AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
463

Bmw e46 bekymmer med oljud i bakvagnen.

Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Hej! Jag har en e46 330ic sedan flera år tillbaka, jag har alltid tyckt det finns ett märkligt mörkt oandeljud från bakaxeln. Det har även alltid funnits ett tydligt glapp och kan ibland smälla till när jag byter växel, framföralt de lägre. Problemet har varit ganska statiskt under mina ca 7-8kkm. Jag har själv alltid tänkt att de är lite gapp i diffen men jag börjar tveka. Under senare tiden har de låtit mer knakande på ojämheter i låg hastighet eller skramlande i brist på bättre ord. Bilen känns bra på vägen förutom spårkänslig men inte ålande.

Nu är jag på en resa ner över Tyskland och vid motorbroms i hastigheter över 110 framkommer ett högfrekvent vinande ljud vid motorbroms. Växel spelar ingen roll. Jag vet inte riktigt var ja ska börja leta, bakaxelinfästning, stötdämparfästen, diff, kullager? Jag upplever med viss osäkerhet att ljudet kommer från höger bakhjul dvs skrammelljud. Dock inte de dova ljuden.

Förstår om de är lite rörig fråga, bilen är mycket bra skick och inte slutkörd på något sätt, allt är standard orginal. Lite tipps om någon har liknande erfarenhet eller vad jag borde börja felsöka och isf hur, eller om någon vet en bra och billig verkstad i Jönköping efter att herr rinaldo nu pensioneras.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.