AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
569

Bmw 320ci 04 körd med för lite kylarvätska så att motorvärmen går till rött

Gu
4
Gustavkinnrell
Bmw 320ci 03
Min kylarvätskebehållare läcker litegrann så att jag brukar fylla på den med kylarvätska med jämna mellanrum men denna gången så glömde jag och motornvärmen gick upp till rött. Jag har fyllt på med ny kylarvätska nu men den går fortfanrde över till rött efter 4 minuter. Dessutom så efter jag har fyllt på den till max o har kört med den så nästa gång jag öppnar den så är de mycket mindre kvar i behållaren än innan, vet inte om de beror på att de har runnit ut i de slutna kylarsystemet? De har iallafall inte droppat ut eftersom de är inte så stora mängder som rinner ut.
Jag är inte så bil teknisk så skulle behövs lite råd på vad ni tror de är. Har fyllt på den till max 3 gånger nu efter att jag har kört 5 minuters rundor.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket har du fyllt på varje gång?

Systemet rymmer väl ca 10,5 liter om jag minns rätt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kör inte bilen! Lämna in den för provtryckning! Om tempmätaren går mot rött är det inte alla bra.
Gu
4
Gustavkinnrell
Bmw 320ci 03
Ifall jag har hällt i 1 liter koncentrerad glykol hur mycket vatten ska jag hälla i då?

Jag körde den precis en liten tur och den gick som vanligt så tycker du jag ändå ska lämna in den på provtryckning? Låter dyrt eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hälften glykol och hälften vatten är "standard" eller max 60% glykol för max. frostskydd.

Se till att laga läckaget, för det gör att motorn kan koka när du inte får tillräckligt övertryck i systemet. De motorerna jobbar med hög kylarvätsketemperatur och ger indirekt små marginaler för överhettning när något blir knas...

Mvh
Johan B

Gu
4
Gustavkinnrell
Bmw 320ci 03
Hur hittar jag läckan? Ska jag bara fylla på i systemet sen köra o se ifall den överhättas igen eller?
Provtryck systemet hos en bra verkstad. Det kostar mellan 500-1000 kr. Väl investerade pengar jämfört med att motorn får sönder!
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nej, provtryck kylsystemet.
Undvik att överhetta motorn.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Expansionskärlet har en förmåga att spricka lodrätt - de sprickorna brukar bara läcka när motorn är varm...kika noga på alla sidor.

Även locket kan fallera då det sitter en övertrycksventil i detta.

Gavlarna på kylaren kan läcka, särskilt om cellpaketet har börjat "svälla" syns oftast i nederkant av cellpaketet när nedersta cellerna börjar "bågna" nedåt.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.