|
|
|
|---|---|
|
Dags för service på min 535d, brukar vanligtvis sköta detta själv men då bilen är relativt ny och jag vill ha det i serviceboken (elektronisk...) så biter jag i det sura och lämnar in den på BMW. Dom vill ha 5100 kr för byte av olja, mikrofilter och bromsvätska, huvva... Av detta är kostnaden för oljan ca 1550 kr (!) och jag tänker då att där går det att spara nån krona. Vad jag kan se så är det en olja med viskositet 5w/30 som uppfyller BMW LL-04 jag ska ha, finns ju då en uppsjö av varianter att välja på. Tex denna Länk eller Länk Båda torde väl göra jobbet lika bra? Eller har någon ett förslag på olja/ställe att beställa från som är "bra och prisvärt"? | |
| Har nu beställt denna Länk Sparar 700 kr vilket ju man kan göra annat roligt för. | |
| www.oilexpress.de | |
|
Några handlare jag har använt mig av. Motoroel100.de Levoil.de dackonline.se Köper företrädesvis Aral Supertronic 0W40 som är BMW-LL04-klassad och en ÄKTA helsyntetisk PAO-baserad olja med väldigt bra specifikationer. 20-litersdunkar inklusive frakt brukade kosta typ 120 Euro, men kanske är lite dyrare nu med svag krona. Enda strulet är att tappa ur 20-litersdunk, men det blir väldigt lätt om man köper en tappkran till dunken - finns hos mekonomen etc. - det är exakt samma dunkar (men i annan färg) som Castrol, då både Aral, BP och Castrol ingår i BP-koncernen och många av oljorna görs på exakt samma produktionslinjer men med olika namn... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för svar! Får bli till nästa service då jag hann beställa enligt mitt andra inlägg. BMW-original = Castrol har jag för mig att jag läst nånstans? | |
|
Ja, BMW använde Castrol, men nu har de avtal med Shell (om de inte bytt igen). Det är klassning som har betydelse, inte märke. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Ja så är det ju. Blir nog bra med den oljan, men ganska bisarrt att man kan beställa från Tyskland till halva priset ink frakt. Jag antar att det står BMW-original på oljan som verkstan skulle använda. | |
|
Verkstäder kör inte med enlitersflaskor utan köper olja i "bulk" - allt från fat till 1000-literscisterner eller "lösvikt" i egna tankar. Men visst är det lite knasigt att man kan köpa olja för lägre än halva priset via Tyskland inklusive frakt - men så är verkligheten när oljan är "överprisad" här i Sverige... Aral-oljan jag köper är mycket bra och den kostar som sagt typ 60-70 kr/litern inkl. frakt...har kört med den oljan i E46:an, E39:an och nu i F31:an. Den ligger ganska nära 0W30 i viskositet men är därmed också lite tjockare varm än 0W30/5W30-oljorna och därmed har den lite tjockare oljefilm (=starkare vid belastning) samtidigt som lägsta flyttemperaturen är lägre än -60 grader C! (=smörjer bra vid kallstart) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Trådlyft! Tänkte jag ska byta olja nu i dagarna då jag har kör alldeles för länge med samma olja nu. Sen kom jag på tänk om jag häller i en sådanLänk låter den gå på tomgån en 1o minuter sedan häller i nytt olja? är det bortkastade pengar? Eller kanske lika bra göra det med Biltemas LL olja sedan tömma och hela i nytt? |
|
|
Du kan köpa riktig olja för nästan samma pengar, så varför chansa? Byt istället dubbelt så ofta. Länk Länk Länk Kan passa på att informera att det borde köpts 0w/30 i första inlägget... Åtminstone om man bor norr om Skåne och har en nyare bil som t.ex. 535D. 5w är för milda vintrar och för tjock när det är riktigt kallt. T.ex. Castrol har oljeväljare på sin hemsida och du kommer få 0w på den svenska och 5w på t.ex. den tyska för dieselsexorna. |
|
| Tack tack. Skippar nog oilflush. Är inne på Aral supertronic 0w40 | |
|
verkar inte alls lönt att handla från tyskland just nu syftar på tex ARal 20L landar på 131Euro ink frakt Länk samma peng |
|
|
Det går samma väg med oljor som med däck, att priserna jämnar ut sig när fler svenska konsumenter blir medveten om skillnaderna. Men Motoroljakungen har jag missat. Jag beställde från Oeldepot24.de i söndags och då blir det c:a 1250 kr för en dunk. Försumbar skillnad alltså. Nu köpte jag även ett par 5l-dunkar Classicolja till mina gamla bilar. De var också ca halva priset mot Sverige och verkar inte finnas hos Motoroljakungen. Frakten för 30 liter till Sverige är 30€. |
|
|
Glöm inte att lägga på frakten på motoroljakungens pris, så jämförelsen blir rättvis. Men det har som sagt börjat dyka upp svenska aktörer som pressar ner priserna en del, men det är en bit kvar till tyska priser generellt - detta påverkas dock i viss utsträckning av kron-kursen gentemot Euron. Bilverkstäderna verkar dock leva kvar i uppfattningen att man kan fakturera kunden 200 kr eller mer per liter olja vid service... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Landa på ca 1523 kr kände att jag hellre gynnar en svensk försäljare än eBay eller tyska sidor ön att spara 150kr i mitt fall då får jag den säkert på måndag | |
|
Jo, så kan man iofs resonera. Men man bör kanske även beakta att priset hos Motoroljekungen var "nedsatt", med ordinarie pris hade det blivit större skillnad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Givetvis. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.