AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.319

Mercedes E220cdi-09 eller Peugeot 508GT-11

Sida 1 av 2
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Hej allesamman!
Tänkte rådfråga om er åsikt.
Syrran och hennes man har varit och tittat på en Mercedes E220cdi -09 w211 20.000 mil 70.000kr med sportpaket och på en Peugeot 508GT-11 13000 mil 85.000kr och frågade mig om vilken jag ansåg som bästa köp....
Tittade på båda och inget att anmärka på någon av dom rent generellt, betydligt med "lull-lull" i peugeoten men MB'n är ju en beprövad motor och konstruktion.
Tycker båda var bra, men det var ju inte mycket till hjälp för dom sa hon, så jag tänkte rådfråga lite om era åsikter båda är diesel och automatare.
Så vad säger ni? vad skulle ni välja?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Märkligt att välja mellan Merca och Peugeot.

Båda är ju gamla och har gått långt, med utgången maskinskadeförsäkring. Alltid lite av ett vågspel.

Har inga personliga erfarenheter, men skulle spontant inte välja en gammal Peugeot före en (gammal) Mercedes. E220:n känns ju spontant prisvärd i förhållande till 508:an, som spontant känns dyr.

Att privatleasa en ny likvärdig bil blir troligen inte dyrare i längden än ovan listade. Service, reparationer, skatt, försäkring osv.

MVH Christofer
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Tack Christofer för din input.
Men förstår inte varför det skulle vara "märkligt" mellan en Peugeot och MB?
Peugeot's diesel motorer är ju världsledande, och angående MB'n så är det sista årgången av w211, efter den är inte MB's motorer sig lika, iallafall inte problemfria.
Peugeoten har allt möjlig utrustning! ... och fortfarande nybilsdoften kvar, det ända "nackdelen" jag själv refererar till är att när något av all det elekriska börjar klydda så kan det bli dyrt.... inget som inte säger att så måste det bli men den risken minskar betydligt med mercedes eftersom den inte har den utrustningen peugeoten har på långa vägar.
Och dyrt skulle jag inte säga att den är, har kollat blocket ett tag och bilpriser så där kan jag inte riktigt instämma.
Tack ändå för du tog din tid med en liten input.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min far har en 508GT som han haft sedan ny och förutom ett byte av skivor och belägg samt dämpare bak har bilen varit helt felfri i 16.000 mil. Inte ett enda problem med någon elektronik överhuvudtaget. Långt mindre problem än hans lika nya Audi A4 som han hade innan som både rostade och förbrukade spridare på löpande band.

Dumt att välja bil baserat på fördomar. Det var länge sedan Peugeot hade dålig kvalitet. Och Mercedes kvalitet har ju inte alltid visat sig vara fläckfri om vi säger så. Dock är väl 220CDI motorn en av de som hållit ihop allra bäst.

-------
//Lövet
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Tack Lövet för din input!
Så vad hade du valt om du var tvungen att välja någon av dom?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mycket svårt val. Om Mercedesen är lite halvsliten och rostig som de brukar vara hade jag absolut inte valt den i alla fall. Är den fin blir valet svårare.

-------
//Lövet
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Problemet är att mercedes inte är halvsliten utan väldigt,väldigt fint skick och absolut ingen rost har synat den ordentligt.
ALLA service gjorda på Mercedes, bokstavligen varje!
Det "enda" jag kunde påpeka var att det var lite sprucket på förarstolen, dom andra stolarna var som nya.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Så du förstår att det är ett "dilemma" :-( när båda är väldigt fina.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Nackdelar Peugeot är tydligen att partkel filter kommer nog behövas bytas inom något år, samt någon vätska som skall fyllas på där oxå samt att peugeoten har kamrem som oxå skall bytas.
Men den är ju super utrustad.
Mercedes har ju ingen av all den utrustningen peugeoten har, men däremot en pålitligt konstruktion samt förbättrad under hela w211 livs cykeln med tanke på att det är sista årgången på w211.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Tycker det låter som ett mycket bra pris för Mercan, finns ju typ ingen i samma prisklass på Blocket, de är äldre och har gått längre.

Vad det gäller Peugeoten så kan man ju redan nu kalkylera med flera svindyra underhållsarbeten, inte kul.

I övrigt kan man räkna med kostnad för normal service, underhåll och reparationer. Kan fort bli 10-15´ för defekt klimatanläggning eller vad som helst. Gäller alla gamla bilar, klarar man sig bra över längre tid så är det att betrakta som tur.

Har de övervägt privatleasing? För de flesta som inte kör väldigt mycket och är någorlunda rädda om bilen så finns egentligen inte mycket anledning till att köra en gammal bil. Många räknar på glädjekalkyler när det gäller att äga en halvgammal bil, tusenlapparna rullar fort varje månad.

MVH Christofer
Transocean
Jag tycker dom skall köpa Peggan :-) Mycket utrustning och fin design. Körde 5 år med en C5:a ; identisk med Peggan. Många hävdar att PSA dieslar är de bästa i hela världen. Vad vet jag; kör en hybrid i dag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är INTE partikelfilterbyte eller eolys på 508 GT! Den som påstår det har 100% fel. Filtret är underhållsfritt. Finns inget objektivt som tyder på att den skulle kosta ett öre mer i service än mercan vill jag påstå.

Om Mercan är toppfin och man inte bryr sig om utrustning är den säkert ett bra köp också.

Att privatleasa motsvarande storlek och utrustning på bil kostar 4500kr> i månaden. Det blir inte samma pengar Chrille82. Visst kan man få en basutrustad Passat TSI 150 manuell med två glödlampor där fram för 2795kr men det är långt ifrån samma upplevelse som 200hk fullutrustad automatbil med navi, panorama, halvskinn, mm.

Det blir inte gratis med en begagnad bil heller pga högre försäkring och skatt men runt 2000-2500kr är realistiskt.

-------
//Lövet
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Är du säker Lövet??
fick höra att det behövdes samt hittade jag detta på nätet:

f you are considering a Peugeot or Citroen with the 2.2 HDi Diesel engine (or most other HDi models manufactured after around 2001) then you should know that these are fitted with a particulate filter (or FAP as it is sometimes referred) & this filter requires some expensive maintenance. The filter itself is located in front of the catalytic convertor & is intended to keep the emissions ultra low.

However, what isn't too widely publicised is the servicing that it requires - the manufacturers recommend replacement at around 75000 miles (or even sooner depending on the type of running that the car has done) at a cost of around £500 (+ labour) for a new filter. It can be replaced with a secondhand (cleaned) unit on an exchange basis for a much lower cost of £130 (+ labour), but this information is seldom volunteered by the dealers! What happens here is that your old filter is removed & sent to France to be extensively cleaned & added to the stockpile of exchange units. If the filter is neglected you will eventually see messages of UNBLOCK DIESEL FILTER on your on board computer which, if ignored, will eventually become ANTI POLLUTION FAULT & will put the car into limp home mode & unable to rev past 2000rpm.

The other expensive item is the Eolys fluid that is injected into the filter that is essential to keep the emisions low. It costs approx £20 per litre (only available from main dealers) & if this has been neglected & allowed to run dry will take 5 litres to fill & will also give an annoying DIESEL ADDITIVE MINIMUM LEVEL message on the on board computer.

After extensive searching through forums & other informative sources you will find that it is possible to clean your own particulate filter & fill the Eolys fluid yourself, or at a local garage that is familiar with the system, at a fraction of the costs that Peugeot & Citroen dealers charge, but you may find that the DIESEL ADDITIVE MINIMUM LEVEL warning stays & main dealers are very reluctant to get rid of this message for you unless carrying out the entire job themselves.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
2.2 motorn har funnits länge. Ovanstående text gäller äldre utgåvor, inte GT. JA, jag är säker.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Tack isåfall Lövet för infon! :-)
Och Chrille82 leasing är inget alternativ, de vill inte "låna" bil i tre år och behöva tänka på hur mycket dom kör och vad dom & vem dom kör samt dividera vid inlämning vad som anses som "normalt" slitage osv...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, Peugeot kan man ju inte köpa - Top Gear gjorde ju ett djuplodande faktaspäckat reportage om Peugot och peugot-förare, där de krasst konstaterade att Peugeot har historiskt varit världsbäst på det de företagit sig och på senare år beslutades det på ett styrelsemöte i Peugotledningen (dramatiserat av TG-gänget) där de beslutade att göra "hemska bilar":

Ren fakta helt utan fördomar....! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lövet: Vet inte vad du syftar på som kostar över 4500:- /mån att privatleasa, en E-klass kombi kanske? Hur som helst får man en betydligt fräschare bil än en 7-8 år gammal Peugeot i alla fall. Kalla mig fördomsfull om du vill. Igen av ovanstående bilar kostar mindre att äga än 4-5000:- /mån över tid heller för den delen.

Nåväl, 508 verkar vilja ha service på årsbasis, Hur ser servicepriserna ut och vad kostar kamremsbytet?

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En Passat med motsvarande utrustning och motor TDI 240 skulle kosta i storleksordningen 6-7 tusen. Du vet mycket väl att de enda bilar som går att privatleasa billigt är de som VGS öser kampanjpengar på. Det är bara 1.4TSI Passat att välja på då och det är en bil som inte faller väl ut i jämförelse vad gäller motor och utrustning.

Det kostar inga 4-5 tusen att äga en begagnad 508 eller E-klass för 80k över tid. Realistiska siffror för Peugeoten skulle jag säga är 6-8 tusen för service och rep (årsservice kostar 2500kr), 8000kr för förs, 4000kr skatt, 15000kr värdeminskning. Dvs 2900kr och det vill jag påstå inte på något sätt är en glädjekalkyl för ett 36mån ägande.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Handlar det bara VW? En Passat TDI 240, på vilket sätt är den jämförbar? Den är ny, större, fyrhjulsdriven och starkare.

Många märken erbjuder förmånlig leasing, flera stora fina modeller kostar under 6-7000:-, E200d SE eller välutrustade A6 Allroad för under 5000:- exempelvis.

Varför skulle inte en ny Passat, Skoda, A4, Q5, C-klass, Tiguan med eller någon annan bra utrustad modell vara jämförbar med en gammal Peugeot som levt halva sitt liv menar du? Skulle det bara handla om "stor" motor och mycket utrustning så skulle ju alla köra gamla lyxbilar i så fall. En 4-cylindrig diesel på 204 hk är för övrigt knappast något man blir så våldsamt exalterad över. 508 är en vanlig bruksbil så som de flesta kör.

Åter till tråden, leasing är uppenbarligen inte intressant.

MVH Christofer
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Hej Christoffer!
Tack för dina input.
Men vänligen vissa mig en leasing på eklassen med AMG paket och lite "lull-lull" som finns i peugeoten.
Vet inte vilken mercedes du refererar till som man kan ta leasing på för under 6-7000kr och som "inte" bara har namnet mercedes och manuella vevbara rutor.
Går du in på mercedes och "bygger" en leasing bil med "likvärding" utrustning som Peugeoten så hamnar man INTE under 6000kr med begränsad körsträcka till 1500mil/år
Men det är klart jag förstår att en del inte kommit till insikt att PSA GT är "otroligt" välutrustade bilar redan från början och att "premium" märkena tar sanslösa priser och att det är tillägg på nästan varje enskild sak/paket.
Må så vara att för en del är det en gammal bil, i mina ögon kan jag lova dig att den hänger med ur utrustningsnivå med vilken "premium" bil som helst, självklart inte S-klass och Bmw 7-serie fram till 2016
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
För att göra det lite lättare kanske bifogar jag lite ur utrustningslistan till GT'n:
Ett Axplock ur utrustningslistan:

* Vit Pärlemo Metallic.
* Automatisk adaptiv 6-växlad.
* Navigator Kommunikationspaket & Headup display.
* AUX ingång, bluetooth handsfree-kit med USB-uttag.
* 4-zons Klimatanläggning & Solgardiner i bakdörrarna.
* Panoramaglastak med el-justerbar jalusi.
* Motorvärmare/Bilvärme/Webasto med tidur.
* Bi-xenonstrålkastare, dynamiska kurvljus, "LED" signaturljus och
heljusautomatik "smartbeam"
* Aktiv kurvljusfunktion i dimljus.
* El-infällbara ytterbackspeglar.
* Motoriserad bagagelucka med manövrering från bl.a. fjärrnyckel.
* El-justerbara framsäten med utdragbara lårstöd.
* Förar & Passagerarsäte med el-justerbart svankstöd.
* JBL HiFi ljudsystem.
* Nyckelfritt lås -och startsystem "Key less"
* Parkeringsradar fram & bak med uppmätning av P-ficka.
* Regnsensor.
* Automatiskt avbländbar innerbackspegel.
* Mörktonad bakruta samt sidorutor.
* Värmedämpande vindruta.
* Hill assist (hjälp vid start i backe)
* Barnstolsfästen (Isofix) på ytterplatser i baksätet.
* 18-Tums GT fälgar med nya sommar däck.
* Avtagbar dragkrok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.