nu gått 6000 mil.

Så rekommendationen är helt enkelt att ställa in samtliga hjulvinklar.

/M

Mina bilar: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gjorde precis hjulinställning på F31:an och han som ställde in hjulen sa att han la sig på max-värdet exakt på toe-in för bakaxeln, då det "flyttade ut slitaget" på bakdäcken så de slits mer jämnt över hela bredden.

Så låt som sagt någon erfaren och duktig/engagerad verkstad göra hjulinställningen.

Mvh
Johan B

ju
164
juha01
F10 -15
Sök ska du finna! Jag hade samma problem som du. I princip slicks på insidan bak men 6 mm i mitten kvar. Lade om däcken så att det blev "fel" insidan ut, samt gjorde en hjulinställning. Alla värden var så som bmw ville ha det, men den här killen föreslog en snällare inställning av vinklarna.

Efter det upphörde slitaget! Har nu kört ytterligare 4000 mil utan problem.

Sök så hittar du en tråd där även protokoll från inställningen finns.
ju
164
juha01
F10 -15
Gjorde sökjobbet åt dig!

Länk
Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Jag hade Goodyear Excellence 245/40R19 runtom, sedan jag har ägt bilen så har jag kört med 2,5 Bar Fram och 2,8 Bar Bak. Men nu så här i efterhand så började jag fundera på om förra ägaren har kört med för lågt tryck en längre tid för jag vill minnas att jag har haft problem med en del vibrationer i bilen en längre tid. Dessa är nu borta efter däcken byttes.

Snubben på Euromaster påstod att alla vinklar i princip var bra och han hade bara justerat lite fram. Men jag krävde han på ett protokoll men jag kollade det inte före jag kom hem och nu blev jag lite fundersam.

Camber på bakaxel står det att "Börvärdet" är -1,50° (+/- 0,25°) och efter slutmätning står det att det är på -2,19° och -2,13° vilket är 0,44° mer än vad maxtoleransen är.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag hade åkt tillbaka och dels påpekat att det är fel, samt bett honom lägga sig på maxgränsen istället, dvs -1,25.

Minns inte vad det bör vara på en E61 som jag har, men jag vill minnas att bakhjulen ställdes upp på -1. Var i princip så mkt som gick har jag för mig.

Diesel-räsern
/Rickard
Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Någon som vet om dessa vinklar stämmer? Tänkte så det inte är nåt Euromaster själva har hittat på och man går in och är förbannad och det egentligen är helt okej värden
Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Glöm det, problemet är löst, visade sig att mätprotokollet var lite missvisande.

Men till en följdfråga, Nu har jag 2 nya Michelin back och ett par gamla Goodyear fram. Enligt däckgubben så skulle det inte vara någon fara att bara byta 2 däck även om det kanske inte är optimalt att köra 2 olika märken. Hur är det med BMWs xDrive? Är centrum diffen mycket känslig för detta? Jag vet att på Audi var det i princip förbjudet att ha minsta lilla skillnaden mellan fram och bak, men jag vill minnas att en BMW återförsäljare så gått skröt om att xDrive kunde man minsann köra 4 olika däck med olika profil om man så ville.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En del hävdar att x-drive inte är känsligt för olika rullomkrets - jag är skeptisk till det påståendet utifrån BMW:s egna instruktioner:

Länk

Ovanstående är för en F31:a, men det är samma fördelningslåda och system i de flesta BMW-bilarna.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Det brukar sällan bli bra att blanda olika däckmodeller fram och bak på en BMW, det brukar sluta i en bil med orolig väghållning, särskilt om däcken med mest mönsterdjup sitter bak.

Mvh
Johan B

Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Tyckte det där lät lurvigt. Står både att man inte får blanda däck men om man gör det så är det tillåtet att ha olika omkrets. Nu har jag ju samma dimensioner på alla däck men olika märken, mönsterdjupet skiljer ungefär 2mm just nu.

Normalt sett hade jag bara bytt alla 4 på en gång, men hade funderingar på att byta fälgar helt och hållet nästa sommar så kändes onödigt. Sen så måste det inhandlas både motorvärmare och dubbdäck inför vintern så plånboken börjar ta stryk :D
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
xDrive saknar ju mellandiff, så skillnaden i rullomkrets fram/bak så sliras bort i xDrivens lamellpaket.

Läste någonstans om att om skillnaden blir över 1.5% så kopplas xDriven ur för att inte slita upp lamellerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.