AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
776

Demontera kamaxel BMW Z3 1,8 96?

Hej,

har en BMW Z3 med M43-motorn från 96 som antagligen läcker från topplockspackningen vilken jag nu har påbörjat ett byte av. Är precis i färd med att lyfta av topplocket för att sen lämna in på planing men har stannat vid kamaxeln.

Hur är det med att demontera denna egentligen, har hört lite olika? Behöver man ett specialverktyg för denna motorn för att säkerställa jämnt tryck över hela axeln eller funkar metoden "ett halvt varv per mutter åt gången" för att inte kamaxeln ska slå sig?

Tacksam för tips på egna metoder, funderingar eller raka svar :)!

//A
Jag läser Bentleys Publisher anvisningar.
Det stå att du måste skaffa nya bultar eftersom detta är ett sträckförband. Bultarna skall vara lätt inoljade innan arbetet påbörjas.
lås kamaxeln i läget TDS
Dragning av bultar skall påbörjas med paret i mitten, för att därefter med korsdragning arbeta utåt symmetriskt med bultarna mot topplockets ytterkant.
Arbetet sker i 3 steg, först dras samtliga med 30Nm. För steg två och tre behöver man ha ett verktyg som visar hur många grader du spänner. I steg 2 drar du samtliga bultar med 90 grader enligt ovan beskrivet mönster. Därefter följer steg 3 där du åter drar bultarna ytterligare 90 grader systematiskt från mitten och utåt. Notera att skulle du återanvända bultarna och utföra ett sådant sträckförband kommer de troligtvis nå sträckgränsen och gå av.
Jag har personligen ingen erfarenhet av detta arbete, det är vad som är beskrivet i den servicemanual jag har.
Sorry, läste fel, ser nu att frågan gällde kamaxeln. Där finns inga speciella anvisningar, ej mer än att den skall dras med 15Nm.
Notera att överfall är kodade med bokstäver E och A följt av en siffra, 1 börjar vid cylinder vid motorns framkant.
Det finns ett specialverktyg för avlastning vid demontering av vippan, nr 11 5 130
Tusen tack för svaret!

Då provar jag med det!
Jag tycker att en person som du som ger sig på sådana jobb bör skaffa Bentley Publishers manual, se Länk
Det är mestadels en bra manual med fina beskrivningar.
Tack för tipset!

Har nu ett annat problem som jag inte tror är första gången någon ställs inför;

När jag skulle demontera den ökända vattenpumpen på m43an med plast-impellern så bidde ett resultat av våldet som krävdes för att få ut vattenpumpen att två skovlar på impellern måste ha lossnat från hjulet och nu befinner sig på okänd plats i blocket. Ingen höjdare alls.

Delarna är ju sannolikt stora nog för att inte riktigt kunna spolas ut via bottenpluggen tänker jag?

Några tips? Oavsett behöver systemet sköljas, men detta hade jag inte räknat med riktigt.

// A
Tankar och idéer: Vattenpumpen är i princip lägsta punkten i vattensystemet. Svårt för impeller-delar att trilla lägre. Fundering, om du kopplar en mjuk plastslang till en våtdammsugare kanske du kan gå in i hålet och fånga delarna genom "fiske". Det är förmodligen ej så mycket vatten, utan att du kan koppla plastslang till en ordinarie dammsugare, men det finns risk för överhettning. Koppla genom att tejpa en slang till dammsugarröret med hustejp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.