AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
719

Köp av 523i 1996?

Hej!
Behöver lite råd angående ett evt köp. Dyrt med reservdelar på en sådan årsmodell, rostangrepp ser endast ut att vara ytligt (på bild 4)?

Länk

Tack på förhand!
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Länk
Kolla denna länk och bl.a. mitt inlägg en bit ner om köp av e39.

Sen är ju denna ännu äldre så all plasten i den är säkerligen ännu skörare.

Tippar att du ska budgetera minst 20 i repkostnad per år på olika småsaker eller tuta o köra tills den dör. 11 000, håller den ett år utan dyrare rep är det väl kanske en ok affär.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Tja..
Lite mil för en så tidig E39..
Nästan misstänkt låga mil...dessutom för det priset, kontrollera!

11000kr brukar 30000 ++milare kosta (ja, eller utgångspriset brukar vara kring det iaf).

-Listen runt dörren verkar ha gjort sitt, kostar ett antal hundralappar på BMW(kring tusenlappen tror jag)

-Standardspricka i plasten runt förarstolen, kostar några hundralappar om du köper ny på BMW.

-Stolklädseln verkar vara sliten på förarstol(svårt att avgöra 100% på bilden, men jag misstänker det )
Går att byta klädsel/dynor eller byta stol..Inte speciellt dyrt om du köper begagnat.

Det som kan komma i närtid är bromsrör, koppling, stötdämpare, bromsar, diverse stag i fram/bakvagn, lite elproblem..kontrollera att allt fungerar elektriskt, såväl styrningar till alla låsen likaväl som reglage/funktioner inne i kupén..

Jo, finns annars mycket att läsa om begagnatköp av E39 på forumet..läs gärna gamla inlägg(använd sök inläggsfunktionen här ovan).

Mvh Janne.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Länk

Delar finns på skroten och blocket och kan du mecka själv så är det inga större kostnader
Stort tack för all input!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...det som också kan hända är att defekt toppackning stör framfarten.

Troligen det "värsta kostnadsmässigt" som hör till bilden på någorlunda troliga fel som kan drabba modellen med lite otur..

Tidiga E39:or är något mer utsatta för just detta fel, årsmodeller 95-97 enligt det jag har läst och har lite egen erfarenhet av också.

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Måste väl tillägga:
Topplockspackningen ska man väl inte överdriva problematiken i..

Fabrikationsfel, så de flesta som hade problem från fabrik är säkert åtgärdade vid det här laget..
Robotarna som drog topplocksbultarna var inställda lite för hårt så risken fanns att bultarna släppte i blocket!

Mvh Janne.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Det är mycket som kan gå sönder.

Om du kan meka själv (och har tiden) då kan man hålla ned kostnaden på varje enskild grej, men räkna med att det kommer att finnas saker att göra ofta och att även många bäckar små...
Sedan "att kunna meka själv" är ju olika nivåer, alla kanske inte lägger sig och byter alla länkarmar själv och arbetskostnaden är oftast det dyra om du vet var du tar/beställer delar.

Men en bil för 11000 den håller så länge den håller. Repkostnad kan snabbt överstiga den summan.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...man kan givetvis tänka så och så gör många.

Dvs tänker att bilen är "värd" 11000kr och sedan om man måste byta t.ex stötdämpare runt om och ser då att det kommer att nästan överstiga bilens "värde" då skrotar man den istället.
Evtl försöker kränga den på blocket ;)

Det man ska komma ihåg är att en "ny/bättre beg." bils värdeminskning överträffar lite reparationskostnader/år på en gammal men annars bra bil totalt sett..Som då t.ex en hyfsat frisk E39:a.

Men som det redan är skrivet så får man säkert räkna med 20 papp om året i diverse rep och fix på en bil i den prisklassen.
Sedan om man tycker att det är värt det är ju upp till var och en..

En ny bils värdeminskning/år är det nästan ingen som funderar så jättehårt på tills den dag man ska byta in den, då inser man att andrahandsvärdet inte alls var det man tänkt sig :)

Mvh Janne.
Det blev inget köp tyvärr. Alldeles för mycket rost/slitet utseende.
Men jag tackar för all goda råd och vettiga tips, skall ta med mig detta vid nästa gång!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Finns fler därute, den jag länkar till är bara ett exempel på en till synes fin vagn, dock rejält mycket dyrare än det förra exemplaret.
Men priset brukar följa skicket uppåt..

Och den vagnen är ju dessutom en bit bort s.a.s. :)

Mvh Janne.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Den såg spännande ut, blir dock alltid lite skeptisk när någon ägt den i bara två månader. Sedan, det där med 99% rostfri på riktigt... Jag har alltid inställningen att är det en e39 så finns det rost så det är bara att bita i äpplet så gott man orkar. Frågan är bara utgångsläget, mer kommer...

Till Fizd, trist att höra men BMW för de summorna brukar vara rosthärjade eller rejäla repobjekt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...rostiga E39:or finns det gott om :)

Men för att fortsätta diskussionen så är rosten relativt lätt att upptäcka på dessa vagnar.
Och det brukar inte vara "allvarliga" angrepp(jo, bromsrören är lite känsliga på E39:or, men det håller också bilprovningsanläggningarna koll på). Att se till att vagnen är besiktigad relativt nyligt är bra!

Visst, det finns exemplar nu som även börjar ha en del rostangrepp under(bl.a. bromsrör som sagt, men även golv/trösklar/domkraftsfästen), men det brukar också synas ganska direkt om man har möjlighet att boka en "gör det själv hall" med lyft vid ett evtl köp...t.ex.

Kan absolut vara värt att göra sig det besväret.

Mvh Janne.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.